معرفی جاذبه تاریخی میدان وقت الساعت یا میدان ساعت یزد

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

شاید اهمیت اطلاع از وقت و ساعتِ شبانه‌روز اکنون برای ما چندان مشخص نباشد؛ زیرا بسیاری از دستگاه‌های دیجیتال و آنالوگی که در نزدیکی‌مان وجود دارند، ما را از آن باخبر می‌کنند؛ از ساعت‌های مچیِ ارزان و گران گرفته تا گوشی‌های موبایل و حتی تلویزیون و برخی اجاق‌گازها. اما در گذشته چنین نبوده و «ساعت» وسیله‌ای نبوده که همه آن را در اختیار داشته باشند.

به همین دلیل، «بلدیه»ها یا شهرداری‌های قدیم، در میدان‌های اصلی و بزرگ شهر، بر فراز برج‌های بلندی که مخصوصاً برای همین کار طراحی شده بودند، ساعت‌هایی بزرگ را طوری نصب می‌کردند که در معرض دید تمام مردم باشد.

معرفی جاذبه تاریخی میدان وقت الساعت یا میدان ساعت یزد

بهترین نمونه‌ی جهانیِ این میدان‌ها برجِ ساعت بیگ‌بِن در لندن است و بهترین نمونه‌ی ایرانی آن، میدان وقت و ساعت یزد؛ که البته تلفظ و نگارشِ صحیح‌ترِ آن، «وقت الساعت» است.

میدان وقت الساعت یا میدان ساعت یزد، یکی از قدیمی ترین برج های ساعت ایران و جهان به شمار می رود و بر اساس منابع تاریخی، اولین ساعت شهری ایران است.

ساخت این برج ساعت به زمان قاجار بر می گردد و طاق و قوس ها، تزیینات آجری و کاشی کاری های منقوش به خطوط آیات و … به آن جلوه ای خاص داده است.

بنای اصلیِ میدان، باور کنید یا نه، در سال ۷۲۵ هجری ساخته شده و از این حیث، قدیمی‌ترین ساعت شهریِ جهان است. عجیب است که انگلیسی‌ها میدان بیگ‌بن را این‌قدر به شهرت رسانده‌اند و ما برای معرفیِ جهانیِ میدان وقت و ساعت یزد کاری نکرده‌ایم.

معرفی جاذبه تاریخی میدان وقت الساعت یا میدان ساعت یزد

این میدان از همتای انگلیسیِ خود بسیار قدیمی‌تر و البته دیدنی‌تر است. در برجِ کنونیِ بنا آثار معماری زیبای سبک قجری را می‌توان مشاهده کرد؛ هم از نظر مصالح و هم طاق‌نماهای بسیار زیبا.

در بالاترین قسمتِ این برجِ زیبا، چهار ساعتِ بزرگ و سفیدرنگ نصب کرده‌اند. گردشگران تور یزد به هنگام بازدید از این جاذبه تاریخی، بنایی خشتی را می‌بینند که ساخت آن به زمان قاجار بر می‌گردد.

این بنای کهن در بافت تاریخیِ خیابان مسجد جامع شهر جهانی یزد قرار گرفته است و بازدید از آن می‌تواند سفرتان را به یکی از به یادماندنی‌ترین سفرها تبدیل کند.

معرفی جاذبه تاریخی میدان وقت الساعت یا میدان ساعت یزد

از جذابیت‌های برج ساعت میدان وقت و ساعت یزد، می‌توان به معماری زیبای آن اشاره کرد که با کاشی‌های منقوش به همراه خطوط و آیات این بنا را پر ارزش کرده‌اند.

جلوه این برج خشتی به هنگام شب با نورپردازی‌هایی که دارد، به قدری تماشایی است که افراد بسیاری به کنار برج ساعت یزد می‌آیند تا آن را از نزدیک ببینند. میدان وقت الساعت، مجموعه‌ای از حسینیه، آب انبار، ساباط قدیمی را در میان خود جای داده است که تماشای هر کدام از آن‌ها برای گردشگران یزد آن هم در شب های یزد می‌تواند لذت‌بخش باشد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید