ارتفاعات زیبا و خوش آب و هوای کوه بزقوش (کوه‌ بزکش)

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

بُزقوش یا بُزغوش نام رشته‌کوهی با امتداد شرقی-غربی در جنوب شهرستان سراب و شمال شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی ایران است.

رشته‌کوه بُزقوش در میان دو رود آجی چای و شهر چای قرار گرفته و در میان شهرهای سراب، بستان‌آباد، هشترود، میانه، گیوی و نیر قرار گرفته‌است.

ارتفاعات زیبا و خوش آب و هوای کوه بزقوش (کوه‌ بزکش)

نام بزقوش از دو واژه ترکی بز به معنی خاکستری و قوش به معنی پرنده تشکیل شده و واژه در کل به معنی پرنده خاکستری بوده و در فارسی معادل آن پرنده سفید است.

بزقوش شامل کوه هایی با شیب ملایم و از سنگهای حاصل از غبارهای آتشفشانی مربوط به کوههای آتشفشانی سبلان و سهند است. حاوی معادن کشف نشده‌ای از مس است و وجود دانه‌های پیریت در این سنگها اهالی را به یاد طلا می اندازد. از نظر زمین‌شناسی این کوه‌ها خاستگاه کوهه‌ای دارند.

ارتفاعات زیبا و خوش آب و هوای کوه بزقوش (کوه‌ بزکش)

تفرجگاه موسوم به ارتفاعات رشته کوه های بزقوش درشهرستان سراب یکی از چشم اندازهای طبیعی وزیبای ایران درشمال غرب کشور محسوب می شود که به رغم خشکسالی اخیر زیبایی های خدادادی وسرسبزی خودرا حفظ کرده است.

همه ساله توریست ها و کوهنوردانی از سراسر کشور در فصول مختلف سال برای گذراندن ساعاتی در دامن طبیعت و استفاده از آب های معدنی این منطقه به این مکان زیبا مراجعه می کنند.

 معرفی منطقه نمونه گردشگری اسبفروشان سراب را بیشتر بشناسید!

درابتدای این تفرجگاه چشمه آبگرم اسبفروشان درنزدیک دهکده ای به همین نام در جنوب غربی سراب ودامنه رشته کوه های بزقوش قرار گرفته که درجه حرارت این آبگرم بین ۳۵ تا ۷۵ درجه سانتیگراد درنوسان است.

آبگرم اسبفروشان دارای خواص درمانی زیادی ازجمله پادرد، کمردرد بوده و به همین منظورجهت استفاده از آب آن استخری بنا شده است.

ارتفاعات زیبا و خوش آب و هوای کوه بزقوش (کوه‌ بزکش)

دراین منطقه بکر کوهستانی مکان هایی برای اسکان و برپایی چادر وجود دارد که محل مناسبی برای آرامش مسافران و گردشگران خسته از زندگی شهری است.

پوشش آلاله ولاله های رنگارنگ و همچنین گیاهانی چون گل گاوزبان، مرزه کوهی، کاکوتی، شیرین بیان و بلاغ اوستی با خواص دارویی روح هر گردشگر تازه واردی نوازش می دهد.

این منطقه در ۱۸ کیلومتری جنوب شهرستان سراب قرار گرفته و بلندترین قله بزقوش ۳۳۰۴ متر ارتفاع دارد که این رشته کوه شریان آب های مهمی است که از جبهه شمالی و جنوبی دو چاله وجلگه سراب و میانه جریان می یابد و موجب پیدایش جریان های مهمی از بهم پیوستن تلخه رود می شود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید