آشنایی بیشتر با پل تاریخی قلاتاسیان (پل مولانا)

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

پل تاریخی قلاتاسیان یکی از میراث ماندگار دوران ساسانی موجود در سردشت که به عنوان آثار ملی به ثبت رسیده اما به دلیل کم توجهی در معرض تهدید تخریب قرار گرفته است.

پل قلعه تاسیان (پل قالاتاسیان) در مسیر جاده پیرانشهر به سردشت و در مسیر فرعی روستای ببی آوا به سپیدار قرار گرفته است . این پل در شهرستان سردشت بر سر راه قدیمی سیرآباد به مهاباد در قسمت شمالی رودخانه زاب کوچک ساخته شده است .

آشنایی بیشتر با پل تاریخی قلاتاسیان (پل مولانا)

تاریخ ساخت پل احتمالاً مربوط به دوران قبل از اسلام می‌باشد.
احتمالا این پل در اواسط قرن سیزدهم هجری و به دستور شیخ مولانا از مریدان شیخ یوسف الدین برهان بنا شده باشد و به گفته ای به پل مولانا نیز شهرت دارد.

آشنایی بیشتر با پل تاریخی قلاتاسیان (پل مولانا)

طول پل ۵۵ متر و عرض آن در قسمت پایین ۱۰ متر و در قسمت بالا ۴/۵ متر و ارتفاع آن ۱۰ متر می‌باشد و ارتفاع آن تا کف دهانه تقریباً ۱۵ متر می‌باشد.

احتمال می‌رود که نام این پل از نام قلعه ای بنام قلعه تاسیان به دوره ساسانی مربوط می‌باشد و بقایای آن هنوز هم در قسمت شمالی این پل و به فاصله کمی از آن قرار گرفته ,گرفته شده است .

آشنایی بیشتر با پل تاریخی قلاتاسیان (پل مولانا)

وجود صخره‌های طبیعی و صخره ای بودن بستر رودخانه و مانع از انجام عملیات پی سازی در این پل شده است و پایه‌ها را بدون پی سازی مستقیم روی صخره‌ها سوار کرده اند .

طول پل تقریباً شمالی ـ جنوبی است و دارای ۵ پایه است که به جز یکی از پایه‌ها که از لاشه سنگ و ملات ساروج است بقیه ستونها توسط سنگ‌های طبیعی رودخانه تشکیل شده اند
سطح گذر پل جدیدا از آهن و چوب ساخته شده است ,تعویض مصالح و ملات بکار رفته در پل با سیمان از جمله تغییرات ایجاد شده

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید