موزه شکلات استانبول | یکی از جالب ترین موزه‌ های استانبول

نویسنده:

فاطمه

در تاریخ:

حتماً شما هم در کودکی داستان خانه شکلاتی را شنیده‌اید. خانه‌ای که تمامش از شکلات و شیرینی بود و هنسل و گرتل راجذب خودش کرد. امروز می‌خواهیم خانه شکلاتی واقعی را به شما معرفی کنیم. خانه‌ای که در آن خبری از جادوگر بدجنس ماجرا نیست. در این خانه فقط بوی دیوانه‌کننده شکلات است و شکلات است و شکلات.

موزه شکلات یکی از جالب‌ترین موزه‌ های استانبول است. با سال‌ها تلاش و جمع‌آوری انواع شکلات و در نتیجه آن ساختن مجسمه‌ها و اِلمان‌هایی هنرمندانه، در سال ۱۹۵۷ این موزه دیدنی، در قلب استانبول افتتاح شد. امروز این موزه به یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری استانبول تبدیل شده است و روزبه‌روز جمعیت زیادی را به سوی خود می‌کشاند.

موزه شکلات استانبول | یکی از جالب ترین موزه‌ های استانبول

موزه شکلات استانبول با نام موزه شکلات پلیت (Pelit) در منطقه اسن‌یورت در قسمت اروپایی شهر استانبول واقع شده است و با میدان تکسیم حدود ۴۰ کیلومتر فاصله دارد. این موزه در زمینی به مساحت ۲۵,۰۰۰ مترمربع در مجاورت کارخانه شکلات‌سازی پلیت احداث شده است. 

داستان شکل‌گیری موزه شکلات استانبول

موزه شکلات استانبول | یکی از جالب ترین موزه‌ های استانبول

کارخانه شکلات‌سازی پلیت در سال ۱۹۵۷ در استانبول آغاز به کار کرد؛ به گفته بولنت باکی مدیر تولید کارخانه پلیت، تاسیس موزه شکلات ایده فردی به نام صلاح‌الدین عایان (Selahattin Ayan) بود که علاقه شدیدی به شکلات و خلق آثار هنری شکلاتی داشت. او انواع مجسمه‌ها و بناهای تاریخی را با استفاده از شکلات می‌ساخت؛ پس از مدتی تصمیم گرفت که این پروژه شخصی را به یک موزه تبدیل کند تا علاقه‌مندان به شکلات و هنر نیز از آن بازدید کنند و لذت ببرند.

پلیت اولین موزه شکلات استانبول و ترکیه، در سال ۲۰۱۴ و در مجاورت کارخانه شکلات‌سازی پلیت افتتاح شد و آثار هنری متفاوتی از شکلات را گرد هم آورد. قدم زدن در میان آبشارهای شکلاتی و استشمام بوی شکلات توانست توجه گردشگران به‌ویژه کودکان را به‌ خود جلب کند. موزه پلیت بسیاری از بناهای تاریخی و فرهنگی ترکیه، خانه شکلاتی در ابعاد واقعی، کشتی نوح، قهرمانان افسانه‌ای، آثار هنرمندان و تندیس مشاهیر را در خود جای داده و به بزرگ‌ترین موزه شکلات جهان تبدیل شده است.

سازنده موزه شکلات استانبول کیست؟

موزه شکلات استانبول | یکی از جالب ترین موزه‌ های استانبول

سازنده موزه‌ی شکلات استانبول شخصی به نام صلاح‌الدین عایان (Selahattin Ayan) است که از کودکی دیوانه‌وار عاشق شکلات‌ها بود. صلاح‌الدین ساخت مجسمه‌ها و بناهای مهم تاریخی با شکلات را از روی علاقه و به‌عنوان پروژه شخصی آغاز کرد؛ پس از گذشت مدتی او تصمیم گرفت که این پروژه را به یک موزه برای بازدید عموم تبدیل کند تا علاقه‌مندان به شکلات و هنر نیز از آن لذت ببرند.

قسمت‌های مختلف موزه شکلات استانبول

موزه شکلات استانبول | یکی از جالب ترین موزه‌ های استانبول

این موزه از 5 بخش تشکیل شده و هر کدام از آن‌ها جذابیت‌های زیادی برای دیدن دارند. توصیه می‌کنیم اگر در سفرتان از موزه شکلات استانبول دیدن می‌کنید، زمان زیادی را به آن اختصاص دهید تا زیبایی‌ها و جزئیات بی‌نظیر آن با دقت و حوصله تماشا کنید.

آبشار شکلاتی در سالن اصلی

در قسمت ورودی، آبشار شکلاتی را خواهید دید که با بوی شکلات از همان بدو ورود شما را مجذوب خود خواهد کرد. نگران نباشید، از شما به محض ورود با یک لیوان شکلات گرم پذیرایی خواهد شد تا کمی از هوستان کم کنند. 

اگر خواستید می‌توانید به آبشار ناخنک بزنید، اما نمی‌توانید دوباره همان انگشت را برای بار دوم استفاده کنید. 

در بخش دیگری از این سالن، تاریخچه شکلات به صورت نقاشی‌های دیواری و البته از جنس شکلات به معرض نمایش درآمده که در نوع خود بسیار جذاب است. در اینجا همچنین، خانه شکلاتی در اندازه واقعی و کشتی نوح پذیرای شماست.

تالار استانبول

موزه شکلات استانبول | یکی از جالب ترین موزه‌ های استانبول

از سالن اصلی و آبشار خوشمزه‌اش به بخش تالار استانبول بروید. همان‌طور که از نامش پیداست در اینجا شما شاهد بناهای مهم و سازه‌های ارزشمندی چون مسجد سلطان احمد، برج گالاتا، مسجد ایاصوفیه، پل تنگه بسفر، برج دختر و موارد دیگری از جنس شکلات خواهید بود. زیبایی و جزئیات این بناهایی که با شکلات ساخته شده‌اند به حدی چشم‌گیر است که تا ساعت‌ها شما را به خود خیره نگه می‌دارد. راستی دست زدن به این آثار ممنوع است.

تالار رهبران و سیاستمداران

موزه شکلات استانبول | یکی از جالب ترین موزه‌ های استانبول

در موزه شکلات استانبول بخشی برای رهبران و سیاستمداران تعبیه شده که تمامی مجسمه‌های این افراد را به ظرافتی دیدنی از جنس شکلات ساخته‌اند. در کشور ترکیه افراد سرشناس و مردان بزرگی وجود داشته که دربین مردم از احترام زیادی برخوردار هستند.

تالار هنرمندان 

بخش دیگری از موزه شکلات استانبول به تالار هنرمندان اختصاص دارد. همان‌طور که از نامش پیداست، هنرمندان بزرگ ترک را با مجسمه‌های شکلاتی در معرض نمایش قرار داده‌اند و درباره زندگینامه ‌هر کدام و آثارشان نیز اطلاعاتی قرار دادند. علاوه ‌بر هنرمندان بزرگ ترک، دیگر هنرمندان جهان چون پیکاسو و سالوادور دالی و آثار هنری ارزشمند در اینجا وجود دارد که طرافت هر کدام مثال زدنی است. از دیدن تندیس شکلاتی مونالیزا از آثار داوینچی لذت ببرید. 

تالار مولانا 

موزه شکلات استانبول | یکی از جالب ترین موزه‌ های استانبول

اتاق مولانا اتاق دیگری است که شما آن را تحسین خواهید کرد. در موزه شکلات استانبول، شاعر، متفکر و فیلسوف اسلامی مولانا، دراویش چرخان از شکلات سفید اصلی و سایر پیکره‌ها از شکلات تیره و شیری ساخته شده‌اند. خیلی جالب است که مولانا و پیروانش در حال رقص سماع به شکل مجسمه شکلاتی بازسازی شدند. اینجا به حدی جزئیات به کار رفته که تصور می‌کنید همه چیز واقعی است. 

تالار تمدن

ترکیه به خاطر موقعیت استراتژیک خود از گذشته تا به امروز پل ارتباطی برای شرق و غرب به حساب می‌آمده و در طول سال‌های طولانی تحت سلطه عثمانی‌ها بوده‌است. در تالار تمدن شما شاهد تمدن‌های قبلی ترکیه هستید که به شیوه‌ای جذاب با شکلات به نمایش گذاشته شده‌اند. از بناهای باستانی گرفته تا ماکت‌های از تمدن هیت‌ها و امپراتوری ترکیه. 

سالن مخصوص کودکان

موزه شکلات استانبول | یکی از جالب ترین موزه‌ های استانبول

در موزه شکلات استانبول بخشی مجزا برای کودکان وجود دارد که در آن در کنار قهرمانان کارتونی و فانتزی لحظات خوشی برای کودکان رقم می‌خورد. در سرزمین رویای شکلاتی، کارگاه‌های شکلات‌سازی و کیک‌سازی نیز برای کودکان برگزار می‌شود.

آثار باستانی

موزه شکلات استانبول | یکی از جالب ترین موزه‌ های استانبول

تصور کنید به جز زمینی که روی آن راه می‌روید، اینجا همه چیز از شکلات ساخته شده‌است. خانه هانسل و گرتل جای خود را در موزه شکلات باز کرده است. ضمناً دست زدن به محصولات ممنوع است!

در اینجا یک درخت کاکائو و بسیاری از چهره‌های دیگر وجود دارد، کشتی نوح یکی از اولین آثار موزه است، کشتی‌ای که او برای محافظت از خانواده خود و تمام حیوانات جهان در برابر سیل ساخت.

برای ساخت این مجموعه از شکلات تلخ، شکلات شیری و شکلات سفید استفاده شده‌است. در کنار یا جلوی تمامی کارها یک پلاک اطلاعاتی وجود دارد. نقاشی‌های موزاییکی، ساخته شده از شکلات، نسخه احیا شده خیابان قدیمی استانبول وجود دارد. شاه بلوط فروش، ماست فروش، کفاش، شربت فروش، نان شیرینی فروش، رب و میوه فروش و همه از شکلات ساخته شده‌اند و واقعی به نظر می‌رسند.

این موزه 7 روز در هفته باز است و ساعت 10 صبح باز است. ساعت 17:00 بعد از ظهر بسته می‌شود. آخر هفته‌ها هم خیلی شلوغ می‌شود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید