معرفی آتشکده دولت خانه | کرمان

نویسنده:

فاطمه

در تاریخ:

آتشکده‌ها که قدمت آن‌ها به دوران ساسانیان بازمی‌گردد به‌عنوان عبادتگاه‌های زرتشتیان در طول تاریخ شناخته می‌شوند. زرتشتیان به عبادت خالق خود در برابر آتش مقدس می‌پردازند و اوستا می‌خوانند. هم‌اکنون تعداد اندکی از آتشکده‌های ایران پس از بازسازی مورد استفاده زرتشتیان قرار می‌گیرد. 

معرفی آتشکده دولت خانه | کرمان

با ما در این مطلب همراه باشید تا با آتشکده ای در کرمان که نمایانگر تاریخ دین زرتشت در ایران است را بیشتر بشناسیم. آتشکده دوات خانه یکی از دیدنی های تاریخی در استان کرمان می باشد که در سفر به ابن استان زیبا باید از آن دیدن کنید.

تاریخچه آتشکده دولت خانه در کرمان

معرفی آتشکده دولت خانه | کرمان

 بنای اولیه این آتشکده طبق کتیبه موجود به سال ۱۲۸۰ ه.ش و به دوره صفویه در محله دولت‌خانه کرمان بازمی‌گردد. آتشکده دولت‌خانه متشکل از بخش‌های مختلف همچون تالار، محل نگهداری آتش، فضاهای مخصوص نیایش و مطبخ است. شمعدان‌های موجود در آتشکده دولت‌خانه را به گاز شهری متصل کرده‌اند تا آتش همیشه روشن باشد. در حیاط آتشکده دولت‌خانه درختان کهن‌سال سرو و مورد دیده می‌شود که فضای دل‌نشینی را ایجاد کرده‌اند.

آتشكده دولت خانه مربوط به دوره صفوی است و در كرمان، خیابان صمصام، كوچه مهدیه واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۷۵۴ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

معرفی آتشکده دولت خانه | کرمان

بنا بر سنگ‌نوشته‌ای كه در تالار آتشكده‌، است این بنا از دهش شادروان پولاد اسفندیار یزدی مقیم بمبئی به سال ۱۲۷۰ یزدگردی (برابر با سال ۱۹۰۱ میلادی و ۱۲۸۰ خورشیدی ) ساخته شده است .

از دیگر آتشکده‌های کرمان می‌توان به آتشکده زرتشتیان کرمان و آتشکده آذربغ اشاره کرد. جمعیت زرتشتیان کرمان هرساله جشن بزرگ سده را در باغچه بداغ آباد برگزار می‌کنند. در زمان‌های گذشته در باغچه بداغ آباد آتشکده‌ای ساخته بودند که ویران‌شده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید