کمپینگ در جنگل های هیرکانی و فصل پاییز

نویسنده:

مرتضی

در تاریخ:

تصور کنین در یک صبح بارونی که قطره‌ها یکی‌یکی روی گونه‌هاتون می‌لغزن، در دل یک جنگل پهناور قدم بزنین و هوای تازه رو به عمق ریه‌هاتون بفرستین. در کنار صدای گنجشک‌ها و شبنمی که روی گلبرگ‌ها نشسته، صبحانه رو آماده کنین و بعد از خوردن صبحانه، به گشت‌وگذار در جنگل بپردازین. قطعاً این تصویر به قدری زیباست که همین حالا با تصور کردن اون هم لبخند مهمون لب‌هاتون بشه. تجربه کردن این اتفاق در پاییز امسال، حس‌وحال دیگه‌ای داره که نباید از دستش بدین. کمپینگ در جنگل هیرکانی یکی از بهترین پیشنهادهای ما برای سفری رویایی در پاییزه که در این مقاله بهش می‌پردازیم. همراه ما بمونین.

کمپینگ در دل جنگل

جنگل‌های هیرکانی کجا هستند؟

جنگل هیرکانی درواقع جنگل وسیعیه که نزدیک به هفت درصد از مساحت کشورمون رو به خودش اختصاص داده و این به نوبه خودش آمار قابل‌توجهی محسوب می‌شه. در حقیقت «هیرکانی» مجموعه جنگل‌هایی هستن که در شمال ایران کشیده شدن و حتی تا استان آذربایجان هم ادامه پیدا کردن؛ اما بخش عمده‌ی اون‌ها در ایران قرار دارن. جالبه بدونید که این جنگل‌ها به «ریه ایران» شناخته می‌شن و نقش بسیار پررنگی در کشور ما دارن.‌

اهمیت این جنگل‌ها تنها به همین مسئله محدود نمی‌شه، بلکه تاریخ غنی این ناحیه هم یکی از مهم‌ترین مواردیه که باید بهش افتخار کرد. باید بدونید جنگل‌های هیرکانی بیش از ۴۰ میلیون سال قدمت دارن و این یعنی شکل‌گیری اون‌ها به عصر دایناسورها برمی‌گرده. از اون دوره تا حالا، جنگل‌ها سختی‌های متعددی رو متحمل شدن و حتی از عصر یخبندان هم گذر کردن تا این روزها در دسترس ما قرار بگیرن. علاوه‌براین گونه‌های گیاهی بسیار کمیابی هم در این خطه وجود دارن که هیچ کجای دنیا نمی‌شه مشابه‌ی اون‌ها رو پیدا کرد.

برای رسیدن به جنگل‌های هیرکانی می‌تونین از طریق هفت استان وارد بشین که این استان‌ها گلستان، مازندران، گیلان، اردبیل، سمنان، آذربایجان شرقی و خراسان شمالی رو شامل می‌شن. بااین‌حال اغلب افراد از سه استان مجاور دریای خزر برای ورود به جنگل‌ها اقدام می‌کنن. آب‌وهوای معتدل و مرطوب این ناحیه تو فصل پاییز، بی‌نظیره و روح شما را زنده می‌کنه.

تفریحاتی که می‌تونین در جنگل‌های هیرکانی داشته باشین

جنگل‌های هیرکانی به‌صورت جنگل‌های مجزایی شناخته می‌شن که عمده‌ی اون‌ها در سه استان شمالی پراکنده شدن. هرکدوم از این جنگل‌ها به خودی خود معروف و شناخته‌شده هستن؛ اما ممکنه اون‌ها رو با نام هیرکانی نشناسین. ازجمله معروف‌ترین این جنگل‌ها می‌شه به موارد زیر اشاره کرد:

  • جنگل خشکه‌داران در شهر تنکابن؛
  • جنگل لیسار در استان گیلان؛
  • جنگل زیبای الیمستان در شهر آمل؛
  • جنگل ابر در شهر شاهرود؛
  • جنگل لاجیم در شهر سوادکوه؛
  • جنگل واز در شهر نور مازندران و… .

هرکدوم از این نقاط کشور، برای کمپینگ در جنگل های هیرکانی و داشتن یه تفریح به یادموندنی، بهترین انتخابن. در چند سال اخیر کمپینگ در جنگل هیرکانی رواج پیدا کرده و عده‌ی زیادی از افراد به این کار علاقه‌مند شدن. زندگی در جنگل تاریخی هیرکانی تجربه‌ایه که در هیچ جای دنیا غیر از ایران عزیز، نمی‌تونین اون رو داشته باشین.

کمپینگ در جنگل هیرکانی

کمپینگ در جنگل های هیرکانی

كمپینگ نوع خاصی از سفر کردنه که بیش از هرچیز با هدف لذت بردن از طبیعت انجام می‌شه. در بسیاری از سفرها ممکنه به قصد استراحت در هتل‌های لوکس راهی بشین و استفاده از خدمات منحصربه‌فرد، هدف اصلی شما باشه، اما در کمپینگ تنها و تنها برای تجربه‌ی یک زندگی واقعی و به دور از هیاهو سفر می‌کنین. کمپینگ در جنگل هیرکانی تو چادرها انجام می‌شه و وعده‌های غذایی رو هم در دل جنگل میل می‌کنین.

بسیاری از افراد از تورهای گردشگری استفاده می‌کنن؛ اما عده‌ای هم ترجیح می‌دن لوازم موردنیاز برای کمپ در جنگل رو خریداری کنن و با دوستان خودشون به دل جنگل بزنن. می‌تونین تو یه سفر چندروزه و کمپینگ در جنگل هیرکانی، از هوای مطلوب لذت ببرین، با پوشش گیاهی و جانوری محیط آشنا بشین و لحظات خوشی رو با دوستاتون بگذرونین.

نکات مهم درباره‌ی کمپینگ در جنگل

برای کمپینگ در جنگل، باید نکاتی رو مدنظر داشته باشیم تا به بهترین نحو سفرتون رو پیش ببرین. رعایت نکردن این نکات سفر رو براتون سخت می‌کنه:

  • خیلی مهمه که غذا و آب کافی همراه خودتون داشته باشین. کمپینگ در جنگل هیرکانی شما رو از بافت شهری دور می‌کنه و احتمالاً دسترسی سریعی به فروشگاه‌ها ندارین. بنابراین باید آب و غذا به مقدار کافی همراهتون داشته باشین.
  • لوازم مورد نیاز برای کمپ در جنگل رو با خودتون ببرین. این لوازم به‌راحتی سفر شما کمک می‌کنن و در بسیاری از مواقع مانع آسیب دیدن شما هم می‌شن. به‌عنوان مثال یک کیسه خواب مناسب شما رو از سرما در امان نگه می‌داره.
  • حتماً جعبه‌ی کمک‌های اولیه همراهتون داشته باشین. حادثه هیچ وقت خبر نمی‌کنه و بنابراین شما باید خودتون رو برای اون آماده کنین.
  • نحوه‌ی درست کردن آتیش با ابزارهای مختلف رو یاد بگیرین، چون برای گرم نگه داشتن خودتون و طبخ غذا بهش نیاز دارین.
  • پوشش مناسب محیط را فراموش نکنین. به‌عنوان مثال اگه تو محیط سردسیر کمپ می‌کنین، لباس گرم بپوشین و اگر کوهنوردی دارین، کفش مناسب به پا کنین.

باکیفیت‌ترین تجهیزات کمپینگ را از نوردینو مارکت خریداری کنین

اگه می‌خواین اصلی‌ترین نکته‌ی کمپینگ، یعنی خرید لوازم مورد نیاز برای کمپ در جنگل رو با بالاترین کیفیت انجام بدین، خوبه که سری به وب‌سایت «نوردینو» بزنین تا محصولات برند و باکیفیت در دسترستون قرار بگیرن. مجموعه‌ی نوردینو تمامی محصولات مورد نیاز برای طبیعت‌گردی، کوهنوردی، کمپینگ و… رو از محبوب‌ترین برندهای دنیا در اختیار مشتری‌ها قرار می‌ده تا خریدی مطمئن و باکیفیت داشته باشن. تضمین کیفیت و اصالت کالا و ضمانت بازگشت وجه در صورت نارضایتی در کنار ارسال رایگان، نشان‌دهنده‌ی حرفه‌ای بودن این مجموعه‌س. اگر به کمپینگ در جنگل هیرکانی علاقه‌مندین، حتماً سری به نوردینو بزنین که مناسب خودتونه.

کمپینگ در جنگل های هیرکانی و فصل پاییز

کلام آخر

در نهایت باید یادآوری کنیم که اگه کمپینگ در جنگل هیرکانی رو برای تفریح انتخاب کردین، یادتون نره که این ناحیه محل زندگی یک عالمه گیاه و جانور خاص و نادره که هیچ جایی برای زندگی غیر از این جنگل‌ها ندارن. بنابراین مثل خونه‌ی خودتون ازش محافظت کنین و آسیبی به این آثار تاریخی و طبیعی وارد نکنین. امیدواریم از سفرتون لذت ببرین.

منبع : فروشگاه لوازم کوهنوردی نوردینو مارکت

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید