غذاهای معروف تایلندی

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

احتمالا شما هم در مورد غذاهای عجیب‌وغریب تایلندی چیزهایی شنیده‌اید. در این مطلب قصد داریم بهترین غذاهای تایلندی را معرفی کنیم. آشنایی با غذاهای تایلندی به شما کمک می‌کند تا در رستوران دچار سردرگمی نشوید و با دانسته‌هایی کافی بهترین غذا را برای خود سفارش دهید.

در تایلند چی بخوریم ؟ بهترین غذاهای تایلندی

غذاهایی همچون سوسک و مارمولک‌های سرخ شده را فراموش کنید. در تایلند غذاهای بسیار لذیذی سرو می‌شود که نمی‌توان از آنها گذشت. تایلند شهری توریستی بوده که در آن تعداد زیادی رستوان وجود دارد. حتی شما می‌توانید در این کشور رستوران‌هایی با منوهای غذایی بین‌المللی پیدا کنید. اما توصیه می‌کنم در هر کشوری ابتدا غذاهای محلی آن را امتحان کنید. البته توجه داشته باشید که تایلند بیش از ۵۰ نوع غذای سنتی دارد و چشیدن آنها در یک سفر چند روزه امکان پذیر نیست. اکنون قصد داریم تا بهترین غذاهای تایلندی را به شما کاربران عزیز معرفی کنیم.

غذاهای معروف تایلندی

کائو کا مو (Kao Ka Moo)

کائو کا مو در دسته غذاهای بسیار چرب در تایلند قرار دارد اما احتمالا خوردن یک وعده آن مشکل جبران ناپذیری برایتان نخواهد ساخت. این غذا از گوشت خوک تهیه می‌شود و برای پخت آن این گوشت را به مدت یک روز در دارچین و رازیانه مزه‌دار می‌کنند.

غذاهای معروف تایلندی

تام یام گونگ (Tom Yam Goong)

تام یام گونگ یکی از بهترین غذاهای تایلندی بوده که در میان مردم این کشور بسیار محبوب است. این غذا در حقیقت از نوع غذاهای دریایی محسوب می‌شود و ماده اصلی تشکیل دهنده آن نیز میگو می‌باشد. تام یام گونگ به همراه سوپ سرو می‌‌شود و طعم تندی دارند. از دیگر مواد تشکیل دهنده این غذا می‌توان به برگ بو ، ریشه جوز، فلفل چیلی، ریشه گشنیز و ساقه لمون گراس اشاره کرد.

غذاهای معروف تایلندی

کائو مو دانگ (Kao Moo Dang)

کائو مو دانگ یکی دیگر از بهترین غذاهای تایلندی بوده که در میان مردم این کشور نیز بسیار محبوب است. غذایی خورشتی که با برنج سرو می‌شود و مواد تشکیل دهنده آن هم متنوع می‌باشد. برای آماده کردن خورشت کائو مو دانگ از گوشت‌های خرد شده، سوسیس تایلندی و تخم مرغ آب‌پز استفاده می‌شود. این غذا بر خلاف بسیاری دیگر از غذاهای تایلندی اصلا تند نیست و تجربه آن توصیه می‌شود.

غذاهای معروف تایلندی

توم خا کایی (Tom Kha Gai)

توم خا کایی و یا همان سوپ تایلندی نارگیل مخصوص کسانی است که طعم تندی به تنهایی برایشان کافی نیست. این غذا نه تنها تند است بلکه چاشنی ترشی هم دارد. از مواد اصلی تشکیل دهنده این غذا می‌توان به شیر نارگیل، گالانگال، برگ‌های لیموی کفیر، علف لیمو، فلفل قرمزِ تایلندی، گشنیز، قارچ کاه یا شیتاکه، گوشت مرغ، سس ماهی و عصاره لیموترش سبز اشاره کرد.

غذاهای معروف تایلندی

نودل می هوکین (Mee Hokkien)

نودل می هوکین غذایی ترکیبی از فرهنگ‌های مالزیایی و سنگاپوری است که در تایلند کاملا جا افتاده و محبوب مردم می‌باشد. این غذا همانطورکه از نامش پیداست از نودل تهیه می‌شود و در کنار آن نیز میگوهای سرخ شده قرار می‌گیرد. اگر دوست دارید تا نودل را در سبک متفاوت امتحان کنید به رستوران لوکتین در شهر پوکت رفته و یک نودل می هوکین سفارش دهید.

غذاهای معروف تایلندی

پلا پلو (Plah Plow)

پلا پلو تایلندی یک غذای دریایی به تمام عیار است. برای پخت این غذا ابتدا ماهی را با استفاده از علف لیمو مزه‌دار می‌کنند و سپس آن را در نمک می‌گذارند تا به خوبی طعم شوری را به خود بگیرد. سپس ماهی به شکل استادانه‌ای و در عین حال که کاملا پخته شده و اما هنوز کمی سرزنده است سرو می‌شود. در بسیاری از رستوران‌های ساحلی تایلند این غذا را با کمی برنج کته سرو می‌کنند.

غذاهای معروف تایلندی

کاری ماتسامان (Massaman Curry)

کاری ماتسامان غذایی بسیار مقوی بوده و جالب است بدانید که این غذا در سبک آشپزی ایرانی تهیه می‌شود. قدمت کاری ماتسامان به قرن ۱۷ میلادی باز می‌گردد و این غذا به عنوان یکی از لذیذترین غذاهای دنیا شناخته می‌شود. برای طبخ کاری ماتسامان از گوشت مرغ و یا گاو استفاده می‌شود و در کنار شیر نارگیل، پیاز، بادام زمینی، بادام هندی، سیب‌زمینی، برگ بو، پوست بیرونی هل، دارچین، بادیان ختایی، شیره نخل پالمیرا، سس ماهی، فلفل تند و سس تمر هندی بکار برده می‌شود.

غذاهای معروف تایلندی

نام پریک کافی (Nam Prik Kaphi)

در طبخ نام پریک کافی یکی دیگر از بهترین غذاهای تایلندی از سبزیجات بخار پز، برنج له شده و یک ماهی کوچک استفاده می‌شود. در کنار سبزیجات صیفی‌جات متنوع از جمله کدو و بادمجان نیز در نام پریک کافی بکار رفته است که در هنگام سرو آنها را تمام خرد می‌کنند تا غذا به شکل سوپ و کامل یکنواخت شود. این غذا به دلیل شیوه پختش معروف شده و طعم آن نیز به سمت شوری می‌رود.

غذاهای معروف تایلندی

دیم سام (Dim Sum)

شاید بتوان گفت دیم سام نوع شرقی از غذای محبوب مکزیکی یعنی تاکوس است. این غذا انواع مختلفی دارد و هر کس مطابق با سلیقه‌اش می‌تواند انواع متفاوت آن را انتخاب کند برخی از مردم تایلند این غذا را به عنوان صبحانه مصرف می‌کنند. غذای دیم سام در حقیقت خمیرهای کوچکی است که درون آن مواد مختلفی از جمله گوشت، لوبیا و یا سوشی قرار می‌گیرد و سپس این خمیرها بصورت بخارپز در می‌آیند. غذای متفاوتی که احتمالا از میل کردن آن لذت خواهید برد. در پوکت مکان‌هایی وجو.د دارند که بصورت تخصصی تنها دیم سام سرو می‌کنند که از جمله آنها می‌توان به وانگ دیم سام اشاره کرد.

غذاهای معروف تایلندی

گای جب (Guay Jab)

افرادی که به دنبال غذاهای پر چالش و ویژه می‌گردند گای جب را از دست ندهند. این غذا با ظاهری فریبنده از گوشت پوست بسیار ترد، زبان و ریه خوک تشکیل شده است. البته مواد دیگری همچون نودل‌های بسیار درشت و پیاز نیز در این غذا بکار رفته کا طعم آن را متنوع‌تر می‌کند.

غذاهای معروف تایلندی

گانگ کیو ون گا (Gaeng Keaw Wan Gai) یا کاری مرغ سبز تایلندی

گانگ کیو ون گا غذایی دوست ‌داشتنی در تایلند است که از مرغ و بادمجان تشکیل شده است. از دیگر مواد تشکیل دهنده این غذا می‌توان به شیر نارگیل و سس ماهی اشاره کرد. نام کاری مرغ سبز به علت وجود بادمجان در این غذا به آن اختصاص داده شده است.

غذاهای معروف تایلندی

یام نوا (Yam Nua)

یام نوا به نام سالاد گوشت گاو تایلندی نیز شناخته می‌شود. این سالاد لذیذ در تایلند بسیار محبوب بوده و در کنار بسیاری از وعده‌های غذایی اصلی سرو می‌شود. گوجه، پیازچه، پیاز، شکر، سس ماهی، آب لیمو تازه، کاهو ، نعناع و خیار از جمله مواد تشکیل دهنده اصلی یام نوا می‌باشند.

غذاهای معروف تایلندی

کانوم جین (Kanom Jeen)

غذاهای تایلندی در سطح بسیار بالایی تاثیر گرفته از غذاهای چینی هستند و به همین دلیل شما می‌توانید در میان بهترین غذاهای تایلندی غذاهای سوپی زیادی را پیدا کنید. در تهیه این غذا از موادی همچون گوشت آب پز شده و رشته به همراه گیاه گالانگال و قارچ استفاده می‌شود.

غذاهای معروف تایلندی

کائو نیو ما منگو (Kao Niew Ma Muang)

کائو نیو ما منگو یکی دیگر از بهترین غذاهای تایلندی می‌باشد. در این غذا شما می‌توانید طعم انبه را با برنج کته امتحان کنید. تجربه‌ای که احتمالا از آن پشیمان نخواهید شد. برخی از رستوران‌ها در کنار کائو نیو ما منگو مقداری کرم نارگیل هم قرار می‌دهند. اگر در تایلند به دنبال یک غذای متنوع می‌گردید اما دوست ندارید ریسک زیادی داشته باشید کائو نیو ما منگو را سفارش دهید.

غذاهای معروف تایلندی

خائو مان گای (Khao Man Gai)

علاقمندان به غذاهای سنتی ایرانی حتما از خائو مان گای نیز لذت خواهند برد. این غذا در حقیقت همان برنج و پلو ساده خودمان است که البته سس بی‌نظیر آن، خائو مان گای را تبدیل به غذایی متفاوت کرده است. این غذا با مرغ آب پز طبخ می‌شود و سس آن نیز با استفاده از فلفل، سویا و زنجبیل آماده خواهد شد.

غذاهای معروف تایلندی

پرپیا (Por Pia)

پرپیا در حقیقت نوعی غذای خیابانی بسیار لذیذ است. این غذا بر خلاف دیگر غذاهای تایلندی که چاشنی تندی دارند کمی شیرین می‌باشد. در تایلند به پرپیا اسپرینگ رول گفته می‌شود و قیمت آن هم در حدود ۴ دلار است.

غذاهای معروف تایلندی

ساتای (Satay)

ساتای یکی دیگر از بهترین غذاهای تایلندی محسوب می‌شود. این غذا در حقیقت گوشت‌های کبابی متنوع بوده که در سیخ‌هایی از جسن چوب بامبو قرار می‌‌گیرند و ادویجات مختلف طعم بی‌نظیری به آن می‌بخشند. در هنگام خرید سفارش ساتای در رستوران توجه داشته باشید که این کباب را از چه نوع گوشتی برایتان آماده می‌کنند. همچنین سس لذیذ ساتای را نیز از دست ندهید.

غذاهای معروف تایلندی

پنکیک روتی (Roti Pancake)

معمولا در اکثر کشورهای جهان پنکیک‌ها را به عنوان صبحانه میل می‌کنند. اما شما می‌‌توانید پنکیک روتی را در تایلند به عنوان یک غذای خیابانی انتخاب کنید. گاهی این پنکیک‌ها به همراه بستنی‌ سرو می‌شوند که حتما از آن لذت خواهید برد.

غذاهای معروف تایلندی

گائنگ دائنگ (Gaeng Daeng)

گائنگ دائنگ و یا همان کاری قرمز از شیر نارگیل، انواع گوشت، سس ماهی، شکر و برگ‌های لیموی کفیر، بادمجان تایلندی، شاخه بامبو و ریحان تایلندی تشکیل می‌شود. اما در هنگام خرید باید به نوع گوشت بکار رفته در گائنگ دائنگ توجه داشته باشید. گاهی این غذا را با گوشت‌های نا متعارف همچون مار و یا قورباغه سرو می‌کنند.

غذاهای معروف تایلندی

سانگ کایا فوگ تانگ (Sang Kaya Fug Tong)

سانگ کایا فوگ تانگ در حقیقت یک دسر بسیار لذیذ و خوشمزه است که مواد اصلی تشکیل دهنده آن کدو و کرم نارگیل است. این دسر به شکل برش‌های زیبایی از کدو و یا پوسته نارگیل در میاد و چشیدن طعم شیرین آن توسط دیگر توریست‌ها به شدت توصیه شده است.

غذاهای معروف تایلندی

کای مد ما موآنگ (Kai Med Ma Muang)

کای مد ما موآنگ غذایی متفاوت در کشور تایلند محسوب می‌شود. در این غذای لذیذ ابتدا مرغ را به تکه‌های کوچکی برش داده و به همراه بادام هندی و سبزیجات تازه تفت می‌دهند. احتمالا طعم بادام هندی سرخ شده در کنار دیگر آجیل‌های معمول در این غذا به اندازه کافی برایتان عجیب خواهد بود. اما باید گفت که این تمام کای مد ما موآنگ نیست. پس از آماده سازی این غذا به آن عسل اضافه می‌کنند اما نکته عجیب اینجاست که حتی در کنار عسل هم چاشنی تندی و فلفل دیده می‌شود.

غذاهای معروف تایلندی

غذاهای عجیب تایلندی

در کشور تایلند در کنار غذاهای لذیذ و بی‌نظیری که وجود دارد غذاهای عجیب و چندش‌آوری نیز به چشم می‌خورد. اگر علاقه‌ای به امتحان کردن آنها ندارید باید کمی اطلاعات در موردشان داشته باشید. برخی از این غذاهای چندش‌آور همچون دنسینگ شرمپس به طرز وحشیانه‌ای آماده می‌شود که به هیچ وجه اخلاقی نیست و ما نیز امتحان کردن آنها را توصیه نمی‌کنیم. در زیر تعدادی از این غذاها را معرفی کرده‌ایم.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید