بنر هدر

جاهای دیدنی نور ، جاذبه های گردشگری پر طرفدار مازندران

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

نور  یکی از قدیمی‌ترین نواحی شهرنشین طبرستان، انبوهی از جاذبه‌های گردشگری و طبیعی  را در اطراف خود جای داده است.

نام دیگر قدیمی نور که حتیساکنان کنونی آن نیز گه‌گاه به جای نور به کار می‌برند، سولده است. نام کنونینور از رودخانه نور گرفته شده که از کوه‌های البرز سرچشمه می‌گیرد و به رود هراز می‌پیوندد. در این مقاله با شماری از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری و تفریحی نور آشنا می‌شویم. توجه کنید که میان‌تیترها به نقشه‌ی گوگل لینک شده‌اند. با کلیک بر روی هر کدام، موقعیت دقیق آن نقطه را ببینید.

آبشار آب پری در نور

جاهای دیدنی نور ، جاذبه های گردشگری پر طرفدار مازندران

این آبشار در فاصله ۵ کیلومتری شهر نور، در نزدیکی شهر رویان واقع شده است. در آب پری درختان با فاصله کم از یکدیگر قرار دارند و بیشتر مناطق بکر و دست‌نخورده مانده است. این ناحیه همسایه کجور و یوش است. آبشار آب پری در کناره جاده قرار گرفته است. این آبشار، شباهت چندانی به آبشار ندارد زیرا قسمتی از سنگ‌های کوه در اثر رانش زمین در شیب تند کوه جمع شده‌اند و آب کمی از لابه‌لای این سنگ‌ها در جریان است. اختلاف درجه حرارت این ناحیه با هوای شهر رویان تقریبا ۱۰ درجه سانتی‌گراد است. درختان جنگلی در مناطق کم‌ارتفاع‌تر و درختان کاج در نقاط بلندتر دیده می‌شوند.

پارک جنگلی کشپل نور

جاهای دیدنی نور ، جاذبه های گردشگری پر طرفدار مازندران

شهر چمستان در مسیر ییلاقی لاویج و در حد فاصل ۲/۵ کیلومتری از چمستان واقع شده است. موقعیت جغرافیایی کپشل از شمال به جاده نور- چمستان، از جنوب به کوه لاویج، از شرق به جنگل‌های چمستان و از غرب به لاویج رود و شهرک صنعتی چمستان محدود می‌شود. این عرصه به مساحت ۷/۲۱ هکتار یکی از بهترین مقاصد طبیعت گردی در شهرستان نور است.

دریاچه الیمالات نور

جاهای دیدنی نور ، جاذبه های گردشگری پر طرفدار مازندران

دریاچه سد الیمالات در ۸ کیلومتری نور در مسیر جاده نور-چمستان قرار دارد و فاصله آن از جاده اصلی نور به چمستان حدود ۳ کیلومتر است. دریاچه الیمالات که در دل جنگل واقع شده است، به عنوان گردشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دریاچه آن‌قدر زیباست که گویی جنگل را در آغوش گرفته است. در آنجا همه چیز برای چند ساعت تفریح و البته آرامش مهیاست. سد خاکی الیمالات در هر فصل زیبایی خود را دارد اما بهار و پاییز به خاطر افسون رنگ برگ‌ها و درختان فضای متفاوتی می‌یابد. لباس و کفش مناسب برای محیط جنگلی به همراه داشته باشید.

آبشار سیسنگان در نور

جاهای دیدنی نور ، جاذبه های گردشگری پر طرفدار مازندران

منطقه کجور تا سی‌سنگان یکی از مناطق تاریخی است که به‌وسیله یک راه مالرو ارتباطی در گذشته جهت رفت‌وآمد بین کجور و سی‌سنگان مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این آبشار در تنگه معروف نهر رودبار واقع است. برای حرکت در این مسیر لازم است ابتدا از شهر کجور وارد جاده معدن زغال سنگ شوید که معدن فعالی است. بعد از عبور از معدن به یک مسیر مالرو می‌رسید که مشخص است. این مسیر بیشتر در امتداد رودخانه است و از این رو مشکلی برای تهیه آب نخواهید داشت. ادامه این مسیر به آبشار معروف سی‌سنگان و در نهایت پارک جنگلی سی‌سنگان منتهی می‌گردد. کجور شهر کوچکی است که برای دسترسی به آن ابتدا باید به مرزن‌آباد رفت. پس از ۵ کیلومتر به سمت چالوس، به دوراهی کجور می‌رسید، بعد از عبور از پل ۵۰ کیلومتر تا کجور فاصله است.

آبشار ونوش

جاهای دیدنی نور ، جاذبه های گردشگری پر طرفدار مازندران

روستای زیبا و گردشگری ونوش، از شمال به سواحل زیبای خزر جنوب به سلسله جبال البرز و پوشیده از جنگل سرسبز، از غرب به رودخانه کل‌رود منتهی می‌گردد. شالیزارهای پرمحصول باغ‌های مرکبات و درختان صنوبر و… هر یک در آرایش هر چه زیبا و افسون‌کننده ونوش نقش داشته و محل عبور گردشگران جهت دسترسی به روستای نارنج بن، پاشکلا، خزر تیره، عالم کلا، منوچهر کلا، عزت کاسگر محله، تاشکو و سپس جاده کدیر و جنگل آب پری و یا به سمت ساحل و شهر رویان از جاده کمربندی است. مجموعه آبشارهای ونوش در جنوب روستا و در میان ارتفاعات جنگلی علوی کلا واقع‌شده‌اند. ونوش در فاصله ۱۰ کیلومتری غرب شهرستان نور و در کنار جاده فرعی منشعب از جاده ساحلی نور-نوشهر قابل دسترسی است. همچنین فرعی منشعب از جاده رویان به آبشار آب پری به ونوش منتهی می‌گردد.

منطقه ونوش دارای آبشارهای کوچک و بزرگ متعددی است که از میان سه آبشار معروفیت بیشتری دارند. این سه آبشار عموما مورد استفاده فرودهای فنی گروه‌های کوهنوردی قرار می‌گیرند. آبشار اول ونوش دارای ارتفاعی در حدود ۱۵ متر و عمق حوضچه‌ای در حدود یک متر است. آبشار دوم و بزرگ‌ترین آبشار ونوش دارای ارتفاعی در حدود ۴۰ متر و عمق حوضچه ۴ متر و آبشار سوم ۱۵ متر و عمق حوضچه یک متر است. در صورتی که برای فرودهای فنی به منطقه سفر می‌کنید رعایت نکات فنی همچون آشنایی با فنون شنا، چک کردن رول کوب‌ها و طناب‌ها و سایر موارد ایمنی ضروری است.

آبشار حرام او

جاهای دیدنی نور ، جاذبه های گردشگری پر طرفدار مازندران

حرام او (Haram Ow) نام آبشاری در ۲۵ کیلومتری جاده ییلاقی نور-بلده است. این مسیر بیشتر به نام جاده «آبپری» شناخته می‌شود. این آبشار در کنار جاده قرار گرفته و ارتفاعی در حدود ۱۵ متر دارد. اگرچه میزان آبی که از آن فرو می­ریزد ناچیز است، اما گلسنگ‌های زیبایی که روی سنگ‌های آن روئیده، زیبایی خاصی ایجاد بدان بخشیده است. بیشتر اوقات می‌­توان بومیان نور و روستاهای اطراف را در حال پر کردن قمقمه‌های آب در اطراف این منطقه مشاهده کرد. ساکنین این مناطق معتقدند این آب دارای خواص درمانی است. او (Ow) در گویش طبری همان آب است. حرام از حرم و به معنای مقدس آمده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید