10 غذای محلی عربی مشهور که باید امتحان کنید

نویسنده:

مرتضی

در تاریخ:

آشپزخانه پُر بار و متنوع عربی با مشهورترین غذاهای دنیا رقابت میکند، چه از نظر پیش غذاها و چه از لحاظ خود غذا. از شرق تا غرب سرزمین عربی تنوع در غذاهای محلی متأثر از تمدن های فراوان گذر کرده بر این منطقه بخوبی مشاهده میشود. علاوه بر این جغرافیای مختلف این منطقه آن را به غنی ترین مناطق از لحاظ هُنر آشپزی وتنوع غذا ها مبدل کرده است. در پست زیر 10 غذای محلی عربی مشهور از کشور های عربی را به شما معرفی میکنیم.

1.خوراک مندی

اصالت این غذای محلی به شهر “حضرموت” یمن واقع در شبه جزیره عربی باز میگردد، که از آن جا وبه مرور زمان به سایر کشور های عربی راه یافت. ترکیب اصلی این غذا گوشت مرغ ویا گوشت قرمز است که به شیوه بخصوصی و مدت زمان نسبتا زیادی زیر خاک پخته میشود، به علاوه برنج و اَدویه جات ویژه نیز به این خوراک محلی اضافه میشود که طعم ورایحه منحصر به فرد آن را میدهد، احتمالا به کار بردن اَدویه جات در این غذا مربوط به دوره هایی است که سواحل یمنی دریچه اساسی تجارت اَدویه جات بوده.10 غذای محلی عربی مشهور که باید امتحان کنید

2.کُپه

غذای شهر شام، که در لبنان وسوریه مشهور است. قدیمی و به احتمال زیاد دارای ریشه ای “آشوری” است. از غذاهای فاخر بوده و هست که ترکیبات اصلی آن را گوشت، بادام ،پسته وبلغور تشکیل میدهد. یکی از رسوم تهیه این غذا کوبیدن آن در هاون بوده که وقت ونیروی زیادی را از زنان گرفته، به همین دلیل در آن زمان هنگام تهیه کپه مردان خانه نیز به کمک خانمها میآمدند.

10 غذای محلی عربی مشهور که باید امتحان کنید

از کشوری تا کشور دیگر و از شهری به شهر دیگر طرز تهیه این غذا دستخوش تغیراتی بوده و با هم متفاوت است(آب پز، سرخ شده، نرم، پهن و…. غیره). امروزه دستگاه های مخصوص برای تهیه کپه ساخته شده که بار زیادی را از دوش زنان عرب برداشته.

10 غذای محلی عربی مشهور که باید امتحان کنید

3.کُشری

غذای محلی معروف مصری که از قدیم بوده و اولین کسی که از آن در تاریخ اسم آورده، “اِبن بطوطه” سیاحت گر عرب بوده. مواد لازم برای تهیه این غذای خوشمزه، عدس، برنج، پیاز سرخ شده، و رب گوجه میباشد که بعد ها مصری ها به آن ماکارونی را نیز اضافه کردند.

10 غذای محلی عربی مشهور که باید امتحان کنید

سفر به مصر ونخوردن این غذای ارزان قیمت و با ارزش غذایی بالا در خیابان های  مصر برای هر گردشگری تقریبا محال است.

4. خوراک کَبسه

کبسه در واقع وعده غذایی است که اساساً از برنج دانه بلند تهیه میشود و در کشور های حاشیه خلیج و عربستان به عنوان وعده اصلی سر سفره گذاشته میشود. این غذا غالباً با  گوشت گوسفند، بز و یا مرغ همراه چربی و خشکبار و کشمش تهیه میشود. با دقت در این غذا به این نتیجه میرسیم که برگرفته از زندگی در صحراست چرا که مواد اصلی آن را گوشت تشکیل میدهد.

10 غذای محلی عربی مشهور که باید امتحان کنید

5. منسف

از معروف ترین غذاهای محلی “صحرای شام” واقع بین عراق، سوریه، اردن وفلسطین، که اردنی ها در پخت آن مشهورند چون غذای ملی در اردن محسوب میشود وبا فرهنگ اردن ارتباط قوی دارد. طرز تهیه منسف با دیگر غذاهای عربی فرق میکند زیرا در این غذا از ماست منجمند استفاده میشود. این غذای محلی ارتباط محکمی با آداب و رسوم کشور اردن دارد همانطور که در همه مجالس ومناسبت ها از شادی وغم گرفته تقدیم میشود. طریقه خوردن این غذا با دست نیز در این منطقه از اهمیت بسیاری برخوردار است.

10 غذای محلی عربی مشهور که باید امتحان کنید

6. مُسخن

غذای میراثی و مشهور فلسطینی، مواد تهیه این غذا استمدادی از طبیعت فلسطین میباشد. نان تنوری با پیاز، روغن زیتون، سماغ محلی فلسطین، مرغ، بادم وصنوبر.

10 غذای محلی عربی مشهور که باید امتحان کنید

7.یَبرُق

برگ انگور ویا “یبرق” در اصل غذایی عثمانی است. ریشه کلمه یبرق به ترکیه باز میگردد، “یابراق” ویا “یبراق” در زبان ترکی به معنی برگ درخت میباشد. طرز تهیه این وعده محلی نیز از جایی به جای دیگر متفاوت میباشد  و لبنان وسوریه کشورهای معروف به این غذا هستند. برگ انگور، برنج، گوشت وسبزیجات در آن به کار میرود.

10 غذای محلی عربی مشهور که باید امتحان کنید

8. ماهی المَسگوف

10 غذای محلی عربی مشهور که باید امتحان کنید

محبوب ترین غذای مردم عراق، که سر منشأ آن رودهای موجود در عراق است. ماهی تازه صید شده از رودخانه از پشت ماهی ودر طول آن تا سر ماهی بریده، داخل شکم تمیز وچند سوراخ در آن برای به سیخ زدن ایجاد میکنند. بهترین نوع ماهی برای تهیه مسگوف ماهی قهوه ای و کپور است. رستورانهای موجود در خیابان “ابونواس” عراق به سرو این وعده فوق العاده معروف هستند. خیابان ابونواس در امتداد رود دجله بین پل” الجمهوریه” ومحله “الجادریه” قرار دارد. اسم این خیابان ازخواننده شاد ومعروف عباسی “ابو نواس” گرفته شده است.

9. کسکسی

نامش به زبان کهنه آمازیغی باز میگردد، “بن درید” در کتاب “جمهره اللغه” خود در قرن دهم میلادی به آن اشاره کرده است. کسکس از آرد گندم ویا ذرت به صورت دانه های ریز درست میشود و با استفاده دست ویا قاشق خورده میشود. هنگام بخار پز کردن به آن گوشت یا سبزیجات، باقالی و یا شیر، شکر و کره بر حسب ذائقه و مناسبت ها اضافه میشود. کلمه کسکسی از کلمه آمازیغی “سیکسو” گرفته شده که به معنای طرز تهیه دانه های گندم است.10 غذای محلی عربی مشهور که باید امتحان کنید

از وعده های اصلی ومعروف منطقه شمال آفریقا (الجزایر_مراکش_موریتانیا_لیبی_تونس)، همچنین جزیره سیسیلی ایتالیا ودومین غذای محبوب فرانسوی ها است. بیشتر جهانگردان نیز از آن نام بردند از جمله برجسته ترین آن ها “شارل اندره جولیان”در کتاب تاریخ آفریقای شمالی.

10.ملوخیه

10 غذای محلی عربی مشهور که باید امتحان کنید

گیاه سبزی که از مصر به سودان و سپس در سایر کشور های عربی منتشر شد. از کهنه ترین غذا های محلی عربی به شمار میرود، قدمت این غذا به زمان فراعنه باز میگردد و گمان میشود که در آن زمان برای پادشاهان طبخ میشده که اسم آن نیز از همینجا پدیدار شده است(ملوکیه).

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید