روستا و گورستان تاریخی اونار ،‌ گورستان اونار تلفیق فرهنگ و سنن بومی

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

اُنار روستایی است از توابع دهستان لاهرود در بخش مشگین شرقی شهرستان مشگین‌شهر استان اردبیل ایران. این روستا در ۲۴ کیلومتری مشگین‌ شهرواقع شده‌است. گورستان تاریخی اونار جاذبه های تاریخی فرهنگی و سنتی فراوانی بهره می برد که وزنه ی مناسبی برای جذب توریست به این منطقه می باشد .

استان اردبیل با طبیعت بی نظیر و با حفظ فرهنگ بومی و محلی به ویژه در مناطق روستایی یکی از استان های برتر و در حال رشد کشور در زمینه توسعه صنعت گردشگری روستایی بوده و هم اکنون روستاهای نمونه گردشگری اردبیل با تلفیق فرهنگ و سنن بومی با جاذبه های سحرانگیز طبیعت به مقصد گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده است.

روستا و گورستان تاریخی اونار ،‌ گورستان اونار تلفیق فرهنگ و سنن بومی

امروزه صنعت گردشگری روستایی در کشور ما نیز در حال توسعه بوده و بنا به آمارهای ارایه شده طی هفته اول سفرهای نوروزی امسال، ورود گردشگران به مناطق روستایی بیش از 76 درصد رشد داشته است.

اُنار روستایی است از توابع دهستان لاهرود در بخش مشکین شرقی شهرستان مشگین‌ شهر استان اردبیل ایران. این روستا در بیست  کیلومتری مشگین‌ شهر واقع شده‌ است. قدمت این روستا به دوره‌های بسیار دیرینه می‌ رسد.

روستای اونار در 20 کیلومتری شرق مشگین شهر واقع شده و دارای آثار تاریخی بسیار کهنی است. همچنین در آن از اوایل اسلام تا دوران معاصر آثار فرهنگی بی شماری به چشم می خورد از آن جمله قلعه بربر، قبرستان اسلامی با سنگ افراشته و سنگ قبرهایی در اشکال و خطوط مختلف به نام پیر، درخت کهن سال چنار به نام بابا چنار با بیش از 1200 سال قدمت در مرکز روستا و تپه های باستانی متعدد.

روستا و گورستان تاریخی اونار ،‌ گورستان اونار تلفیق فرهنگ و سنن بومی

این روستا  چون از روستاهای تاریخی ایران به شمار می‌رود، اخیراً به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری در استان اردبیل تعیین شده‌است. روستای اونار بر روی تپه‌ ای ساخته شده که در دو سوی آن رودخانه «اونارچای» جاری است و بر اثر آبیاری این رودخانه، باغ‌ های سرسبز و مراتع دل انگیزی در خود روستا و اطراف آن بوجود آمده‌ است. رودخانه اونار چای از دامنه کوه سبلان سرچشمه می‌ گیرد و غیر از باغات و مراتع روستای اونار زمین‌های چند روستای اطراف را هم سیراب می‌ کند.

نظام کشاورزی و آبیاری این روستا نیز بسیار جالب توجه‌است. دیدار از این روستا نه تنها شگفتی‌ های فرهنگی دوران تاریخی بسیار دور را باز می‌ نماید، کوهستان زیبای سبلان را نیز در چشم انداز بیننده قرار می‌ دهد.

در روستای اونار مشگين شهر،  گورستانی وجود دارد كه سنگ قبرهايی متنوع آن از نظر شكل و جنس و نبشته های متعدد جالب توجه است. روی سنگ گورهای موجود در اين گورستان نشانه هايی هم چون ستاره شش پر، تصوير چكش ساده و جز آن ديده می شود.

زيباترين اين سنگ ها يک جفت سنگ قبر افراشته به ارتفاع 1.62 متر است كه دارای نبشته ای است. در زير سنگ نبشته ها محراب بوده و در بالای لچک آن دو گل هفت پر نقش يافته است. در بالای نبشته های ساقه و بالای آن كلاهكی با 12 ترک، شبيه كلاه دراويش وجود دارد و شهادتين با كلام علي خليفه الله منقور است.

روستا و گورستان تاریخی اونار ،‌ گورستان اونار تلفیق فرهنگ و سنن بومی

در گورستان قدیمی انار آثار بسیار باستانی فالیک نیز وجود دارد که بیشتر آن‌ها تخریب شده‌اند. در همین گورستان پیکره‌های قوچ سنگی در اندازه‌های بزرگ و کوچک به جا مانده‌ است.

در صورت ساماندهی قبرستان تاریخی اونار و جمع آوری سنگ قبرها و کتیبه های پراکنده در آن محوطه و تبدیل به موزه رو باز و همچنین احیاء دیگر آثار موجود در آن منطقه از قبیل قلعه بربر و امامزاده سیدجعفر واقع در مدخل روستا و نیز اهتمام به جنگل دره اونار در جهت توسعه و تبدیل آن به پارک جنگلی می توان این منطقه را به عنوان یک مکان توریستی و گردشگری مهم به حساب آورد.

روستا و گورستان تاریخی اونار ،‌ گورستان اونار تلفیق فرهنگ و سنن بومی

سفالگری در این روستا:

پيشينه سفالگری در استان چندان مشخص نيست اما پيدا شدن سفالينه‌های متعدد در اكثر مناطق استان در كاوشهای باستانشناسی حاكی از آن است كه سفالگری در اين منطقه از سرزمين پهناور ايران مانند ساير نقاط از قدمت و پيشينه برخوردار است. مشگين شهر از ديرباز محل ساخت و عرضه سفال بوده است. وجود معادن خاك رس در استان به عنوان مواد اوليه سفالگری مزيد بر علت است.

در حال حاضر تعدادی كارگاه سفالگری در خود استان و يا توابع آن كه مهمترين شان روستای باستانی اُنار از توابع مشگين‌ شهر است، مشغول به فعاليت هستند.

روستا و گورستان تاریخی اونار ،‌ گورستان اونار تلفیق فرهنگ و سنن بومی

صنایع دستی و محصولات روستا اُنار  :

عمده ترین محصولات کشاورزی و فرآورده های دیگر این منطقه انگور، سیب، هلو، شلیل، گردو، سیب زمینی، گندم، علوفه، صیفی جات، لبنیات، عسل بوده و صنایع دستی آن نیز گلیم، جاجیم، فرش، نمد، سفال می باشد.

جاذبه های گردشگری روستا اُنار :

آثار باستانی و تاریخی دهکده اونار مقبره سید جعفر، سنگ افراشته، قبرستان تاریخی، چنار کهنسال، قلعه بربر، مسجدجامع، مسجدحضرت علی (ع)، مسجدابراهیم آباد و… است. تپه باستانی قنبر نیز در شمال این روستا قرار دارد.

این روستا دارای جاذبه های طبیعی بسیار نیز می باشد.

آرامگاه مطهر سيد جعفربن موسی كاظم (ع) در شمال خاوری روستای انار از توابع بخش مشگين خاوری در وسط يک باغ سرسبز وسيع واقع شده است. اين امامزاده مسجدی بزرگ دارد که دارای سه درب است. قبر شريف امام زاده سيد جعفر (ع) در ضلع جنوب خاوری مسجد قرار گرفته كه در بالای آن بر سقف مسجد گنبدی بزرگ بنا شده است.

 

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید