جاذبه های گردشگری نهبندان| نهبندان شهر سراسر جاذبه-قسمت دوم

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

جاهای دیدنی نهبندان بقدری زیاد هستند که می توان این شهر را به شهر سراسر جاذبه نسبت داد . نهبندان با توجه به تشکیل بخش قابل توجه جاذبه های گردشگری استان خراسان جنوبی یک مقصد گردشگری مناسب می باشد.

شهرستان نهبندان یکی از شهرستان‌های استان خراسان جنوبی واقع در شرق ایران است. مرکز آن شهر نهبندان است.جمعیت این شهرستان بر طبق سرشماری سال ۱۳۹۰، برابر با ۵۷٬۲۵۸ نفر بوده‌است.

جاهای دیدنی نهبندان خراسان جنوبی

مسجد میغان نهبندان

مطالعه درباره معماری مسجد میغان نشان دهنده تأثیرات اقلیم روستایی بر این بناست. در همین خصوص می توان از وسعت محدود این مسجد یاد کرد که با نگرش به جمعیت آن زمان روستا طراحی شده است.

مسجد میغان بطور کلی در یک مساحت محدود و کوچک ساخته شده است و اجزاء معماری آن عبارتست از صحن، شبستان گنبددار و شبستان ستوندار و گنبد خانه و با وجود این اثری ممتاز در یک روستای دور افتاده به شمار می آید. در صحن مسجد قناتی جاری است که از زیر این قسمت عبور کرده و بطرف دیگر بنا می رود که در آن قسمت نیز این آبها توسط آبگیری در پشت مسجد جمع شده و به مصارف مختلف بخصوص کشاورزی می رسد.
یک ورودی در صحن مسجد قرار دارد که به داخل شبستان گنبد دار مرتبط می شود و محوطه ای مستطیل شکل را شامل می گردد که سقف آن گنبدی است و تعداد ۳ گنبد در این فضا جای گرفته اند که زیر این گنبدها تزئینات رسمی بندی زیبائی مشاهده می گردد. از زیباترین قسمتهای این مسجد که دارای فره معماری خاصی است شبستان ستوندار آن می باشد که این بخش محوطه ای است که ستونهای چهار ضلعی پایه سقف آن را تشکیل داده است.
جاذبه های گردشگری نهبندان| نهبندان شهر سراسر جاذبه-قسمت دوم

قلعه شاهدژ

این بنا در۵ کیلومتری شرق نهبندان قرار دارد. مصالح بکار رفته در آن شامل سنگ و آجر است که در بعضی قسمتها بدون ملات برروی یکدیگر قرار گرفته اند.

قلعه دارای چندین حصاروبرج است ودر داخل آن فضاهایی نظیر اتاق های سربازان، انبارهای آذوقه، آب انبارهاو.. قرار دارد. شالودة این بنا مربوط به دورة ساسانی است که در قرون ۵و۶ هجری توسط اسماعیلیان خریداری و بازسازی شده است. این قلعه از قلاع قرن ششم وهفتم ومتعلق به اسماعیلیان است اما با دیگر قلاع اسماعیلیه تفاوت محسوسی دارد. از دو نوع معماری بناهای اشرافی وبناهای عادی برخوردار می باشد. اهمیت این قلعه از جهتی که می تواند الگویی بسیارمفید بری مطالعه معماری و روابط اجتماعی در یک زیستگاه جمعی وشهر گونه باشد بسیار بالا می باشد.

جاذبه های گردشگری نهبندان| نهبندان شهر سراسر جاذبه-قسمت دوم

خانه سالاری

خانه سالاری از خانه‌های تاریخی زیبای شهر نهبندان و در داخل بافت تاریخی این شهر واقع شده است که دارای وسعتی حدود ۱۸۰۰ متر‌مربع می‌باشد.
قدمت این بنا به دوره قاجاریه .بر می گردد و نام آن از مالک قبلی آن آقای سالاری گرفته شده است. منزل سالاری دارای پلانی مستطیل شکل به طول ۳۸ ، عرض ۳۷ ، ارتفاع ۵ متر و مساحت ۲۸۰ متر مربع می باشد

این بنا دارای فضاهای حیاط اندرونی ، حیاط بیرونی ایوانهای ورودی و هشتی ، اتاق های استراحت ، انبار و سه مطبخ می باشد . ورودی اصلی این بنا در ضلع غربی قرار گرفته که پس از ورود به حیاط بیرونی بنا وارد می شده و پس از آن به وسیله ی چرخشی ۹۰ درجه به هشتی ایوان شکل بنا وارد می شویم که در هر سمت آن راهرویی و در پشت آن هم اتاقی وجود داشته است . پس از عبور از ایوان به حیاط مرکزی بنا می رسیم که در هر ضلع آن ۲ اتاق قرار داشته که هم به صورت مساوی از حیاط مرکزی دسترسی داشته و هم به وسیله راهروهایی که در میان این ۱۲ اتاق فضای دسترسی وجود داشته است . و بالاخره در جنوبی ترین ضلع این بنا ایوانی همانند ایوان شمالی قرار دارد که در دو سمت آن راهروهایی قرار گرفته که اتاق ها در پشت این راهرو قرار گرفته شده است این راهروها در حال حاضر خود دسترس مستقیم از حیاط مرکزی دارد .
جنس اصلی مصالح این بنا خشت های ۳۰ ×۳۰ س.م به همراه ملات کاه گل و ماسه سیمان بوده است . از ویژگی های قابل توجه اثر استفاده از حیاط اندرونی و بیرونی در ساخت با به وجود آوردن فضای عمومی و خصوصی به وسیله چرخش ۹۰ درجه ارتباط بین دو حیاط و عبور از هشتی می باشد همچنین استفاده از طاقهای جناقی و گره چینی آجری در بنا را می توان از دیگر ویژگی های آن دانست.

جاذبه های گردشگری نهبندان| نهبندان شهر سراسر جاذبه-قسمت دوم

خانه تقوی (اکرم خان)

این بنا در داخل بافت تاریخی نهبندان واقع شده است. با توجه به شواهد معماری موجود این بنا مربوط به دوره قاجار است. از خصوصیت بارز آن دو ایوان شمالی و جنوبی بنا است که به شیوه قوس جناغی اجرا شده و با فرم دیگر بناهای نهبندان که دارای قوسهای بیز هستند متفاوت می باشد. همچنین این بنا نسبت به سایر بناهای موجود در بافت تاریخی دارای ارتفاع بیشتری می باشد. فضاهای موجود در اضلاع شرقی و غربی دارای پوشش گهواره ای هستند. در گوشه جنوب شرقی راهرویی قرار دارد که به تنورخانه منتهی می گردد. پوشش تنورخانه از نوع گنبدی است که با خیزکمی به نورگیر بالای آن منتهی می شود. ایوانهای شمالی و جنوبی قرینه هم هستند و ارتفاع آنها از اضلاع شرقی و غربی حدود یک متر بیشتر است. کف این ایوانها حدود نیم متر بلندتر از کف حیاط است. دورتادور لبه بامهای مشرف بر حیاط با رخبام تزئین شده است. در پشت ایوان شمالی باغی وجود داشته که از طریق ورودی واقع در ضلع شمالی این ایوان به آن راهی وجود داشته ودر اتاقهای دو طرف ایوان نیز پنجره هایی در ضلع شمالی تعبیه شده بوده که به فضای باغ اشراف داشته اند.

جاذبه های گردشگری نهبندان| نهبندان شهر سراسر جاذبه-قسمت دوم

مسجد طارق نهبندان

مسجد تاریخی طارق در روستای طارق در فاصله حدود ۴۰ کیلومتری شمال نهبندان قرار دارد آنچه از بنای این مسجد بجای مانده ، شامل یک شبستان ستوندار با شش ستون مربع شکل قطور می باشد.

در گذشته این مسجد دارای صحن ورودی بوده که تخریب شده و بناهای جدید بجای آنها ساخته شده است. این مسجد از لحاظ معماری کاملا شبه سایر مساجد تاریخی منطقه است یعنی شامل شبستان ستونداری است که حد فاصل ستونها با طاق جناغی و سپس حد فاصل طاقها نیز با پوشش گنبدی بصورت چهار ترک پوشیده شده است . این مسجد دارای سنگ لوحی است که تاریخ ساخت آن نیز بر روی آن حک شده است.

تاریخ ساخت این بنا آنگونه که از سنگ لوح برمی آید سال ۱۰۶۹ ه. ق یعنی اواخر دوران صفویه است .

جاذبه های گردشگری نهبندان| نهبندان شهر سراسر جاذبه-قسمت دوم

کویر حیدرآباد نهبندان

ریگزار یلان در نزدیکی حیدرآباد نهبندان به عنوان گرمترین نقطه کره زمین بنا به تشخیص حسگرهای ماهواره های ناسا در چندین سال متوالی شناخته شده و دارای بلندترین کوههای شنی جهان می باشد.

نیوز تراولز پدیا سایت معتبر جهانی گردشگری این بیابان بی نظیر را به عنوان یکی از ۱۲ نقطه گردشگری هیجانی و ماجراجویانه دنیا اعلام نمود و سفر به این کویر را برابر سفر به فضا دانست.

آدرس :خراسان جنوبی- شهرستان نهبندان

جاذبه های گردشگری نهبندان| نهبندان شهر سراسر جاذبه-قسمت دوم

کلوتهای گلی نهبندان

حدود ۱۰ کیلومتر پس از نهبندان به سمت شهداد کوه هایی در دو طرف جاده نمایان می شود که به کوه های مینیاتوری یا مریخی معروفند.

این کوه ها زیبا از نوع رسوبی هستند و به علت فرسایش سریع در برابر باد و باران به شکل دندانه دندانه و پر از لبه ها و چاک های مکرر در آمده اند که بومیان این منطقه به سبب شکل غیر عادیشان ، از آنها با عنوان کوههای “مریخی” نیز یادمی کنند.
رنگ تقریبا سفید رنگ کوه (چیزی میان طوسی و سفید) با واریزه های بسیار در پای آن، وجود گرما و حرارت، مناظری رویایی و تخیلی را در ذهن بیننده پدید می آورد و باعث شده تا این جاده به یکی از زیباترین مناطق ایران تبدیل شود. یک سو کوه های مخروطی مریخی با آن رنگ خاکستری خیال انگیز و سوی دیگر ماسه های شنی بیابانی در کرانه آن در کویر لوت نهبندان واقع شده است، توانسته ترسیم گر یک جاذبه طبیعی زیبا باشد. این کوه ها در زمان گذشته به زیر خروارها خاک مدفون بوده و امروز با گذشت زمان، مشاهده می شوند. در اثر تغییرات جوی و آب و هوایی و باران های موسمی، خاک ها از روی آنها به دامنه ها ریخته شده و چهره اصلی این کوه ها نمایان شده است.
آدرس :خراسان جنوبی- ۱۰ کیلومتری جاده نهبندان – شهداد
بهترین فصل سفر : بهار و پاییز

جاذبه های گردشگری نهبندان| نهبندان شهر سراسر جاذبه-قسمت دوم

پَلاس بافی

پلاس بافته ای ضخیم و خشن از موی بز است که به عنوان چادر ،خیمه ، زیرانداز و مانند آن به کار می رود. رنگ های پلاس مویی براساس رنگ طبیعی موی بز، طیف رنگی کرم روشن تا سیاه را در بر می گیرد

. بافت پلاس همانند گلیمِ ساده است و اکثراً بدون نقش و یا دارای نقوش بسیار ساده هندسی درتنوع رنگی محدود( عموماً دو یا سه رنگ)بوده ، که به صورت نوارهای ساده در عرض دستبافته به کار می رود . گاهی برای پود از نوارهای باریک پارچه های نخی (اغلب کهنه و مستعمل ) استفاده می شود و درنهایت دستبافته ای با تنوع رنگی زیاد که راه راه رنگی است تولید می شود . به هنر پلاس بافی در اصطلاح بومی منطقه هنر لَبّافی یا لَوّافی می گویند. ابزار مورد استفاده در پلاس بافی همانند سیاه چادربافی بوده وشامل: دار افقی ، شانه ، دَستَک و پاکی می باشد. دراین رشته علاوه بر زیرانداز، انواع خورجین، جَوال، توبره، خاکَش( ویژه حمل خاک) نیز تولید می شود. پلاس در تمامی شهرستانهای استان بویژه شهرستان های نهبندان وسربیشه به صورت پراکنده تولید می شود.

جاذبه های گردشگری نهبندان| نهبندان شهر سراسر جاذبه-قسمت دوم

نَمَدمالی سنتی

نمد منسوجی است نابافته که با ایجاد فشار، رطوبت و حرارت براساس دو خاصیت جَعدیابی و پوسته ای شدن الیاف پشم تولید شده و به عنوان زیر انداز، کلاه ، لباس چوپان(کپَنَک، کُرگوش) در خراسان جنوبی کاربرد دارد. نمد امروزه نیز بر اساس قدیمی ترین روش ها ( پِرِس، غلطاندن و فشردن پشم ها ) تولید می شود.

ابزار کار این حرفه شامل : قالب نمد که بیشتر تخته حصیری مستطیل شکل میباشد ، پشم بُر ، قالب بَند، کلک (چهارشاخ بلندی است که به وسیله آن پشم حلاجی شده را روی قالب ریخته و پهن می کنند، کمان حلاجی و مُشته کمان ( جهت حلاجی کردن پشم ) و صابون مخصوص می باشد.
فرایند نمدمالی کاری پرزحمت و طاقت فرساست که گاهاً برای تولید برخی از محصولات آن مانند کپنک به چهار یا پنج نفر مرد ورزیده نیاز می باشد. انواع نقشه های رایج در نمدهای منطقه عبارتند از : نقش سه گل، پنج گل، برگ گل، اشکال هندسی، خطوط، سطوح وعلائم که بعضاً نام نمدمال یا صاحب نمد و اسماء مذهبی می باشند.
نمدمالی از جمله فنونی است که سابقاً در بیرجند و برخی روستاهای شهرستانهای نهبندان، فردوس ، سرایان ، طبس و سربیشه ( بالاخص روستای سلم آباد) رایج بوده است.
جاذبه های گردشگری نهبندان| نهبندان شهر سراسر جاذبه-قسمت دوم

روستای خوانشرف نهبندان

روستای «خوانشرف» در ۵ کیلومتری شرقی شهرستان نهبندان در استان خراسان جنوبی قرار گرفته است و از بزرگترین روستاهای شهرستان نهبندان و مرکز دهستان «نه» می باشد. فاصله روستا تا مرکز شهرستان نهبندان ۵ کیلومتر و تا مرکز استان (بیرجند) ۱۹۵ کیلومتر می باشد. روستاهای اطراف خوانشرف، خونیک سفلی، کهنو، اسد آباد، حسین آباد و محمد آباد است. روستای «خوانشرف» در حاشیه کویر قرار گرفته است و به همین علت تابستان های بسیار گرم و زمستان های سردی دارد و چون این روستا در نزدیکی سیستان قرار دارد؛ بادهای ۱۲۰ روزه سیستان در این روستا از ۱۵ تا ۳۰ خرداد شروع شده و تا شهریور هر سال ادامه دارد. در زمان قدیم مردم روستا از این موقعیت استفاده نموده و آسبادهایی احداث کرده و گندم های خود را آرد می کردند. قرار گرفتن روستای خوانشرف در حاشیه کویری و استفاده نمودن بی رویه چرای دام ها و کندن بوته ها و بریدن درختان در زمین های اطراف این روستا، بیابان های خشک و بی علف، اطراف روستا را احاطه کرده است. این روستا دارای دو قنات یکی به نام خوانشرف و قنات دیگری به نام تقی آباد می باشد که قنات خوانشرف دایر و حدود ۵/۴ اینچ آب می باشد؛ ولی قنات تقی آباد خشکیده و باغ و زمین های کشاورزی آن مخروبه شده است. شغل اکثر مردم روستا کشاورزی و دامپروری می باشد. روستای خوانشرف دارای یک مسجد و حسینیه است که مراسم مذهبی در آن اجرا می گردد. آثار تاریخی این روستا عبارتند از: قلعه شاهدژ (لازم به ذکر است افراد آن زمان روی کوه شاه دژ، خانه سازی فراوان انجام داده اند که به قلعه شاه دژ معروف است. این قلعه در دو زمان متفاوت مورد استفاده قرار گرفته و افراد در آن سکونت داشته اند. اول در زمان ماندادیان و زندگی رستم بوده است و زمان دیگر سلجوقیان و فدائیان حسن صباح در آن سکونت داشته اند)، قلعه داخل روستا، آسبادهای خوانشرف (که مربوط به دوره قاجار است و در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۶۸۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است)، کوه شاه دژ (که در زمان قدیم موقعیت سوق الجوشی (موقعیت حساس) بسیار مهم بوده است). زبان مردم روستای خوانشرف فارسی نزدیک به دری می باشد.

جاذبه های گردشگری نهبندان| نهبندان شهر سراسر جاذبه-قسمت دوم

روستای چاهداشی

«روستای چاهداشی» یکی از روستاهای شهرستان نهبندان استان خراسان جنوبی است که در قسمت غرب این شهرستان واقع شده و تا مرکز شهرستان (بخش مرکزی) ۳۴ کیلومتر فاصله دارد. این روستا در فاصله ۵۰ کیلومتری از روستای میغان ، فاصله ۵۴ کیلومتری از روستای دهسلم قرار دارد. فاصله روستای چاهداشی تا شهر بیرجند (مرکز استان خراسان جنوبی) ۲۳۵ کیلومتر است. در اصطلاح محلی چاهداشی به معنی چاه گود است و در بعضی از اسناد به نام چاه حاجی هم به ثبت رسیده و به دلیل گود بودن قنات این روستا به چاه گود یا همان چاه داشی معروف شده است. بدون شك، چاهداشی آخرین نامی است كه بر این منطقه گذاشته شده و تغییر نكرده چرا كه قبل از این، این روستا به نام های «گودنه» و «چاه حاجی» نیز مشهور بوده است. علت این نام گذاری احتمالا به دلیل وجود داش هایی بوده كه هنگام حفر چاه از داخل زمین پیدا می شده و حتی در برخی از مناطق به صورت پراكنده در حال حاضر مشاهده می شود.حتی برخی از چاه موتورهای كشاورزی نیز به نام داش معروف است.داش به معنی سنگ كاربرد دارد.سنگ داش با سنگ های معمولی تفاوت دارد و به صورت سنگ های ذوب شده به نظر می رسد و از نظر ظاهری به طور كامل سخت، صیقلی و صاف است و احتمال دارد كه این سنگ ها آثار باقی مانده سنگ های ذوب شده معادن باشد كه در گذشته در این محل ذوب می شده و علت آن هم وجود قلعه معدن ها در قسمت جنوب شرقی چاهداشی می باشد. مردم منطقه درخصوص وجه تسمیه روستای چاهداشی چنین می گویند که: «در گذشته مردم از کوه های اطراف روستا سنگ معدن جمع آوری کرده و با استفاده از هیزم درختچه های طاغ فراوانی که در روستا وجود داشته، در چاه هایی که حفر می کردند، این سنگ ها را ذوب می کردند. به این چاه ها «داش» می گفتند و از همین رو نام روستا به چاهداشی معروف گردید». روستای چاهداشی قطب کشاورزی و دامداری شهرستان نهبندان است. از تعداد ۷۸۰ خانوار ساکن روستای چاهداشی، بیشتر آنها به کار کشاورزی و دامداری مشغولند و این منطقه در پرورش دام سبک و سنگین، پرورش شتر و بخش کشاورزی منابع بسیار خوبی دارد. ۲۵ درصد از تولید محصولات باغی و همچنین ۲۵ درصد از تولید محصولات زراعی شهرستان نهبندان را به خود اختصاص داده است. در حال حاضر ۸۰ حلقه چاه کشاورزی در این روستا فعال است که به میزان ۱۴۰۰ لیتر در ثانیه آب از آن استخراج می شود. عمده محصولات این روستا گندم، جو، پنبه، علوفه های دامی و پسته است. در بخش دامی نیز ۳۵ هزار راس دام سبک و همچنین رقم بسیار بالای از جمعیت شتر شهرستان در این روستا در حال پرورش هستند( حدود ۲۵۰ خانوار به شترداری مشغولند) . روستای چاهداشی به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده اصلی و رونق کشاورزی ، مهاجر پذیر بوده و جمعیت زیادی از روستاهای اطراف همچون شاهکوه ، میغان ، دهسلم و قلعه زری و … به این روستا مهاجرت کرده و در آن سکنی گزیده اند.

جاذبه های گردشگری نهبندان| نهبندان شهر سراسر جاذبه-قسمت دوم

روستای عربخانه نهبندان

منطقه عربخانه در جنوب بیرجند، کیلومتر ۱۳۰ جاده زاهدان و در شمال نهبندان است که از شرق به کشور افغانستان و از غرب به کویر و از شمال به سربیشه و از جنوب به بخش شوسف منتهی مییشود و امروز از نظر تقسیمات کشوری از مناطق پر جمعیت بخش شوسف شهرستان نهبندان به شمار می رود.
بر خلاف نویسندگان فرهنگ جغرافیایی، شمار آبادیی های آن از مرز چهارصد پارچه آبایی هم می گذرد و جمعیت آن نیز با وجود مهاجرت های بسیاری که به شهرهایی چون تهران، مشهد، کرمان، بیرجند و… شده، باز هم چشمگیر است. پیشه اصلی مردم آن دیار، دامپروری و کشاورزی است که به جهت نداشتن الگوی درست و خشکسالیی های پیاپی، سخت مورد تهدید قرار گرفته است. قالیی بافی و گلیم و پلاس و جاجیم از شمار هنرهای دستی محل بوده و عمده محصولات کشاورزی غلات است و میوه های متنوعی چون انار، زردآلو، انگور و…نیز به دست می آید.
مقبره های متبرک امامزاده سیدعلی و سیدالحسین و شیخ صالح که هر ساله زائران بسیاری دارند، در این منطقه است که از این امامزاده ها، کرامات و بزرگواریی هایی صادر شده که زبانزد اهل محل است.
منطقه عربخانه از حیث منابع زیرزمینی دارای استعدادهای بالقوه و بالفعلی است که متاسفانه از این قابلیتها تنها اندکی شناسایی شده و به بالفعل درآمده؛ از جمله اینها، معدن مس قلعه زری و چندین معدن منیزیم. امیدواریم در آینده نه چندان دور شاهد بالفعل شدن استعدادهای بالقوه باشیم.

جاذبه های گردشگری نهبندان| نهبندان شهر سراسر جاذبه-قسمت دوم

روستای چاه دراز

روستای چاهدراز در استان خراسان جنوبی شهرستان نهبندان بخش شوسف و در ناحیه ی کویر لوت قرار گرفته و فاصله ان از شهر شوسف حدود ۲۰ کیلومتر و فاصله ان از جاده اصلی حدود ۸ کیلومتر و دارای جاده اسفالت می باشد.
شمال روستای چاهدراز کوههای گنده گاو و دشت بندونک و غرب ان دریاچه نمک و شرق ان شوسف و روستای ذهاب وجنوب هم جاده اصلی بیرجند به زاهدان قرار گرفته است.
مردم چاهدراز بسیار مهمان نواز هستند شغل بیشتر مردم ان دامداری و کشاورزی است ولی در این میان کسانی هم هستند که به شهر ها رفته و در انجا کار می کنند؛ فامیل تمام مردم این روستا نخعی (نخعی زینلی،نخعی زاده،رستمی) است .
چاهدراز دارای جمعیتی بیش از ۷۰۰ نفر است و خانه های انها در کنار یکدیگر و به صورت گاه و گلی با سقف های گنبدی ساخته شده که ساختاری بسیار زیبا دارند.
از غذاهای محلی چاهدراز می توان به کشک زرد،کما،رک و دیگر غذا ها که با شیر درست می شود اشاره کرد که دستور پخت انها را در قسمت غذا های محلی خواهید دید.
چاهدرازی ها دارای رسم و رسومات جالبی هستند که انها را به صورت اختصاصی در پست های دیگر معرفی خواهم کرد، از مکان های دیدنی چاهدراز می توان به ابشار زیبای گنده گاو ،دریاچه نمک،دشت بندونک و جنگل زیبای تاق اشاره کرد که زیبایی این روستا را دوبرابر کرده است.
دامداران این روستا به پرورش بز گوسفند شترمرغ وشتر مشغول هستند که در این میان شتر در الویت است ، شتر تک کوهانه در چاهدراز در بگ هایی(هر وقت تعداد شترهای یک گروه به ۱۰۰ نفر برسد به ان بگ می گویند) در میان جنگل تاق وسیع در حال چرا هستند.
زمین های کشاورزی این روستا هم در شمال ان قرار گرفته است کشاورزان این روستا محصولاتی چون گندم ،علوفه ،خربزه و هندوانه می کارند و میفروشند، اب مورد نیاز این محصولات از طریق چاههای عمیق تامین می شود که تعداد انها به ۱۵ حلقه میرسد.
این روستا دارای امکاناتی همچون اب ،برق، تلفن ،خانه بهداشت، مسجد ،کتابخانه و پایگاه مقاومت بسیج است.

جاذبه های گردشگری نهبندان| نهبندان شهر سراسر جاذبه-قسمت دوم

اقامتگاه بومگردی عمارت دایی باقر

اقامتگاه بومگردی عمارت دایی باقر درنزدیکی شهر تاریخی نهبندان در روستای خوانشرف واقع شده است .ظرفیت این اقامتگاه ۶۵ نفر می باشد. نوع جاده اسفالته است و اینرنت دارد موقعیت این اقامتگاه در بافت قدیم روستا می باشد. سیستم گرمایشی این اقامت در برخی از اتاق ها کرسی است . و نحوه خواب به صورت کف خواب می باشد. علاوه بر این امکانات برخی از اتاق ها شومینه هیزمی دارد.
ظرفیت کل: ۶۵ (نفر)
آدرس : خراسان جنوبی، نهبندان، روستای خوانشرف
قیمت به ازای هر نفر : بین ۵۰ تا ۸۰ هزار تومان
شماره تلفن : ۰۹۱۵۸۶۴۵۶۰۶ – ۰۹۳۶۷۳۵۸۵۴۲

اینترنت : دارد (همراه با سرویس)‍
نوع جاده : آسفالته
موقعیت اقامتگاه در شهر یا روستا : بافت قدیم
موقعیت اقامتگاه در طبیعت : کویر

جاذبه های گردشگری نهبندان| نهبندان شهر سراسر جاذبه-قسمت دوم

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید