جاهای دیدنی خراسان جنوبی در عید نوروز

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

چه برنامه ای برای سفر به خراسان جنوبی دارید؟ از نظر کاربران و مسافران خراسان جنوبی بر خلاف ظاهرش از جاذبه های گردشگری بی شماری برخوردار است و مقصد مناسبی جهت سفرهای نوروزی می باشد.

سرزمین لی‌لی‌پوت‌ها در ایران ، مردم ماخونیک چگونه زندگی میکنند؟

سرزمین آدم کوتوله ها

پیشتر در مطلبی با عنوان روستای آدم کوتوله ها در ایران به بررسی زندگی مردم ماخونیک پرداختیم. اما زندگی مردم این روستا به قدری جذاب و جالب است که تلاش کردیم تا بصورت کامل از چگونگی زندگی مردم ماخونیک مطلبی جمع آوری کنیم.

روستایی در استان خراسان جنوبی، ۷۸ کیلومتری شرقی شهر سربیشه و ‌۱۴۲ کیلومتری شهرستان بیرجند. روستایی با قدمت ۳۰۰ سال که به سرزمین لی‌لی‌پوت‌ها هم معروف شده است.

باغ خان يکی از خانه‌های قديمی شهر بشرويه

باغ خان بشرویه

خانه‌ی طاووسی از جاذبه های بشرویه، معروف به «باغ خان» يکی از خانه‌های قديمی بافت تاريخی شهر بشرويه است که در خیابان ملاعبدا… تونی بشروی، کوی ملاسعدی واقع شده است.این منزل متعلق به امیرحسن‌خان طبسی بوده و به باغ خان مشهور گردیده است و اواسط دوره قاجاریه به سبک ابنیه‌ی زیبا و خاص آن دوره ساخته شده است.

جاهای دیدنی خراسان جنوبی در عید نوروز

قلعه دختر بشرویه

شهرستان بشرویه به مرکز شهری با همین نام در غرب استان خراسان جنوبی واقع شده است. در بشرویه آثار تاریخی فراوانی وجود دارند که پیشینه تاریخی تعدادی از آن‌ها به قبل از اسلام برمی‌ گردد و خوشبختانه برخی از آن‌ها هنوز به جا مانده ‌اند. قلعه دختر بشرویه از جاهای دیدنی بشرویه، نیز یکی از همین آثار است.

Image result for معرفی امامزادگان سلطان محمد (ع) و ابراهیم (ع)

امامزاده سلطان محمد (ع) و ابراهیم (ع)

بارگاه مطهر امامزادگان سلطان محمد و سلطان ابراهیم از نوادگان حضرت موسی بن جعفر(ع) واقع در استان خراسان جنوبی شهرستان فردوس که بنای معماری آن به دوره تیموری بر میگردد. این بقعه متبرکه از جاذبه های فردوس، در جنوب غرب شهر فردوس در داخل مجموعه تاریخی شهر قدیم تون قرار دارد و در مسیر زائرین حضرت علی بن موسی الرضا (ع) قرار گرفته که از امکانات رفاهی و استراحتی مناسبی برای زائرین امام هشتم و مجاورین بارگاه امامزادگان برخوردار میباشد.

آشنایی با موزه مردم‌شناسی فردوس (حمام خیروز)

موزه مردم شناسی فردوس

حمام خیروز یکی از بناهای زیبا و تاریخی شهر فردوس است که قدمت آن به اوایل دوره قاجار بر می گردد. این اثر تاریخی در فردوس، بین میدان صاحب‌الزمان و میدان گلشن و در ضلع جنوبی آرامگاه امامزادگان محمد و ابراهیم واقع شده و در تاریخ ۵ تیر ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۱۹۸۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. این حمام از جاهای دیدنی فردوس، به دلیل قرار داشتن در کنار مسجدی به نام خیروز (که در زمین‌لرزهٔ سال ۱۳۴۷ تخریب شد)، به این نام معروف شده‌است.

مدرسه علمیه علیا یادگاری از دوره صفویه

مدرسه علمیه علیا

در شهرستان فردوس مدرسه‌ علمیه‌ای وجود دارد که قدمت آن به اواخر دوره صفویه برمی‌گردد.
نام بانی مدرسه علیا میرعلی بیک است که در اواخر دوره صفویه در فردوس آن را بنا کرده است.تا پیش از زلزله، این مکان مورد استفاده طلاب بود.

معماری این مدرسه در نوع خود کم‌نظیر و نمای ورودی آن بسیار زیبا است. مدرسه دارای چهار ایوان است و در سه ضلع آن نیز حجره‌های طلاب ساخته شده‌اند.
مدرسه علیا از جاهای دیدنی فردوس، تا پیش از زمین‌لرزه سال ۱۳۴۷ مورد استفاده طلاب و مدرسان علوم دینی بود‌، اما امروزه به عنوان آثار تاریخی توسط سازمان میراث فرهنگی نگهداری می‌شود.

معرفی قنات بلده فردوس

قنات بلده

قنات بلده از جاذبه های شهر فردوس، یک رشته قنات با قدمت تاریخی و از جمله قنات‌های ایرانی ثبت‌شده به‌ عنوان میراث جهانی یونسکو است که بخش‌های عمده‌ای از زمین‌های کشاورزی نزدیک شهر فردوس را آبیاری می‌کند.

جاهای دیدنی خراسان جنوبی در عید نوروز

سنگ سوراخ

سنگ سوراخ، یکی از آثار طبیعی شهر فردوس است بدین ‌صورت که حفره‌ای بزرگ در بالای کوهی به همین نام است و در فاصله ۳۵ کیلومتری غرب این شهر واقع شده است.این حفره بزرگ به‌دلیل فرسایش‌های آبی در سنگ‌های آهکی کوه به‌وجود آمده و قطری حدود ۲۰ متر دارد.

جاهای دیدنی خراسان جنوبی در عید نوروز

قلعه اسماعیلیان

در زمان سلجوقیان،‌ اسماعیلیان بر طبس استیلا یافتند و قلاع محکمی در کوه های آن ساختند. قلعه اسماعیلیان طبس که یکی از قلعه های معروف این فرقه است، بر فراز کوهی ایجاد شده که در مجاورت آن روستای خراوان پایین قرار دارد.از فراز قلعه به هر طرف که چشم دوخته می شود، کوهستان است و افق بازی وجود ندارد و تنها می توان روستاهای خراوان بالا و پایین را مشاهده کرد. در درون قلعه چهار آب انبار وجود دارد که سالمترین آنها در بالاترین سطح کوه قرار دارد و تنها پوشش گنبدی آن در وسط از بین رفته است.

جاهای دیدنی خراسان جنوبی در عید نوروز

کویر حلوان

کویر حلوان از جاذبه های طبس، نامش را از روستای حلوان گرفته است؛ روستایی با خانه های گلی و نخل های بلند. خرمای حلوان، مثل ریگزارش، حرف ندارد. ریگزار حلوان در حاشیه روستای حلوان و در شمال شهرستان طبس استان خراسان جنوبی قرار دارد و در واقع گوشه ای از کویر مرکزی ایران است.این ریگزار از شمال به کویر مرکزی ایران و ارتفاعات «پیر حاجات» طبس، از جنوب به محور ارتباطی شهرستان خور به طبس، از شرق به کوه ها و ارتفاعات «عاشقان» و از غرب به دریاچه نمک خور و کویر مرکزی ایران محدود می‌شود.

ارگ طبس ، ارگی تاریخی در دل شهر طبس

ارگ طبس

ارگ طبس، در دل شهر تاریخی طبس در خراسان جنوبی، روزی مرکز زندگی مردمی بوده است که در دل حصارهای نفوذ ناپذیرش، از شر دشمنان ایمن بوده‌اند. قدمت ارگ طبس انقدر زیاد است که حتی در منابع تاریخی هم با نام ارگ کهن یا کهن دژ معرفی شده است. بعضی قدمت ارگ طبس،از جاذبه های طبس را به پیش از اسلام نسبت می‌دهند و حکایت‌های زیادی هم درباره این ارگ بزرگ و تاریخی در کتب معتبر تاریخی موجود است.

جاهای دیدنی خراسان جنوبی در عید نوروز

سد شاه عباسی

سد شاه عباسی ملقب به طاق شاه عباسی در روستای خرو در 27 کیلومتری شرقی شهر طبس قرار دارد، به افرادی که برای دیدن چشمه مرتضی علی به این روستا سفر می کنند پیشنهاد می شود مسیر آبگرم چشمه مرتضی علی را ادامه داده تا به دره تنگی برسید از آن دره زیبایی های طاق عباسی دیگر نمایان است.

کال جنی ، دره‌ای زیبا و اسرارآمیر در قلب کویر طبس

کال جنی

کال جنی یک دره ی بسیار قدیمی در طبس است که به آن دره ی جن ها هم گفته می شود و نشانه هایی در آن که به دوران ساسانی برمی گردد، پیدا شده است. این دره از جاذبه های طبس، در شمال طبس و در نزدیکی روستای ازمیغان قرار دارد و یک سرزمین واقعا رازآلود است. بومیان قدیمی این محل، آن را محل زندگی جن ها می دانند و بر این باورند که نباید تنهایی به آن سفر کرد.

باغ گلشن یکی از مهم ترین و زیباترین باغ های ایرانی

باغ گلشن

باغ گلشن یکی از زیباترین باغ‌های ایرانی است که در شهر طبس در استان خراسان جنوبی قرار گرفته و سالانه پذیرای گردشگران داخلی و خارجی زیادی است.

قلعه فورک یکی از زیباترین قلعه های تاریخی در استان خراسان‌جنوبی

قلعه فورک

قلعه فورگ ارگی در روستای فورگ از توابع شهرستان درمیان و در ۵ کیلومتری از شهر بیرجند در استان خراسان‌جنوبی قرار گرفته است.این قلعه از جاهای دیدنی بیرجند، بعد از قلعه الموت مهم‌ترین مقر حضور اسماعیلیان به حساب می‌آمده که در این محل فداییان مطلق را تحت تعلیم و آموزش‌های مخصوص قرار می‌دادند. فداییان مطلق گروهی بودند که حتی اسم نداشته و پس از ترک قلعه برای انجام ماموریت نام‌شان عوض می‌شد و به اسم مستعار برای قتل دشمنان فرقه اسماعیلیه می‌رفتند. اساس تعلیم فداییان به این صورت بود که بتوانند دشمن را غافل‌گیر کرده، یک یا دو ضربه کارد به او زده و قبل از این که دیگران به خود بیایند، ناپدید شوند!

باغ امیرآباد یادگاری از دوران قاجار

باغ امیر آباد

در فاصله‌ی 5 کیلومتری جنوب غرب بیرجند، در حاشیه جاده بیرجند به خوسف باغ و قصر امیرآباد ساخته شده است. قدمت این بنای تاریخی مربوط به اوایل دوره قاجاری است و به امیر معصوم خان شیبانی تعلق دارد. این بنا از جاذبه های بیرجند، در تاریخ 2 اسفند 1376 با شماره ثبت 1969 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.این مجموعه شامل قصر، باغ و محل سکونت خدمتکاران است.

مدرسه شوکتیه یکی از آثار زیبا و تاریخی بیرجند

مدرسه شوکتیه

مدرسه شوکتیه یا مدرسه شوکتی یکی از آثار تاریخی شهر بیرجند دراستان خراسان جنوبی می باشد. این مدرسه زیبا و تاریخی از دیدنی های بیرجند، سومین مدرسه ایرانی است که به شیوه جدید به دانش آموزان خود آموزش می داد. ساختمان مدرسه شوکتیه از محل موقوفات امیر اسماعیل خان معروف به شوکت الملک اول توسط محمد ابراهیم خان علم یا شوکت الملک دوم، پدر اسدالله علم در سال ۱۳۰۸ هجری قمری به دست هنرمندان و استادان یزدی شروع به ساخت شد. ساخت مدرسه شوکتیه در سال ۱۳۱۲ هجری قمری به پایان رسید.

بند دره ، مهمترین بند استان خراسان جنوبی

بند دره

از جمله مکان‌های دیدنی بیرجند با جاذبه طبیعی آن می‌توان به بند دره اشاره کرد این بندر سدی است که در دوران زندیه بنا شده است و از جمله مهم‌ترین سد‌های آب در مناطق کوهستانی ایران است که دارای آبی زلال و روشن است. این سد در میراث ملی ایران به ثبت رسیده است. این بند به دلیل اینکه آب آن از دره بالا و پایین عبور می‌کند به این اسم مشهور گشته است.

ارگ کلاه فرنگی یکی از زیباترین بناهای تاریخی شهر بیرجند

ارگ کلاه فرنگی

شهرستان بیرجند، از جمله سرزمین‌های تاریخی در کشور است که احتمالا در اواخر پادشاهی ساسانی و به همت زرتشتیان اهل یزد و کرمان، به‌عنوان محلی برای اسکان و استراحت افرادی که قصد عبور از کویر به سمت شمال خراسان و ماوراءالنهر را داشته‌اند، ایجاد شده است. با توجه به قدمت و تاریخ غنی این شهرستان، آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری ارزشمندی در این سرزمین برجای مانده است که «ارگ کلاه‌فرنگی»، یکی از آن‌ها است. «ارگ حسام‌الدوله»، «قصر بی‌بی عروس» و «ارگ سرکار»، از دیگر نام‌هایی است که این اثر تاریخی و ملی کشور به آن شهرت یافته است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید