جاهای دیدنی شیرود| دیدنیهای طبیعی شهر شیرود

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شیرود یکی از شهرهای استان مازندران است که در بخش مرکزی شهرستان تنکابن واقع شده است. مردم شیرود به زبان مازندرانی و زبان گیلکی سخن می‌گویند. شیرود از سمت غرب به شهر کتالم و ساداتشهر و از سمت شرق به شهر تنکابن متصل است.

این شهر در تیر ماه ۱۳۸۴ به استناد قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری با تجمیع روستاهای «واچک»، «مجتمع فرهنگیان»، «برامسر»، «رمج محله»، «کچانک»، «لپاسر»، «کاسه گر محله»، «شاغوزکله»، «بالا شیرود»، «محمدآباد»، «تمی جانک»، «خزر کنار»، «میاندج محله»، «رشیدیه»، «زوج محله»، «لشتو»، «همت آباد» و «شریف آباد» با روستای «شیرود» از توابع دهستان گلیجان بخش مرکزی شهرستان تنکابن در استان مازندران تشکیل شده است.

از مکانهای دیدنی شهر شیرود می توان به امامزاده آقا سید حسین شیرود – آبشار تودارک – پل قدیمی شیرود – و … اشاره کرد.

آقا سید حسین شیرود

امام‌زاده سیدحسین(ع) شیرود یکی از بزرگ‌ترین و جلیل‌القدرترین امام‌زاده‌های مازندران به‌شمار می‌رود و عقاب تیز پرواز آسمان سردار رشید اسلام سرلشکر شهید علی‌اکبر قربان شیرودی در کنار آن آرامیده است که سوئیت و زائرسراهای مختلف در قالب طرح نوروزی آرامش بهاری در اختیار مسافران نوروزی قرار دارد.

جاهای دیدنی شیرود

قرار گرفتن بارگاه ملکوتی سیدحسین(ع) در مسیر زائران امام رضا(ع) که آذربایجان غربی و شرقی، گیلان و مازندران و گرگان تا خراسان رضوی از ویژگی‌های منحصر به‌فرد این آستان است و به‌گونه‌ای که خیل زائران آقا علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) بعد از عرض زیارت آن حضرت به این آستان مقدس می‌آیند.
از دیگر ویژگی‌های این بارگاه ملکوتی وجود گلزار شهدای جنگ تحمیلی در محوطه بقعه است که یکی از چهره‌های شاخص مدفون در این مزار، عقاب تیز پرواز آسمان سردار رشید اسلام سرلشکر شهید علی‌اکبر قربان شیرودی به‌شمار می‌رود که زائران پس از عرض ارادت به این آستان مقدس شریف به زیارت قبر مطهر این عزیزان می‌آیند.
قرار گرفتن آستان مقدس سیدحسین(ع) در غرب مازندران توانسته به‌عنوان قطب فرهنگی پذیرای گردشگران مذهبی و تفریحی باشد.

آبشار تودارک

آبشار تودارک بین تنکابن (شهسوار) و رامسر یکی از بلندترین آبشارهای استان مازندران و به ارتفاع تقریبی چهل و پنج متر در دل کوهستان واقع شده است و چشم انداز زیبایی از مناطق طبیعی ایران را برای طبیعت گردان به ارمغان آورده است. آبشار تودارک شامل دو آبشار است که آبشار کوچکتر معروف به آبشار لیمرا و پیش از آبشار اصلی و به ارتقاع هفت متر است و حوضچه ای ایجاد کرده است.

مرطوب بودن دیواره آبشار باعث رشد انواع گلسنگ و خزه شده است و نیز وجود چشمه گوارا، روح و روان هر بیننده ای را نوازش میدهد. آب پس از ریزش به صورت نهری، از سطح جاده که همانند آب نما ساخته شده است عبور میکند.

جاهای دیدنی شیرود

مسیر دسترسی به آبشار تودارک 

برای رفتن به این آبشار باید از تنکابن به سمت رامسر حرکت کرده و بعد از پل شیرود به سمت روستای لشتو حرکت کنید. پس از طی چند کیلومتر به سه راهی می رسید. بعد از سه راهی به سمت راست بپیچید و دوباره به سه راهی دیگری میرسید که آن را هم باید به سمت راست بروید که از این سه راهی حدود بیست کیلومتر تا آبشار فاصله دارد. بخشی از مسیر دسترسی به آبشار تودارک، آسفالت نیست و استفاده از خودروهای آفرود توصیه می شود. حداقل تا دو روز بعد از بارندگی از این جاده استفاده نکنید.

پل قدیمی شیرود

جاهای دیدنی شیرود

پل قدیمی شیرود مربوط به دوره پهلوی اول است و در شهرستان تنکابن، بخش مرکزی، دهستان گلیجان، روستای شیرود واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۱۹۹۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید