معرفی شهر تازه کند انگوت

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

شهر تازه کند انگوت مرکز بخش انگوت از توابع شهرستان گرمی مغان در استان اردبیل می باشد. که از طرف شمال به شهرستان اصلاندوز مغان، از جنوب به شهرستان مشکین شهر (خیاو) از شرق به بخش مرکز شهرستان گئرمی موغان و از غرب به شهرستان هوراند (منطقه قره داغ) استان آذربایجان شرقی محدود است.اُنگ در ترکی قدیم به معنی رنگ بوده و با پسوند اوت ترکی بصورت جمع درآمده است. بخش انگوت به دهستان انگوت شرقی – دهستان انگوت غربی (قره آغاج) – دهستان پائین برزند و روستاهای قره آغاج و زیوه از روستاهای بزرگ بخش اونگوت دشت مغان می باشد تقسیم می شود . بنابر سرشماری مرکز آمار، جمعیت بخش انگوت شهرستان گرمی مغان در سال ۱۳۹۵ برابر با ۳۰۰۰۰ نفر بوده است.

مناطق دیدنی تازه کند انگوت

از مهم ترین جاذبه های گردشگری تازه کند انگوت می توان به روستاهای هدف گردشگری قلعه برزند و دومولو، آبشار چالچوخور، دره و کوه و قلعه آنزیر داغی و …. می توان اشاره کرد.

معرفی شهر تازه کند انگوت

ـ روستای قلعه برزند

روستای قلعه برزند باقیمانده شهر تاریخی برزند می باشد که در زمان حمله مغولان به ایران کاملاً نابود گردید. از این شهر به شهر سوخته نیز یاد می شود. بعدها در زمان ناصرالدین شاه این شهر دوباره بازسازی گردید که باز هم در سالهای بعد از بین رفت.

ویرانه های این شهر قدیمی در روستای قلعه برزند در ۱۲ کیلومتری گرمی دیده می شود. علاوه بر قدمت تاریخی این روستا، جنبه مذهبی آن نیز اهمیت دارد. بقعه امامزاده محمد که متعلق به یکی از نوادگان امام علی (ع) می باشد در این روستا قرار دارد.

این روستا دارای آب و هوایی گرم می باشد. آب روستا از چشمه “برزند چای” تأمین می گردد. این روستا به خاطر قرار گرفتن در مسیر ترانزیت قفقاز، از اهمیت بالایی برای جذب گردشگر برخوردار می باشد.

معرفی شهر تازه کند انگوت

ـ آبشار چالاچوخور

یکی از آبشارهای بکر و زیبای شهرستان گرمی است که در نزدیکی مرز جمهوری ایران و آذربایجان در میان پرتگاه‌ها و دره‌های عمیق واقع شده است. شهرستان گرمی یکی از شهرستان‌های استان اردبیل در ایران است که در شمال غربی کشور و شمال استان اردبیل واقع شده است. فاصله گرمی با اردبیل ۱۰۸ کیلومتر، با بیله‌سوار ۵۵ کیلومتر و با پارس‌آباد ۹۷ کیلومتر است.

معرفی شهر تازه کند انگوت

ـ روستای دومولو
روستای دومولو در بخش انگوت شهرستان گرمی مغان واقع شده است. بهشتی گمشده در طبیعت و مناظر روستای کوهستانی دومولا یا همان دومولو یا دومولی در نزدیکی بخش انگوت از توابع شهرستان گرمی مغان واقع شده است. تفرجگاه های منحصر بفرد این روستای دومولو در صورت تجهیز به امکانات گردشگری و اقامتی قابلیت احیای صنعت گردشگری و درآمدزایی در منطقه موغان را دارد.

معرفی شهر تازه کند انگوت

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید