جاهای دیدنی باشت| جاذبه های گردشگری طبیعی باشت در کهگیلویه

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شهرستان باشت به عنوان یکی از شهرستان های زیبای استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد با آب و هوای گرمسیری و جاذبه‌های گردشگری بی نظیر و آثار تاریخی و دیدنی‌های باستانی همه ساله در نوروز گرشگران زیادی به خود جذب می‌کند.این شهر بخش قابل توجهی از جاذبه های گردشگری استان کهگیلویه و بویر احمد است .این شهرستان از دو بخش مرکزی و بوستان تشکیل یافته و مرکز آن شهر باشت است.

جاذبه های گردشگری باشت کهگیلویه

دو گور دو پا

از جاذبه‌های دیدنی و تاریخی در شهرستان باشت، دو ستون سنگی متعلق به دوران ساسانیان است که به «دو گور دو پا»، شهرت یافته است.این اثر تاریخی منحصربه‌فرد و جالب در فاصله‌ی کمی از دو روستا به نام «شوش» و «ده‌کند»، در هفت کیلومتری شهرستان باشت و در مسیر جاده‌ی گچساران به بابامیدان قرار گرفته است.

پل تاریخی پریم (پرین)

حدود ۸ کیلومتری در قسمت شرق شهرستان باشت، جنب روستای چم بلبل و حدود ۹۰ کیلومتر با مرکز استان فاصله دارد. باقیمانده های پل از دوره ساسانی بر روی رودخانه همیشه جاری بریم قرا دارد و هم اکنون به عنوان اثری دیدنی برای توریست ها و گردشگران داخلی و خارجی است. این پل با عظمت با شماره ۴۴۰۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و در مسیر ارتباطی خوزستان به فارس بر روی رودخانه شیو احداث شده و تا دوره اسلامی از آن استفاده می شده و هم اکنون مقداری از آن مرمت و بازسازی شده است. پتانسیل های گردشگری این منطقه به دلیل تفرجگاه چشمه انجیری در کناره ی این پل و ماهیگیری صیادان منطقه بر رونق آن افزوده و مورد توجه می باشد.

آبشار خامی باشت

این آبشار یک آبشار دائمی است. از بهترین و دیدنی ترین جاذبه های اطراف این آبشار طبیعت پوشیده از درختان بلوط و بیشه زارهای مورد، چشمه سارها و رودخانه های زیبا است که از نقاط بکر و دست نخورده کهگیلویه و بویراحمد به شمار می رود. منطقه باشت در مسير گچساران(دوگنبدان) به ياسوج و در شصت کيلومتری گچساران قرار گرفته و طبيعتی زيبا و کم نظير دارد. از مسير باشت نيز مسيری در حدود ۳۲ کيلومتر، پس از گذشتن از روستای آب دهگاه به تل چگاه و شادگان خواهد رسيد. اين آبشار در تنگه ای بنام تنگ برا قرار گرفته که پوشيده از درختان سرسبز بلوط و بيشه زارهای مورد و چشمه سارها و رودخانه های زيبا است. بهترين فصل بازديد از اين آبشار، اسفند ماه تا اواخر خرداد ماه است. چشمه دوپيردل و چشمه سرد و نيز در اين منطقه شهرت بسياري دارند.

 منطقه‌ گردشگری شاه بهرام باشت

از دیگر مناطق زیبا و دیدنی استان کهگیلویه و بویراحمد، «منطقه‌ی گردشگری شاه بهرام» است که در ۴۵ کیلومتری از شهرستان باشت، قرار گرفته است و در مسیر جاده ارتباطی باشت به چرام و دهدشت قرار دارد. این روستا در جنوب به روستای فتح ، از شرق به روستای شادگان و روستای لار ، از شمال به شهرستان چرام واز غرب به روستای نیمدور ختم میگردد .

درخت سرو باشت

یکی از کهن‌ترین جاذبه‌های گردشگری در شهرستان باشت، درختی است کهنسال که به آن «درخت سرو باشت»، گفته می‌شود. این درخت در ۵۰ کیلومتری از باشت و در نزدیکی روستای درگ، در مجاورت امامزاده سید محمد (ع) دشت لار، قرار دارد. این درخت ۲۰۰ سال از درخت کهنسال و معروف ابرقوی یزد، قدیمی‌تر است که باعث شگفتی بسیاری از مسافران و گردشگران شده است.

اشکفت شاه پیچاب

حدود ۵۰ کیلومتری و در شمالی ترین نقطه شهرستان باشت واقع گردیده و فاصله آن تا مرکز استان ۱۵۰ کیلومتر می باشد. در حوزه سردسیری پیچاب در امتداد رشته کوه الورز، راه دسترسی به آن مکان تاریخی از دو مسیر صعب العبور امکان پذیر است که می توان گفت از منحصر به فردترین آثار تاریخی منطقه باشت و باوی است. درون غار (اشکفت) دارای کتیبه ها، سنگ نوشته ها و بناهای تاریخی زیاد دیگری مربوط به یکی از دوره های تاریخی است که تحقیق در مورد این اشکفت، نیاز به مطالعات تاریخی و باستان شناسی وجود دارد. در کناره ی این اثر تاریخی رود بسیار زیبا و همیشه جاری سور (شور) از کوههای سرآستانه سرچشمه می گیرد که بر جذابیت گردشگری آن افزوده است.

رود رونه باشت

رود رونه یکی از زیباترین مناطق گردشگری در شهرستان باشت این استان است.مکانی بسیار فوق‌العاده برای طبیعت‌گردان، علاقه‌مندان به پیاده‌روی و تماشای دیدنی‌های بکر و دست‌نخورده است.  در مسیر سه کیلومتری این رود آبی سرد و گوارا جاری و روان است که با سایه دلنشین انواع درختان گردو، انگور، انجیر و توت وحشی همراه با رایحه خوش بوته‌های مشک فشان پونه سردسیری و مزارع شالیزار در کنار مناظر زیبای خامی و جنگل بلوط، چنان محیط دلچسب و دلنشینی را به وجود آورده که چشم هر بیننده ای را خیره و روان هر رهگذری را شاد و با طراوت می‌سازد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید