جاذبه طبیعی و بکر آبشار کیوان لیشتر

نویسنده:

فاطمه

در تاریخ:

در ایران که کشوری چهارفصل است، آبشارهای زیبای بسیاری وجود دارد که یکی از یکی رویایی‌تر و چشم‌نوازتر است. آبشار کیوان در دشت لیشتر در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته است و یکی از جاهای دیدنی گچساران به حساب می آید. گذراندن ساعاتی از تفریح در دل طبیعت و در این مکان زیبا به روح و روان انسان سلامت و شادابی می‌بخشد.

آبشار کیوان که در دشت لیشتر و روستای هفت‌چشمه قرار گرفته در ۲۵کیلومتری گچساران است. این آبشار زیبا به شکل پلکانی تعبیه شده و یا ایجاد هفت آبشار کوچک، منظره‌ای بدیع را ایجاد کرده است. شکل‌گیری آبشارهای پله پله به طور طبیعی و بکر به ایجاد استخرهای طبیعی انجامیده و به طور کاملا بکر مکان هایی مناسب رای شنا ایجاد کرده است. بیشتر از سه چهارم مسیر دسترسی به آبشار با اتومبیل و بقیه آن با پیاده‌روی امکان‌پذیر است.

آبشار کیوان لیشتر

آب کوه‌های دیل، آب گرمو و چهاربیشه در نزدیکی پاسگاه عبداللهی به هم پیوسته و تشکیل نهری فصلی را می‌دهند که از اواسط پاییز تا اواخر بهار جریان دارد. آبشار کیوان دارای چشم‌اندازی زیبا و شفاف است و چون شکل پلکانی دارد، ارتفاع چندان زیادی را در بر نمی‌گیرد. این آبشار زیبا که به شکل پلکانی و طبیعی است و پلکانی بودن آن سبب گرفتن فشار زیاد آبشار و کاستن از تندی آن می‌شود، چشم‌اندازی کم‌نظیر را به نمایش می‌گذارد. این آبشار در مسیر خود تشکیل رودخانه‌ای فصلی را در شهر گچساران می‌دهد.

 آبشار کیوان در یک مسیر پلکانی، ۷ آبشار کوچک را به وجود آورده که جاری بودن آن‌ها در بستر سنگی کوه، منظره‌ای بسیار زیبا و چشمگیر را به نمایش گذاشته است. این آبشار بکر، هر ساله در ایام تعطیل سال، بویژه در ایام نوروز، پذیرای گردشگران و طبیعت‌گردان است و یکی از مکان‌های پربازدید در گچساران بویژه برای اهالی جنوب کشور محسوب می‌شود. این آبشار از مکان‌های گردشگری و طبیعت‌گردی دیدنی در این شهرستان محسوب می‌شود.

 طبیعت زیبای آبشار کیوان لیشتر

رفتن به آن برای کسانی که قصد دره‌نوردی غیرحرفه‌ای دارند، تجربه‌ای به یاد ماندنی برجای خواهد گذاشت. دسترسی به این محل از طریق راه دسترسی به روستای هفت چشمه امکان‌پذیر است كه بخشی از مسیر آن پس از روستا خاكی است. اگر به گچساران سری زدید از این آبشار زیبا دیدن کرده و از فضای اطراف آن جهت تفریح و گشت و گذار استفاده کنید.

آدرس آبشار کیوان

آدرس آبشار کیوان لیشتر

برای اینکه به آبشار کیوان لیشتر برسید، ابتدا از گچساران به سمت روستای لیشتر یا علی‌آباد عربها حرکت کنید. این روستاها در فاصله حدود ۲۵ کیلومتری گچساران قرار دارند. پس از رسیدن به روستا باید به سمت آبشار حرکت کنید. در این بخش از مسیر می‌توانید با خودرویتان تا نزدیکی آبشار بروید و پس از رسیدن به نزدیکی آبشار ادامه مسیر را پیاده‌روی کنید. این مسیر کوهستانی بوده و مناسب برای عاشقان پیاده‌روی در طبیعت است!

برای رفتن به آبشار نیاز به صعود و پیمایش مسیرهای کوهستانی دارید. با اینکه نشانه‌های جهت‌دهی به آبشار موجود است، شما می‌توانید از مردم محلی برای راهنمایی بیشتر سؤال کنید. در طول مسیر پیاده‌روی حتماً از کفش‌های مناسب برای صعود در مناطق کوهستانی استفاده کنید، مراقب باشید، و با تسلط از مسیرهای پلکانی بگذرید.

قطعاً در طول سفر سرعت پیاده‌روی، شرایط و توانایی شخصی هرکس با دیگری متفاوت است؛ بنابراین نمی‌توان زمان دقیقی را برای رسیدن به آبشار کیوان گچساران در نظر گرفت. بااین‌حال بر اساس اطلاعاتی که داریم، می‌توان گفت به طور متوسط ۳۰ تا ۴۵ دقیقه زمان لازم است تا با پیاده‌روی از روستای هفت‌چشمه به آبشار کیوان در دشت لیشتر برسید. اگر قصد دارید تمام آبشارهای پلکانی را ببینید، باید از آبشار کیوان بالاتر بروید؛ بنابراین زمانی که برای تماشای این آبشارها لازم دارید، بیشتر می‌شود.

آبشارهای دیگر دشت لیشتر

آبشار کیوان در دشت لیشتر

دشت لیشتر آبشارهای مختلفی را در خود جای‌داده که هرکدام ارتفاع و شکل منحصربه‌فردی دارند. می‌توانید پس از بازدید از آبشار کیوان در این دشت، به آبشارهای دیگر هم سر بزنید و از حضورتان در طبیعت کیف کنید!

آبشار کیوان در تابستان

در تابستان هم سطح آب نسبتاً بالاست، اما در نیمه دوم سال سطح آن بیشتر است. بااین‌حال به دلیل خنک بودن این منطقه، مقصدی بکر برای گردشگری و طبیعت‌گردی در فصل بهار و تابستان است.

چه لوازمی برای سفر به آبشار کیوان با خود ببریم؟

 آبشار کیوان لیشتر

لباس‌های مناسب فصل، کفش محکم و ضدآب، لوازم شخصی و بهداشتی، کلاه، عینک‌آفتابی، کرم ضدآفتاب، آب، مواد غذایی کافی، چادر، پتو، و کیسه‌خواب برای اقامت در شب، و جعبه کمک‌های اولیه به همراه داشته باشید.

اگر با خود چادر، پتو، و کیسه‌خواب دارید، می‌توانید شب را در این مکان بگذرانید؛ اما اگر به امنیت و امکانات بیشتری نیاز دارید، بهتر است هتل رزرو کنید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید