دیدنی های شهر سنجان در استان مرکزی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

سِنِجان شهریست در۵ کیلومتری جنوب غربی اراک واقع در استان مرکزی. معنای لفظی نام این شهر آشیانه عقاب عنوان شده‌است.  و بوسیله چند کوه محصور شده است. وجود قناتهای متعدد و وضیعت جغرافیایی خاصی که دارد به آن زیبایی مورد توجهی بخشیده،و همچون نگین سبزی آن را در منطقه جلوه گرکرده است.گر چه قدمت آن دقیقا مشخص نیست. زبان مردم شهر فارسی که با لهجه ای خاص سخن می گویند.شهر سنجان با فاصله کمی که با مرکز استان دارد ولی به لحاظ کوهستانی بودن دارای آب و هوایی معتدل و قابل ملاحظه ایی با اراک است به طوری که دارای زمستان‌های سرد و برفی و تابستان‌های خنک است.

زمستانهای سرد و تابستانهای خنک، و با جاری بودن هفت رشته قنات پر آب دارای قلمستان و باغات بسیار سر سبز و زیبایی است، که طراوت خاصی را به شهر بخشیده و همین امر باعث تفرج تعداد زیادی از همشهریان و هم استانیها شده است.

مرحوم دهگان در معنای واژه سنجان می نویسد:سنجان مرکب از سن روی ریشه سنن و جان است.عضو دوم خیلی روشن و عضو اول به معنی مرغ است. اجمالا آنکه چند بار اسم این مرغ شکاری در کتاب دینی پارسیان به نام سئن آمده و اشخاص و خانواده روی توجه به آن مرغ نیرومند نام خانوادگی خود را برداشته اند.

دیدنی های شهر سنجان

این منطقه در سالهای نه چندان دور یکی از مناطق عمدهٔ تجمع یهودیان ساکن استان مرکزی به حساب می‌آمده و بخش عمده‌ای از ساکنان آن را بومیان کلیمی مذهب تشکیل می‌داده‌اند که امروزه همگی به سرزمینهای اشغالی مهاجرت کرده‌اند.

این شهر قبل از تبدیل شدن به شهر مرکز دهستان قره کهریز به حساب می‌آمد که شامل خود این منطقه و چندین روستای اطراف آن می‌شد. قدمت این شهر با توجه به کشف سکه‌های تاریخی (مربوط به دوره قراقویونلوها) در آن و وجود دو امامزاده قدیمی در آن بیش از هزار سال تخمین زده می‌شود. روستاها و شهرهای مجاور این شهر غیر از اراک عبارت‌اند از کرهرود (شمال شرقی)،قدمت سنجان ۵۰۰ سال کمتر از روستای همسایه خود کرهرود است. ضامنجان (جنوب)، گوار و عقیل آباد (جنوب شرقی) و قانیارق (غرب).

سنجان امروزی حاصل اتصال دو روستای مجاور سنجان و فیجان می‌باشد که پیش از این به همراه شهر امروزی کرهرود به «سه ده» معروف بوده‌اند. خط راه‌آهن کشوری نیز از مجاورت این شهر عبور می‌کند و این شهر در کناره جاده بین شهر اراک-شازند واقع شده‌است. در هر محله سنجان و فیجان حداقل یک مسجد و یک حمام عمومی وجود دارد. محلات سنجان عبارت‌اند از محل بالا، محل پایین، قلعه، سرچغا، باغ شیب، سرجو، پاچمن، امامزاده و محلات فیجان عبارت‌اند از فیجان بالا، فیجان پایین (سر لرزنه)، سرکمر، کوچه ترقی هاواقع در فیجان بالا، درگوشه و قلعه. کوه قصبه واقع در شرق این شهر مشرف به مزارع و باغهای زیبایی است که نمای طبیعی این شهر را فوق‌العاده زیبا ساخته‌است.

پارک کلاله واقع در غرب این شهر و محل تفریحی سلاله واقع در درختستانهای شرق این شهر از مراکز تفریحی و دیدنی این منطقه از استان مرکزی می‌باشد. پارک کلاله دربالا و روبه روی منطقه سنجان شهراراک قرار دارد، این پارک جنگلی  که طبیعت زیبائی دارد، دارای چشمه های فصلی، درختان قدیمی و آب بند بر سر راه چشمه ها و در کوهپایه ها قرار داد، در فصل تابستان و بهار  دارای هوائی خنک و مطبوعی است ودرتابستان از آب این آب بند برای آبیاری فضای سبز پارک استفاده میشود.

دیدنی های شهر سنجان

مسجد شبستان این شهر دارای قدمت ۲۰۰ ساله‌است.

دیدنی های شهر سنجان

صنایع دستی شهر سنجان این شهر شامل گیوه از نوع صادراتی و قالی است.

محصولات زراعی عمده این شهر شامل سبزیجات، گردو و انواعی از میوه‌های درختی است. معروف ترین شخصیت سنجان دایی مجید نام دارد.که به عنوان یک برند در صنعت کفش استان شناخته میشود.

از شغل هایی که در گذشته در این منطقه رایج بوده ولی امروزه بخاطر عدم استقبال نسل جوان و وجود تکنولوژی منسوخ شده می توان به دباغی، رنگرزی،آسیابهای آبی و روغنکشی و…اشاره کرد.

واقع شدن شهر در مسیر جاده ترانزیتی و بین اللملی با تردد روزانه حدود شصت هزار خودرو به جنوب و غرب کشور موجب رونق اقتصاد ویژه ایی در شهر شده است.وجود دو کارخانه آرد،چندین کارخانه تولیدی و سنگبری،وجود تپه آزمایش راهنمائی و رانندگی از ویژگیهای این شهر است.
استقرار دانشگاه اراک و دانشکده تربیت معلم زینب کبری(س) و دانشکده فنی و حرفه ایی اطهر ، آموزشگاه فنی و حرفه ایی امیر کبیر پترو شیمی، سنجان را به شهر دانشگاهی تبدیل کرده است.
مجموعه ورزشی امیر کبیر با دارا بودن زمین چمن و سه سالن سر پوشیده و سالن ورزشی هفتم تیر در ابتدای مسیر پارک کلاله از اماکن ورزشی این شهر می باشند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید