معرفی جاهای دیدنی بنارویه

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

بَنارویه شهری است در بخش بنارویه شهرستان لارستان استان فارس در جنوب ایران. بنارویه در ۸۵ کیلومتری شهر لار واقع شده‌است. مردم شهر به زبان محلی موسوم به اچمی صحبت می‌کنند و مردم آن اغلب کشاورز هستند. درآمد مردم اکثراً از کشاورزی دادوستد و سفر به کشورهای حوزه خلیج فارس می‌باشد. دین مردم بنارویه اسلام و مذهبشان شیعه جعفری می‌باشد، زبان مردم این ناحیه اچُمی یا همان پارسی پهلوی ساسانی بنارویی که گویشی متفاوت از گویش مردم جنوب فارس و غرب هرمزگان است می‌باشد.

آثار باستانی بنارویه

معروف ترین اثر باستانی بنارویه خندق معروف که با دیوارهایی به ارتفاع ۱۲ متر و با خشت و گل ساخته شده‌است که عمر آن به دوران قبل از اسلام برمی گردد می‌باشد. از دیگر آثار باستانی بنارویه: شاه نشین ” نقاره خانه که بر بالای کوه شاه نشین که با ارتفاعی درحدود ۲۰۰۰متر ساخته شده‌است، قلعه اسماعیلیه، چاه‌های معروف که دربالای کوه حفرشده و معروف بهدولو می‌باشند که هنوز هیچ کس از عمق آن اطلاع نیافته است، وکاروانسرای عباسی که در حال حاضر توسط شهرداری و شورای شهر در دست تعمیر بوده واحتمالاً تبدیل به بازار مرکزی گردد، را می‌توان نام برد.

جاهای دیدنی بنارویه

کاروانسرای بنارویه

کاروانسرای چهار ایوانه بنارویه در عهد شاه عباس صفوی بنا گردیده است. به علت فقدان کتیبه سردرب ورودی تاریخ دقیق احداث کاروانسرا و نام بانی مشخص نیست.

معرفی جاهای دیدنی بنارویه

محمد علی خان سدید السلطنه مینابی که در محرم الحرام ۱۳۲۴ (ه.ق) وارد بنارویه شده ، در سفرنامه خویش به این کاروانسرا اشاره نموده است بنای موصوف تا زمان حاضر تقریبا سالم باقی مانده و خوشبختانه سال گذشته برای مرمت و تبدیل آن به یک جایگاه فرهنگی اقداماتی هرچند اندک انجام گرفت.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید