جاذبه آتشکده چهار قاپی در قصر شیرین

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

آتشکده چهارقاپی یکی از بناهای تاریخی و شگفت‌انگیز استان کرمانشاه است.این آتشکده از نوع آتشکده‌هایی است که دارای دالان طواف بوده، ولی متأسفانه در اثر مرور زمان رواق آن فرو ریخته است، با این وجود در برخی از قسمت‌ها آثاری از آن دیده می‌شود.

آتشکده چهارقاپی در حال حاضر یکی از نقاط دیدنی و گردشگرپذیر شهرستان قصرشیرین محسوب می‌شود که در ایام مختلف سال به ویژه ایام نوروز پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است.

آتشکده چهار قاپی در قصر شیرین

به گزارش ایرنا اگرچه اکثر باستان شناسان این بنا را آتشکده ای از زمان خسرو پرویز پادشاه ساسانی می دانند ولی برخی نیز بر این عقیده اند که آن کاخی از همان زمان بوده که به عنوان تفریحگاه برای خوشگذرانی شاه و درباریان به دستور خسرو پرویز پادشاه ساسانی احداث شده است.

این بنای تاریخی شامل کاخ شیرین و کاخ خسرو و آتشکده می باشد و همچنین محوطه اطراف آن قصرشیرین به عنوان محوطه ساسانی خوانده می شود.
برخی از کارشناسان معتقدند خسرو پرویز پادشاه ساسانی این محوطه را در منطقه خوش و آب و هوا برای فصل زمستان (ییلاق) بنا نهاده و براساس بعضی روایات خسرو پرویز این بنا را به دور از جنگ و مسایل سیاسی حکومت برای استراحت و اقامت شیرین ساخته شده است.
این آتشکده از اتاقی مربع شکل به ابعاد ۲۵ در ۲۵ متر که دارای سقفی گنبدی شکل به قطر ۱۶ متر بوده ساخته شده و اکنون اثری از آن باقی نمانده و تنها بقایای گوشواره ها در چهار گوشه آن دیده می شود.

آتشکده چهار قاپی در قصر شیریناین اتاق مربع شکل دارای چهار درگاه ورودی است که به رواق اطراف فضای مرکزی منتهی می شوند.
در اطراف این بنا مجموعه اتاقها و فضاهایی وجود دارد که بخشهایی از آنها در نتیجه کاوشهای باستان شناختی سالهای اخیر شناسایی شده است، این بنا با استفاده از مصالح محلی از قبیل لاشه سنگ و ملاط گچ ساخته شده البته گنبد بنا آجری بوده است.
سبک معماری این بنا سنتی است و مجموعه ساسانی و محوطه اطراف آن در حدود ۷۸ هکتار است.
اطاق و بنای اصلی کاخ خسرو در مجموعه ساسانی ۱۹ متر مربع و کاخ شیرین نیز ۱۵۰ متر مربع است در ابتدای کاخ شیرین بنای چهار طاقی قرار دارد که به آتشکده معروف است.
سقف این بنا گنبدی شکل بوده و به نظر می رسد که در اطراف اطاق راهروهایی نیز وجود داشته و به مرور زمان از بین رفته است.
شهرستان قصرشیرین با ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب استان کرمانشاه واقع است.
اطلاعات مربوط به آتشکده چهارقاپی قصرشیرین برگرفته از سایت میراث فرهنگی کرمانشاه و دفترکهای منتشر شده از سوی این اداره کل است.

کاربری بنا

در رابطه با کاربری چهارتاقی‌ها هنوز توافق نظری وجود ندارد. از یک سو برخی این ساختمان‌ها را آتشکده به معنای آدریان دانسته‌اند. اما برخی دیگر در کاربری مذهبی آن‌ها تردید کرده و آن‌ها را صرفاً آتشگاه، به معنای مکانی غیرمقدس برای برداشتن آتش مورد نیاز در زندگی روزمره عنوان کرده‌اند. رضا مرادی غیاث آبادی از جمله کسانی است که برای چهارتاقی‌ها کاربری نجومی قائل شده‌اند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید