معرفی روستای پلنگرد

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

روستای پلنگرد از جاهای دیدنی بخش حمیل در استان کرمانشاه می باشد.

این روستا یکی از روستاهای تاریخی استان کرمانشاه است که در بخش حمیل از توابع شهرستان اسلام‌آبادغرب قرار دارد.

مردمان این روستا نسبت به هم دارای نوعی احساس دلبستگی، عواطف و علائق مشترک هستند. و بیشتر فعالیت‌هایی که برای تأمین نیازمندی‌های زندگی خود انجام می‌دهند، از طریق استفاده و بهره‌گیری از زمین و در درون محیط مسکونی‌شان صورت می‌گیرد .

این واحد اجتماعی که اکثریت افراد آن به کار کشاورزی ، دامداری ، دامپروری و پرورش مرغ بصورت سنتی ، اشتغال دارند در روستايی خوش آب و هوا به نام پلنگرد زندگی می كنند .

معرفی روستای پلنگرد

اين روستا يكی از قديمی ترين روستاهای كرمانشاه می باشد و گواه اين ادعا وجود آتكشده ی دوران ساسانی و قبرستانی كه در نزديكی روستا قرار دارد ، می باشد .طبق گفته ی روستائيان ، تپه ای كه در نزديكی روستا واقع شده است ، محلی بوده برای بردن خاك و درست كردن ملات به منظور خانه سازی برای روستائيان .

اين موضوع تا سال ۱۳۴۱همچنان ادامه داشته تا در نهايت تخته سنگی بزرگ از زير خاك بيرون می آيد و از آن پس ژاندارمری وقت با توصيه های ميراث فرهنگی ، اجازه برداشت خاك را به روستائيان نداده و از اين مكان حفظ و حراست بعمل می آيد تا اينكه در سال ۱۳۹۱ با همت ۱۰ نفر كاوشگر و ۲۲ نفر كارگر ، طی مدت ۶۵ روز ، بنای آتشكده از زير خاك بيرون آورده می شود .

مكان مورد نظر بنايی با وسعت ۲۸۸ متر مربع مي باشد كه در آن ۵ پايه آتشدان ،سكوهای گچبری و سفال نوشته هايی به خط پهلوی ساسانی  وجود دارد و قدمت آن به بيش از ۱۶۰۰ سال می رسد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید