جاذبه گردشگری بازار نعلبندان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

یکی دیگر از جاهای دیدنی گرگان، بازار نعلبندان است.بازار نعلبندان در مرکز شهر و حد فاصل چهار راه میدان تا سه راه میرکریم و میدان قیصریه قرار دارد. قدیم ها در بازار نعلبندان که زمانی بزرگترین بازار شمال کشور بود، جنس ها را عمده می‌فروختند اما امروز همه احتیاجات روزمره را میتوان از آن برآورده کرد. راه رفتن در بین راسته های بازار نعلبندان که از سبزی و میوه و ماهی گرفته تا پارچه و ظرف های مسی دارد، بسیار لذت بخش است.

بازار نعلبندان از گذشته دور تا کنون از مراکز مهم داد و ستد کالا به شمار می‌آمد. این بازار نام خود را از راسته‌ی نعلبندها گرفته که هم اکنون نیز در بخشی از بازار فعالیت می‌کنند. بازار قدیمی و کهن نعلبندان یکی از بازارهای فعال در شهر گرگان به شمار می‌آید.

مسجد جامع شهر نیز در جوار بازار نعلبندان قرار داشته است. علاوه بر بازار و مسجد جامع، وجود دارالحکومه و میدان توپخانه و بناهای حکومتی در محله اصلی نعلبندان بر اهمیت این محله می افزوده است. این بازار به دلیل شرایط اقلیمی شهر گرگان بر خلاف بازارهای شهرهای مناطق مرکزی ایران مانند اصفهان، یزد و شیراز سرپوشیده نبوده است. در وضع موجود با همه تغییراتی که در ساختار بازار نعلبندان در دوره های مختلف تاریخی به وجود آمده است این بازار همچنان یکی از محورهای ارتباطی بسیار مهم در بافت قدیم گرگان است و به لحاظ ارتباطات اقتصادی، اجتماعی، مذهبی و تبادل اخبار و اطلاعات از جایگاه ویژه ای در شهر گرگان و در میان شهروندان گرگانی برخوردار است.

جاذبه گردشگری بازار نعلبندان ، از میوه‌های تازه تا ظرف‌های مسی

چیزی که بازارهای محلی را جذاب می کند خوراکی های خانگی آن است؛ از نان ها و شیرینی های محلی گرفته تا انواع ترشیجات، که عطر و بوی آن ها فضای بازار را پر کرده و حسی و حالی متفاوت را ایجاد کرده است. پیشنهاد می کنیم برای خرید این خوراکی های خوشمزه هم که شده حتی سری به این بازار بزنید چون شاید در هیچ جای شهر نمی توانید خوراکی هایی به خوشمزگی آن ها پیدا کنید. نان های محلی و خوشمزه زیادی در روستای زیارت پخته و برای عرضه و فروش به این بازار آورده می شود.

به غیر از خوراکی ها، صنایع دستی هم پای ثابت اجناس این بازار هستند اگر دوست دارید تا صنایع دستی نواحی ترکمن و گرگان را به عنوان سوغات تهیه کنید بازار نعلبندان این فرصت را برایتان فراهم کرده است. احتمالا از تنوع خوراکی ها و صنایع دستی این بازار شگفت زده می شوید تنوعی که دلیلش گسترگی فرهنگی و قومی استان گلستان است. یکی دیگر از مهمترین اجناس عرضه شده در این بازار، پارچه است. به خصوص در مغازه های ابتدای بازار، بزازی های زیادی را می بینید که از مراکز عمده فروش بازار هستند.

جاذبه گردشگری بازار نعلبندان ، از میوه‌های تازه تا ظرف‌های مسی

در حال حاضر بیشترین کالایی که در این بازار ارائه می شود میوه و سبزیجات و عطاری است و تعدادی قصابی، نانوایی، قهوه خانه، جگرکی، شیرینی فروشی در بازار وجود دارد؛ در فضای باز یا میدان گاه تکیه دستفروشان قرار دارند و کالای غالب دست فروشان میوه و سبزیجات است.

سبک معماری این بازار به گونه ای است که می توان آن را یکی از جذاب ترین بازارهای استان گلستان و شمال ایران دانست. با بررسی اسناد و سفرنامه های استرآباد قدیم و گرگان به خوبی می توان فهمید که در آن زمان اینجا بازارهای مختلفی داشته که قدمت آن ها حتی به دوره هخامنشی برمی گردد.

در سفر به گلستان و بازدید از بازار نعلبندان از دیدن دست باف‌های معروف ترکمنی جا نمانید و برای خود و اقوامتان از این سوغاتی‌ها به یادگار ببرید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید