جاذبه های گردشگری کوهسار ، شهری با آب و هوای معتدل کوهستانی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شهر کوهسار در دامنه جنوبی البرز، در غرب استان های تهران و البرز و در میانه راه کرج – قزوین واقع شده و فاصله آن با تهران و کرج و قزوین به ترتیب 70 و 25 و 75 کیلومتر است .

منطقه کوهسار با مرکزیت شهر کوهسار ( که از به هم پیوستن دو روستای چندار و قلعه سلیمانخانی در مرکز بخش چندار تاسیس گردیده) و با در برداشتن روستاهای موجود در دو بخش چندار و برغان همچون: سیرود، اسپیداران ، ولیان ، گلین رود، آجین دوجین ، دوزعنبر، هرجاب ، روستای باستانی خوروین، ازنق ، شنده، بانوصحرا، کردان، باغبانکلا، جلنگدار، سیاهکلان، تالیان، علاقبند ، برغان، سیاه دره، ورده ، سنج، سُرهه، تکیه و آغشت در حریم استحفاظی خود، جمعیتی بالغ بر 22000 نفر را در خود جای داده است. بطور کلی شهر کوهسار با توجه به تقسیمات کشوری در سال 1384 از حالت روستایی خارج و با تصویب حریم شهر و تاسیس شهرداری فعالیت خود را آغاز نمود .

از علل اصلی شکل گیری این شهر و یا تبدیل روستا به شهر کوهسار ، می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

1-     قرار داشتن در مرکز بخش

2-    ملاحظات سیاسی

3-    رشد جمعیت

4-    خدمات رسانی به روستاهای همجوار

شهر کوهسار با ارتفاع متوسط بیش از 1500 متر از سطح دریا دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است و وجود باغهای فراوان و رودخانه هایی چون رودخانه کردان در شرق منطقه و رودخانه های فصلی در غرب آن ، جاذبه های آن را دو چندان کرده است.

امروزه توسعه گردشگری در تمام عرصه ها ، چه در سطح ملی ، چه در سطح منطقه ای و چه در سطح بین المللی مورد توجه برنامه ریزان قرار گرفته است. اهمیت روز افزون صنعت توریسم در سطح جهان و موقعیت ها و امکانات بالقوه مناطق برخوردار از مواهب وجذابیتهای طبیعی همانند منطقه کوهسار در توسعه گردشگری برای ایران که وابستگی شدیدی به درآمدهای نفتی دارد می تواند بعنوان راهی برای رهایی از اقتصاد تک محصولی باشد. بنابراین شناخت، معرفی و بهره گیری از جاذبه های گردشگری می تواند یکی از ابزارهای مهم توسعه منطقه ای باشد. در این میان شهر کوهسار واقع دراستان البرز، شهرستان ساوجبلاغ به علت شرایط اقلیمی و آب و هوایی مساعد با پسکرانه های روستایی کوهپایه ای و قرار داشتن در مسیر استان ها و شهرهای غرب کشور به پایتخت و همجواری با کلان شهرهای تهران و کرج ( که باعث تردد مسافران وگردشگران زیادی به این منطقه شده است) قابلیت های فراوانی جهت تبدیل شدن به منطقه ییلاقی و توریستی را دارد که تاکنون بطور جدی مورد توجه مسئولان و برنامه ریزان شهری – منطقه ای قرار نگرفته است. لذا شناسایی و اتخاذ این پتانسیل ها و برنامه ریزی در جهت شکوفایی این قابلیت ها می تواند در جهت توسعه و تحول منطقه به خصوص از نظر اقتصادی گام بسیار موثری به حساب آید.

کوهسار

دیدنی های کوهسار

آبشار سیرود

آبشار سیرود یکی از چشمه ها و آبشارهای زیبای ایران در روستای سیرود واقع شده است. این آبشار در شمال غربی شهرستان ساوجبلاغ و در حدود ۱۰۰ کیلومتری تهران و در شمالی_ ترین قسمت شهر تازه تاسیس کوهسار واقع است. این روستا با چشمه های طبیعی و کوه های بسیار زیبا یکی از بهترین پتانسیل های گردشگری البرز می باشد که به دلیل راه ناهموار و خاکی بسیار خطرناکش از دید همه بازمانده و در تنهایی خود به سر می برد.

روستای سیرود جزو محدوده ساوجبلاغ و تابع دهستان چندار است که در دامنه رشته کوه البرز قرار گرفته و از شمال شرقی هشتگرد آخرین روستا محدوده ساوجبلاغ به شمار می آید.

کوهسار

این روستا در ارتفاع ۲۲۵۰ متر از سطح دریا و در منطقه کوهپایه ای قرار دارد و اطراف روستا را دیواره های بلند و بسیار زیبا صخره ای احاطه کرده است روستا در کنار رودخانه ای دایمی وزیبا هم نام روستا واقع شده است .

این رودخانه در جهت شمال جنوب از کوههای پلنگ دره و اخرک سرچشمه گرفته است که شاخه های از این رود ها در بخش های بصورت آبشار های کوچک دیده می شود که منظره بسیار زیبایی بوجود آورده است.

این آبشار همه ساله در تمام فصول علی الخصوص در تابستان و بهار توریست های سراسر ایران را به سمت خود می کشاند. نحوه ریزش و جوشش این آبشار بسیار جالب است چرا که از میان صخره هایی با حوضچه آب با عمق یک متر، این آبشار فوران کرده و به پایین می ریزد.

کوهسار

کوه های اطراف و البته پوشش گیاهی اطراف آن باعث شده که محل بسیار مناسب برای یک تفریح و گردش کامل یک روزه باشد. آبشار سیرود یکی از آبشارهای استان البرز است که بعد از روستای سفیدداران و در ارتفاعات روستای سیرود قرار دارد. برای رسیدن به این محل باید مسیرتان را طبق بزرگراه کرج-قزوین، خروجی کردان، بعد از روستای کردان و ولیان، جاده خاکی به روستای سیرود ادامه دهید.

اهالی این روستا گاهی تعطیلات جمعه های خود را به طور تمام و کمال در نزدیکی این محل زیبا می گذرانند. این آبشار در میان جاذبه های ایران شهرت دارد .

برج مقبره كردان

برج مقبره کردان در فاصله 800 متری روستای کردان و در شمال غربی شهرستان ساوجبلاغ استان البرز قرار دارد.این برج با نمایی آجری و پلانی خورشیدی شکل و مدور، بر روی سکویی دایره مانند به قطر 8 متر بنا شده و دارای 34 کنگره به ارتفاع 6 متر می‌باشد. ابعاد هر یک از پره‌های برج 50×40 سانتی‌متر و نوک پره‌ها مماس بر محیط دایره‌ای و دندانه‌ها تا پایه گنبد تداوم یافته است. گنبد این برج دوپوش و از نوع عرقچین می‌باشد.بر اساس شواهد و اسناد کشف شده، این بنا از آثار دوره سلجوقیان است و گفته می‌شود مقبره امامزاده حسین(ع)؛ از نوادگان امام سجاد(ع) است و در تمام روزهای سال مورد زیارت دوستداران اهل بیت قرار می‌گیرد.درختان کهنسال توت و چنار در محوطه امامزاده و جوی‌های کوچک با آب زلال و پاک و جاده زیبای منتهی به امامزاده، از جمله جاذبه‌های طبیعی این اثر تاریخی می‌باشد.برج کردان از جمله آثار تاریخی استان البرز به حساب می آید که در سال 1380 در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

کوهسار

امامزاده عبدالله و صالح(ع)

آرامگاهی به نام « امامزاده عبدالله و صالح» درمرکز شهر کوهسارقرار دارد که از نوادگان امام زین العابدین میباشد.

کوهسار

امامزاده موسی (ع)

آرامگاهی به نام «امامزاده موسی» در خوروین  و حریم  شهر کوهسارقرار دارد. اهالی ایشان را فرزند «محمدتقی» از نوادگان «امام موسی کاظم علیه السلام» می دانند. چند سالی است که به همت اهالی، بنای امامزاده بازسازی شده و برای نخستین بار در ایران ضریح سنگی در آن تعبیه شده است. کارشناسان میراث فرهنگی بنای پیشین این امامزاده را مربوط به دوره صفویه می دانستند ،امامزاده ابن محمد تقی معروف به امامزاده موسی دارای900 سال قدمت است.

کوهسار

پل بانو صحرا

این پل که در دو کیلومتری شمال غرب روستای کردان قرار گرفته از آثار دوره صفویه است.

کوهسار

مصالح به کار رفته در پل سنگ و آجر همراه با ملات آهک بوده و در حال حاضر توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حال مرمت  است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید