معرفی جاهای دیدنی شهر شبانکاره

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شَبانکاره شهری است در استان بوشهر ایران. شهر شبانکاره مرکز بخش شبانکاره در شهرستان دشتستان است.شهر شبانکاره در فاصله ۹۵کیلومتری شمال شرقی بوشهر و در حوزه آبریز رود حله قرار دارد.

جُرج لوریمر در کتاب راهنمای خلیج فارس… ، شبانکاره را چنین معرفی می‌کند: «شبانکاره از مغرب به رود شور محدود است که آن را از حیات داوود جدا نموده و از شمال و مشرق به کوهستان خارج از مناطق ساحلی ایران محدود می‌گردد که این کوهسار در این قسمت موسوم به «طویسه» است و از جانب رودخانه حله آن را محدود می‌کند؛ بنابراین طول آن از شمال باختری – جنوب خاوری نزدیک به ۲۰ میل و عرض آن ۱۲۰ میل است.»

پیشینه و تاریخچه شَبانکاره

حاکم شبانکاره در قدیم اسماعیل خان (درگذشتهٔ ۱۳۴۴ ق) بود که منطقه را از سعدالملک اجاره کرده بود. اسماعیل خان آبادی سعدآباد را به افتخار سعدالملک در این منطقه بنا نمود. پس از درگذشت اسماعیل خان، فرزندانش محمدعلی خان و لطفعلی خان و پس از آن فرزندان محمد علی خان یعنی ملک منصور خان و اردشیر خان شبانکاره‌ای بر مناطق شبانکاره و سعد آباد حکومت کردند.ویلهلم واسموس از جمله شخصیت‌های معروف ژرمن است که به قصد کمک مالی محمد علی خان به وی،در قلعه رستم خانی واقع در شبانکاره چند روزی را مهمان بوده‌است.

جاذبه‌های گردشگری و تاریخی

قلاسوز در ۶ کیلومتری خاور شبانکاره از آثار دیدنی آن است.از مکانهای گردشگری و تفریحی شبانکاره می‌توان:، قدمگاه حضرت علی، شیخ اولیاء، درختان ابوجهل، چشمه خانی، چشمه بیدو، منطقه دوگوش، آب‌انبار ملک منصور خان و بوستان آزادی را نام برد.

شبانکاره

سد رییسعلی دلواری

سد مخزنی رئیس‌علی دلواری در بخش شبانکاره و در ۶۰ کیلومتری شهر برازجان (مرکز شهرستان دشتستان) و ۸ کیلومتری روستای میلک در استان بوشهر ایران قرار دارد.

این سد، در جنوب غربی ایران و در ۷۳ کیلومتری شمال شرقی بوشهر، بر روی رود شاپور ساخته شده‌است.

مهم‌ترین اهداف ساخت این سد، آبیاری ۲۴ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی، تولید سالانه ۹۶ هزار مگاوات انرژی برق آبی، کنترل سیلاب، ایجاد اشتغال، جلوگیری از بروز خسارات ناشی از سیل به زمین‌های کشاورزی، نخلستان‌ها و تخریب سواحل رودخانه‌ها بوده‌است.

شبانکاره

قرارداد مطالعات شناسایی و توسعه بهره‌برداری از رودخانه‌های شاپور و دالکی، بین وزارت نیرو و مهندسین مشاور یکم و با همکاری مشاور خارجی در سال ۱۳۵۳ بسته شد.

قرارداد ساخت سد رئیسعلی دلواری از سوی سازمان آب منطقه‌ای فارس در سال ۱۳۷۵ ابلاغ شد و عملیات اجرایی آن آغاز شد.

این سد در سال ۱۳۸۶ افتتاح شد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید