جاهای گردشگری و دیدنی احمدآباد

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

احمدآباد شهری است در بخش مرکزی شهرستان اردکان استان یزد ایران.

تاریخچه احمدآباد

احمدآباد به مختصات جغرافیایی 23 درجه و 35 دقیقه عرض شمالی و 54 درجه و 15 دقیقه طول شرقی در فاصله 65 کیلومتری شهر یزد و در 5 کیلومتری و شمال غربی اردکان قرار دارد. احمدآباد در ادامه دشتی است که شهر اردکان در آن قرار گرفته است که شیب طبیعی آن دارای جهت شمال- جنوب بوده که ابتدای آن از دامنه کوههای هریشت و سیاه کوه شروع شده و تا دشت احمدآباد ادامه داشته و از آنجا به سمت جنوب و جنوب غربی کشیده می شود. محدوده آن از سمت شمال تا کوههای هریشت و سیاه کوه و از جنوب به جاده سنتو (تهران-یزد) واز شرق به فیض آباد و از سوی غرب تا اراضی روستای ترک آباد ادامه دارد بر اساس گزارش سازمان مدیریت و برنامه ریزی جمعیت شهر احمدآباد قریب5250 نفر می باشد.

جاهای گردشگری و دیدنی احمدآباد

در احمدآباد هیچ آثار تاریخی که نشانگر قدمت آن باشد وجود ندارد و خانه های قدیمی آن تماماً از خشت و گل بوده که بعضی از آنها بازسازی شده است و احداث خیابان و عریض شدن کوچه ها بافت قدیم آن را به کلی تغییر داده است و تنها در شمال این روستا قلعه مانندی وجود دارد که به قلعه حسین آباد مشهور است و بنا به گفته معمرین، بنای آن قبل از احداث احمدآباد بوده و به وسیله نقبی به قلعه «زردگ» متصل بوده است.

اهالی احمدآباد از استعداد ذاتی خوبی برخوردارند و در قرون اخیر مفاخر علمی بزرگی در دل احمدآباد پرورش یافتند مانند:حضرت آیت الله محقق داماد و حضرت آیت الله فکور و حاجی سیدیحیی واعظ یزدی و … از آن برخاسته اند.

اقلیم

با توجه به اینکه شهر احمدآباد در مجاورت شهرستان اردکان قرار گرفته است بنابراین وضعیت اقلیم ان از وضعیت شهرستان طبعیت می کند.

از نظر اقلیم این شهرستان یکی از دشت های کویر فلات مرکزی کشور است که نزولات جوی وبالا بودن میزان تبخیر از ویژگی های خاص این منطقه است.

بر اساس تحقیقات به عمل آمده این منطقه دارای تابستان گرم وسوزان و زمستانی سرد وخشک است که مدت این دو فصل بیش از حد معمول یعنی سه ماه است،

یعنی تعداد روزهای بهار وپاییز، نسبت به تابستان وزمستان کمتر است.

آب کشاورزی

منابع اصلی آب احمدآباد را چاه وقنات تشکیل می دهد. تعداد حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق تأمین کننده اصلی آب شهر احمدآباد است.

چاه عمیق عموما دارای عمق بین 100 تا 200 متر وچاههای نیمه عمیق دارای عمق کمتر 40 تا 50 متر است.

منابع دیگری همچون رودخانه فصلی زردک و مسیح آباد نیز وجود دارند که در فصل بارندگی دارای مقداری آب برای کشاورزی می باشند که سرچشمه آنها کوه های خرانق و سرریزه حوزه آبریز حاجی آباد است.

محدوده اراضی کشاورزی احمدآباد

شهر احمدآباد در میان باغات ومزارع قرار دارد. این باغات ومزارع از بافت فیزیکی شهر احمدآباد شروع و از شمال تا دامنه کوههای هریش واز جنوب تا حاشیه جاده سنتو (تهران_یزد) و از شرق تا فیض آباد و از غرب وجنوب غربی تا اراضی روستای ترک آباد ادامه دارد.

باغات در حوالی شهر دارای بافت متراکم و اغلب زمین های کشاورزی است وعمدتأ بدون حصار وبه وسیله مرزهای مشخص که به زبان محلی به آنها (بند_خربند_کرت…)می گویند ازهم جدا می شوند.

بر اساس آمار کشاورزی شهرستان اردکان وسعت اراضی کشاورزی وباغی در محدوده احمدآباد به ترتیب 1225 هکتار باغات 480 هکتار اراضی کشاورزی و قابل کشت می باشد .

پوشش گیاهی

پوشش گیاهی منطقه منحصر به گیاهان شورپسند و مقاوم نظیر:

گز- تاق – اسپند – خارشتر… است.

در سالهای اخیر جنگلهایی از درختان تاغ وگز به صورت دست کاشت جهت تثبیت شنهای روان ایجاد کرده اند که بسیار مفید بوده است.

چون در گذشته به دلیل نبودن هیچ گونه پوشش بادهای شدید به همراه خاک وشن در این شهر فراوان اتفاق می افتاد اما با اجرای طرح این مشکل رفع شده است.

ویژگی های اقتصادی احمدآباد

فعالیت غالب شهر احمدآباد فعالیت عمده اهالی در گذشته در زمینه پرورش  درختان پسته و انار بوده است ودر اطراف  شهر باغات به صورت متراکم وجود داشته است.

گرچه امروزه هم در این شهر هنوز مردم به ویژه سالمندان به فعالیت باغداری وکشاورزی می پردازند و هنوز در اطراف شهر باغات ومزارع کشاورزی وجود دارد اما به دلیل شهرنشینی و

شهرگرایی مردم خلق وخوی شهری را به خود گرفته و فعالیت های دیگری همچون کارمندی در ادارات، کارگاههای تولیدی، کارهای خدماتی، آهنگری ، تراشکاری، تجاری، بقالی ، تجارت و…. می پردازند واکثر جوانان به تحصیل علم مشغولند.

صنایع دستی

صنایع دستی موجود در منطقه ،قالیبافی می باشد واین صنعت عمدتأ بین زنان و دختران متدوال است.

ودراکثر خانه ها دارهای قالی نصب می باشد و زنان ودختران به بافتن قالی مشغول هستند.

طبق برسی های به عمل آمده  تعداد 499 دار قالی در شهر احمدآباد وجود دارد که در آنها حدود 605 نفر مشغول به فعالیت هستند.

قالی های تولیدی توسط زنان احمدآباد از کیفیت مطلوبی برخوردار است و از نظر اقتصادی یکی از منابع معیشتی مردم محسوب می شود .

مشکلات موجود در این زمینه مانند گرانی مواد اولیه وسایر هزینه های تولید وقیمت پایین آن وارزان خری محصولات توسط دلالان  در سالهای اخیر باعث دلسردی تولید کنندگان شده است.

آب انبارهای احمدآباد اردکان

آب انبارها از دیرباز مورد توجه مردم کویر بوده و ذخیره آب در این مناطق یکی از اقدامات حیاطی از سوی  ساکنین این دیار بوده است.شهر احمدآباد اردکان از نظر ساخت آب انبار شاخص و وجود مجموعه آب انبارهای 9 و سه تایی در این شهر بر شاخص بودن این شهر افزوده است.

جاهای گردشگری و دیدنی احمدآباد

علت تراکم و ساخت چندین آب انبار در یک مکان، به دلیل وجود شیب مناسب زمین و بالا بودن زه آب در احمد آباد است. به عبارت دیگر اگر مکان یابی مجموعه آب انبارهای 3 تایی و 9 تایی احمدآباد مورد توجه قرار دهیم این دو منطقه دارای طراز ارتفاع بالاتری نسبت به مناطق اطراف است و از این رو با حفر خزانه ومخزن آب انبار در عمقی پایین تر، امکان نفوذ آب های شور و تلخ وجود نداشته و این آب انبار ها با آب شیرین قابل شرب قنات پر شده و به این دلیل محل مناسبی برای ساخت آب انبار ها بوده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید