معرفی روستای زرده

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

از جاهای دیدنی شهر کرند غرب روستای زرده می باشد. روستای زرده در ۴۰ كيلومتری شهر كرند غرب از شهرستانهای استان كرمانشاه قرار دارد كه از شمال با كوه بلندی كه به نام محلی به آن ( كمر ) می گويند و از غرب به پرتگاه بلندی كه به دشت ذهاب مسلط است و از شرق به كوه دالاهو و از جنوب به دهستان ريجاب ختم می شود .

مردم این روستا کرد بوده و به زبان کردی هورامی صحبت می‌کنند. مردم زرده پیروی آیین یارسان هستند و این روستا به سبب قرار داشتن بارگاه‌های شخصیت‌های مقدس یارسان، از اماکن مقدس این آیین به‌شمار می‌آید و در تاریخ این آیین نقش مهمی دارد.

در روستای زرده بقایای دیوار و محوطه‌های داخلی یک قلعهٔ باستانی به نام قلعه یزدگرد قرار دارد که قدمت آن به دوران اشکانیان مربوط می‌شود. خود قلعه در نزدیکی روستا و بر روی ارتفاعات مشرف به آن قرار دارد.

معرفی روستای زرده

تا سال ۱۳۵۵ اهالی روستا در يك مكان كه اكنون به آن زرده می گويند و اطراف آن را باغات در بر گرفته بود ساكن بودند تا اينكه يگ گروه باستان شناسی به اين روستا آمدند و اولين خانه مسكونی را در بان گمبد ساختند و به با رشد روبه افزون جمعيت كم كم نسل جوان روستا به اين جا نقل مكان كرده و امروزه روستای زرده به دو قسمت زرده و بان گمبد تقسيم شده است و بيشتر جمعيت در بان گمبد زندگی می كنند .مردم روستا پيروان اهل حق (يارستان) هستند.

روستای زرده به سبب قرار داشتن چندین بارگاه و محوطهٔ مذهبی مربوط به مذهب یارسان در آن، روستایی مقدس به‌شمار می‌آید. زیارتگاه‌های بابایادگار، حضرت داوود، سید درویش، هانی تا و چشمه غسلان (حوض کوثر) در جوار این روستا قرار دارند.

معرفی روستای زرده

بمباران شیمیایی

روستای زرده در صبحگاه روز ۳۱ تیر ۱۳۶۷، چند روز پس از اعلام آتش‌بس و پذیرش قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت از سوی ایران، به وسیلهٔ پنج بمب افکن مسلح به بمب‌های شیمیایی متعلق بهارتش عراق بعثی مورد حمله قرار گرفت. در این حمله ۲۷۵ نفر از مردم که برای برگزاری جشن مذهبی در محل بارگاه حضرت داوود و بارگاه حضرت بابایادگار گردآمده بودند، جان خود را از دست دادند و ۱۱۴۶ نفر زخمی شده یا به عوارض ناشی از استنشاق گازهای سمی دچار شدند. با توجه به اینکه روز مزبور، روز برگزاری جشن مذهبی بوده‌است، علاوه بر مردم روستا، از روستاهای دیگر نیز جمعیتی برای انجام نیایش به روستا آمده بوده‌است. جمعیت زرده در آن زمان ۱۷۰۰ نفر بوده‌است.تعدادی از بمبها با فاصله اندکی در انتهای روستا فرود آمدند، اما یکی از بمبها بر روی چشمه آب این روستا فرود آمد و افرادی که از آب آن استفاده کردند دچار عوارض وخیمی شدند. در همین روز، همزمان با زرده، روستاهای نساردیره، نساردیره سفلی و شاه مار دیره از توابعشهرستان گیلانغرب، شیخ صله از توابع شهرستان ثلاث باباجانی، دودان از توابع شهرستان پاوه و روستای باباجانی از توابع شهرستان دالاهو نیز مورد حمله شیمیایی مشابهی قرار گرفتند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید