معرفی سراب و روستای فش

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

سراب فش یکی از جاذبه‌های طبیعی شهر کنگاور است .سراب فش در ۱۷ کیلومتری شمال‌غرب کنگاور در دهستان فش قرار دارد.. این سراب در سال ۸۲ به‌عنوان یک اثر گردشگری ملی به ثبت رسیده و ارتفاع آن از سطح دریا یک‌هزار و ۶۴۵ متر است.

این سراب از چشمه‌های متعددی که از رشته کوه‌های زاگرس تغذیه می‌شوند تشکیل شده است. آب کشاورزی کل روستا از این سراب تامین می‌شود . ویسار و بایجان از مهم‌ترین رودهایی هستند که از سراب فش سرچشمه می‌گیرند.

وجود سراب طبیعی زیبا، پوشش گیاهی و طبیعی، وجود باغات متعدد میوه، ارتفاعات زیبا و مسیر کوهنوردی از جمله ویژگیهای بارز منطقه نمونه گردشگری سراب فش است.

قابلیت کوهنوردی، کایت سواری، برگزاری تورهای علمی، وجود تپه‌ها جهت پیاده روری و طبیعت گردی، وجود باغات میوه، فعالیت شکار و طبیعت، وجود چشمه های آب و جویبارهای روان در منطقه، تنوع پوشش گیاهی و نزدیکی به شهرستان کنگاور تنها بخشی از مزیت‌ها، فرصت‌ها و قابلیت‌های منطقه نمونه گردشگری سراب فش است.

در این منطقه زمینه سرمایه گذاری برای احداث مجتمع تفریحی توریستی، کمپینگ، ویلا، احداث دهکده گردشگری روستایی، احداث فضاهای ورزشی و احداث مجموعه تفریحات آبی در مجاورت سراب وجود دارد.

همچنین این منطقه نمونه گردشگری در روستایی به همین نام (فش) واقع شده که این روستا نیز جزء یکی از 14 روستای هدف گردشگری استان کرمانشاه محسوب می‌شود.

سراب و روستای فش

آشنایی با روستای فش

روستای «فش» از توابع بخش مرکزی شهرستان کنگاور استان کرمانشاه است.اين روستا از جنوب به کوه سه سنگه، از شمال شرقی و شرق به کوه کيتی و از شمال غربی به کوه سه تخت محدود شده است.

آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در زمستان سرد کوهستاني است. رودخانة سراب فش در غرب روستا جريان دارد.

روستای فش در قلمرو شهرستان کنگاور (که دارای سابقه کهن تاریخی است) استقرار یافته است، علاوه بر این و با توجه به قدمت گورستان قدیمی و بنای زیارتگاه امامزاده سید جمال‏الدین‏ بن جعفر صادق (ع)، می‏توان پیشینه تاریخی روستای فش را به قرون گذشته مرتبط دانست.

چشمان دراز درختان بلند و سرسبز چنار و تبریزی، باغ‏های زیبا و مزارع خرم روستا بسیار دیدنی و تماشایی است. یکی از مهم‏ترین جاذبه‏‌های طبیعی روستا، سراب زیبا و باشکوه فش است که در نزدیکی روستا قرار دارد و اطراف آن را درختان بلند جنگلی و گل‏ها و گیاهان خودرو فرا گرفته است.

روستای فش، از اطراف به وسیلة کوه‏های بلند و مرتفع احاطه شده است. سطح این کوه‏ها که از درختان و درختچه‏‌های کوتاه پوشیده شده، در فصول بهار و تابستان از سرسبزی و طراوت سرشار می‏شود. انواع گیاهان دارویی مانند گل گاوزبان، گل ختمی، شیرین بیان، آویشن و گون نیز در دامنه این کوه‏ها یافت می‏شود. قلمرو حیات‏وحش روستا زیستگاه انواع گونه‏های جانوری مانند شغال، گرگ، روباه، خرگوش و کبک است که از دیگر جاذبه ‏های طبیعی این روستا محسوب می‏شوند.از روستا‌های همسایه می‌توان به سلیمان آباد، فشخوران، دمبادام، گرمخانی وحصار اشاره کرد. آب کشاورزی کل روستا از سراب فش تامین می شود . ویسار و بایجان از مهم ترین رودهایی هستند که از سراب فش سرچشمه می گیرند.

سراب و روستای فش

رود ویسار در بالای روستا جریان دارد و بیشتر برای آبیاری باغ ها و باغچه های خانگی مورد استفاده قرار می گیرد و در پایان به رود بایجان می ریزد.رود بایجان که از داخل روستا عبور می کند برای سیراب کردن زمین های کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر مکان های طبیعی و تفریحی روستای فش سراب های زیبای گرمه خانی می باشد که هر روز به خصوص ایام تعطیل پذیرای مردم می باشند.

یکی دیگر از جاذبه های طبیعی دهستان فش کوه  امروله از رشته کوه های زاگرس با بیش از ۳۰۰۰ متر اتفاع است که حد فاصل شهرستان های کنگاور،صحنه و سنقر می باشد و یکی از بلندترین قله های استان کرمانشاه است. به طور کلی مبنای گویش اکثر مردم این منطقه متاثر از زبان لری بوده و بسیاری از کلمات با لحن و لهجه مصطلح در مناطق لرستان ادا می شود .

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید