بنر هدر

معرفی شهر بخشایش استان آذربایجان شرقی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

بخشایش یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی است که در بخش مرکزی شهرستان هریس واقع شده‌است. جمعیت این شهر، طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1385 خورشیدی، بالغ بر 6752 نفر می‌باشد. که از این جهت، سومین شهر پرجمعیت شهرستان هریس و سی و چهارمین شهر پرجمعیت استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود.

معرفی شهر بخشایش استان آذربایجان شرقی

زبان

زبان مردم بخشایش، همانند سایر اهالی شهرستان هریس و استان آذربایجان شرقی، ترکی آذربایجانی است که در میان مردم به لهجهٔ محلی بخشایش تلکم می‌شود.

یكی از شهرهای استان آذربایجان شرقی در حوزه فرمانداری شهرستان هریس، بخشایش می باشد كه در فاصله 80 كیلومتری مركز استان – تبریز – و 37 كیلومتری شهرستان بستان آباد واقع شده است. بخشایش در منطقه جلگه ای بنا شده و دارای آب و هوای كوهستانی با تابستانهای گرم و زمستانهای سرد و طولانی است. خاك حاصلخیز بخشایش برای تولید غلات بسیار مساعد است.

این شهر در بین دو رودخانه معروف آذربایجان موسوم به «اوجان چای» و «آجی چای» قرار گرفته است رودخانه اوجان كه از ارتفاعات سهند شمالی سرچشمه می گیرد پس از طی مسافتی در نزدیكی این شهر وارد آجی چای می شود و بخشایش را می توان به عنوان محل تلاقی این دو رود معروف شناخت. به علت وجود طبقات نمكی در اراضی مجاور بخشایش آب آجی چای در این منطقه تلخ و غیر قابل استفاده كشاورزی و غیر مناسب برای شرب انسانی است.

همسایگان بخشایش:

بخشایش از طرف شمال با روستای بزرگ اربطان، از طرف جنوب با تازه كند و اشتلق سفلی و علیا، از سمت غرب با بخش نو و جانقور و از سمت شرق با شهر كلوانق همسایه می باشد. بخشایش به عنوان مركز روستاهای فوق الذكر از شهرت و اعتبار خاصی برخوردار می باشد و این روستاها از لحاظ امور اقتصادی، اداری و خدماتی از طریق بخشایش تأمین و سرویس دهی می گردند.

جمعیت بخشایش:

بخشایش در حدود 25000 نفر جمعیت دارد كه حدود 10000 نفر آن در بخشایش و 15000 نفر آن در مراكز تهران، تبریز، كرج، قم و … زندگی می كنند كه نوعاً با زادگاه خود در رفت و آمد و ارتباط دائمی می باشند و اگر در پاره ای از منابع خارجی نفوس بخشایش را 15000 نفر معرفی كرده اند شاید بر این اساس بوده باشد. بخشایش در وضعیت كنونی از شهرهای تابع حوزه فرمانداری هریس می باشد و بزرگترین و پرجمعیت ترین آبادی آن فرمانداری به شمار می رود، كه شاید از نظر نفوس كمتر از خود مركز فرمانداری نباشد.

وضعیت اجتماعی:

بخشایش را با توجه به بافت اعتقادی و مذهبی اش، می توان یكی از شهرهای مذهبی نامید. در این شهر، تمام آداب و رسوم و سنن مردم به مذهب و اعتقادات دینی آنان باز می گردد. این آبادی با توجه به موقعیت جغرافیایی خاصی كه دارد و در آخر نقشه جغرافیایی آذربایجان و در یك منطقه بن بست قرار گرفته است، از این رو یك نوع انزوای اجتماعی و فرهنگی بر آن منطقه حاكم بوده و مردم آن نوعاً نتوانسته اند همگام با پیشرفتهای جامعه شهری از پیشرفت لازم برخوردار شوند. حاكمیت ارباب و رعیتی قرون وسطایی با شدیدترین روشهای استبدادی خود، بر افكار و اندیشه های مردم این منطقه سایه افكنده است، به حدی كه برخی گفته اند پس از الغای سیستم ارباب و رعیتی خشن، بازهم رعایایی بودند كه چندین سال بعد از آن تاریخ، عایدات مالكانه هر ساله را به نمایندگان آنان به صورت پنهانی می پرداخته اند.

بخشایش و همسایگان مجاور آن، به علت انزوا و دور بودن از شریانهای ارتباطی كشور و دور افتادن آنها از مراكز فرهنگی شهری، از نعمت سواد و دانش تا پیروزی انقلاب اسلامی نوعاً محروم بوده اند. در اثر این محرومیت و در پی این عارضه مهم اجتماعی، از تعدادی از حقوق اجتماعی و سیاسی خود محروم مانده اند، به حدی كه تا این اواخر پدیده های تمدن مانند برق و تلفن و آسفالت و بهداشت عمومی و آب شهری در آنجاها وجود نداشت.

مردم بخشایش و حومه در حركت اسلامی و انقلابی كه به رهبری امام بزرگوار و مراجع عالیقدر تقلید شروع گردید، همراهی و همكاری كامل نمودند. آنان با تمام وجود به حكم وظیفه دینی و اعتقادی پشت سر مراجع تقلید حركت نموده و در این راه از بذل مال و امكانات مادی و از بذل جان و نفس و روان دریغ نداشته اند. چه اعیاد و نوروزهایی را به حكم وظیفه دینی و فرمان مراجع به عزاداری و سوگواری پرداختند، و چه راهپیمایی ها و تظاهراتی كه در مقابل چشمان تیزبین ساواك و سازمان مخوف دستگاه جبار ستمشاهی انجام دادند و هرگز به جان و مال خویش نیاندیشیدند. تا اینكه در جشن پیروزی انقلاب اسلامی، حضور شادمانه پیدا كردند.

مردم بخشایش با پیروزی انقلاب اسلامی به برخی از منویات و خواسته های قلبی خویش نایل آمدند، ولی هنوز بسیاری از مسائل و مشكلات آنان پابرجاست و در انتظار ایامی هستند كه به بركت حاكمیت عدل اسلامی و الهی، به آن خواسته ها و امیال نایل آیند، كه بخشی از آن خواسته ها، ریشه كن شدن خودسری ها، حاكمیت قانون الهی، از بین رفتن بیسوادیها در تمام منطقه، تعمیم عدالت اجتماعی و اقتصادی، ایجاد اشتغال برای جوانان، تامین خواسته های واقعی كشاورزان، تسهیل امور ازدواج جوانان و … می باشد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید