جاذبه گردشگری پارک جنگلی سیاه داران

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شهرستان تالش (هشتپر) با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص از یک سو به چشم انداز جلگه، شهر و دریا و از سوی دیگر به کوهپایه‌های پوشیده از جنگل منتهی است. تالش جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد که یکی از این مناطق روستای سیاه داران است.

سیاه‌داران در گذشته دارای درختان عظیمی از بلوط که بزرگ و سر به فلک کشیده بوده‌اند و از طرف دیگر توده عظیم درختان مانع ورود افراد به داخل روستا (جنگل) می‌شد. این منطقه با نام منطقه پوشیده از درختان سیاه (بلوط و آزاد) بعد از ساکن شدن افراد ییلاق نشین، آن روستا به «سیا داران» معروف شد.

این منطقه در جنوب غربی شهر تالش (هشتپر) واقع است که در سال‌های اخیر توسط شهرداری تالش به محدوده‌ای برای گذاران اوقات فراغت و تفریح تبدیل شده است. پس از احداث راه و پله‌گذاری بخش‌هایی از دامنه این تپه در بلندترین نقطه آن تفریحگاهی بکر و دیدنی با امکاناتی جون رستوران، آلاچیق، سرویس بهداشتی بر پا شده است و سپس طرح سورتمه جنگلی ریلی در دامنه‌های پوشیده از جنگل تأسیس شده که عبور از مسیر آن برای مسافران بسیار هیجان‌انگیز و جالب است؛ ضمن آنکه در داخل محدوده پش از عبور از مسیر، حیات وحش طبیعی ایجاد شده و حیواناتی مثل آهو و غزال وحشی قابل رویت هستند.

جاذبه گردشگری پارک جنگلی سیاه داران

پارک جنگلی سیاه داران که از جاذبه های گردشگری تالش میباشد به بام تالش مشهور است و با مساحتی در حدود ۴۱ هکتار، تفریحگاه مناسبی برای گردشگران به شمار می رود و در سال های اخیر این منطقه از نقاط جذب گردشگر و گذران اوقات فراغت و تفریح به شمار می رود.

پوشش گیاهی این منطقه از نوع درخت شمشاد، ممرز، آزاد، بلوط، افرا، توسکا، گردو، راش و انجیلی است. ارتفاعات این منطقه از گیاهان دارویی پوشیده شده است و منبع تغذیه چرای دام به شمار می رود.بخشی از این پارک جنگلی به نگهداری گوزن، غاز، آهو و غزال وحشی اختصاص یافته است که دیدن آنها در مسیر سورتمه تالش خالی از لطف نیست.

این پارک جنگلی از امکانات نسبتا قابل قبولی برخوردار است. در این منطقه راه مناسبی احداث شده است و در بخشی هایی از دامنه آن پله گذاری انجام شده است تا مسافری که خسته از راه به بلندترین نقطه می رسد با تفریحگاهی دلچسب، در محاصره جنگل های متراکم تالش روبه رو شود. سرویس بهداشتی، پارکینگ، رستوران، پوشش شبکه خوب، و آلاچیق های متعدد در مسیر از جمله امکاناتی است که در این تفریحگاه برای گردشگران فراهم شده است.

سورتمه تالش کجاست؟

طرح سورتمه جنگلی ریلی در دامنه های پوشیده از جنگل پارک سیاهداران با همكاری شركت «ویگاند آلمان» به طول یك كیلومتر و ۵۵ متر تاسیس شده که عبور از مسیر آن برای مسافران بسیار هیجان انگیز و جالب می باشد. در داخل پارک جنگلی، محدوده حیاط وحش طبیعی ایجاد شده وحیواناتی مثل آهو و غزال وحشی قابل روئت می باشند.
سورتمه ریلی تالش که از جذابیت های خاصی برخوردار است در کوه سیاهداران تالش راه اندازی گردیده ودر ایام نوروز شاهد گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور است.

جاذبه گردشگری پارک جنگلی سیاه داران

بهترین فصل بازدید از آن فصل بهار است. این منطقه در روزهای عید بسیار شلوغ است و مسافران زیادی را به خود جذب کرده است. با این حال، استفاده از این مسیر حتی در فصل باران و سرما نیز امکان پذیر است. امکان نصب پوشش محافظ باران و ضربه می تواند گردشگران را در برابر باد و سرما محافظت کند.

طراحی مسیر این سورتمه بسیار مناسب انتخاب شده است و طول مسیر با وجود خم و قوس، سربالایی و سرپایینی های متعدد بسیار هیجان انگیز شده است. از زیبایی های طراحی این مسیر ریلی، عدم قطع حتی یک درخت برای ساخت آن بوده است. نقشه مسیر ریل گذاری به نحوی اجرا شده است که تمام درختان موجود در مسیر پروژه حفظ شده اند.

تفاوت اساسی سورتمه تالش با سایر تفریحگاه های مشابه، وجود مارال قرمز در پارک جنگلی آن است که لذت تماشای آنها در زمان سورتمه سواری در هیچ یک از تفریحگاه های مشابه قابل دستیابی نیست. این سورتمه دومین سورتمه ساخته شده در کشور است و ظرفیت پذیرش ۸۰۰ نفر در ساعت را دارد و برای تمام گروه های سنی می تواند جذاب و هیجان انگیز باشد.

جاذبه گردشگری پارک جنگلی سیاه داران

نزدیک ترین جاذبه گردشگری

دریاچه سرآگاه یکی از جاذبه های نزدیک به سورتمه تالش است. این دریاچه در کوه های بخش مرکزی تالش قرار گرفته است. پس از طی سه کیلومتر پیاده روی در مسیر جلگه ای منطقه، دریاچه در محاصره جنگل های متراکم اطراف پدیدار می شود. در حال حاضر این دریاچه به استخر پرورش ماهی تبدیل شده است و آب آن از چشمه های زیرزمینی کف دریاچه تامین می شود.

ساحل زیبای قروق، مناطق ییلاقی مریان و پارک جنگلی گیسوم از جاذبه های شهر تالش به شمار می روند.

ساعت کاری سورتمه تالش : بهار و تابستان از ساعت ۸ صبح الی ۲۱ و در پاییز و زمستان ۸ صبح الی ۱۸ می باشد. سورتمه در تمام فصول سال حتی در باران و سرما قابلیت استفاده دارد و نصب پوشش‌های محافظ در برابر باران و ضربه روی آن امكانپذیر است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید