جاذبه پل تاریخی پاتاوه ، معرفی پل پاتاوه

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

15 کیلومتری رشته کوه های با صلابت دنا و منطقه بویر احمد سفلی میزبان آثار تاریخی باستانی همراه با پل هایی وسیع و قلعه هایی مشرف بر رودخانه می باشد.

جاذبه پل تاریخی پاتاوه ، معرفی پل پاتاوهاین ناحیه به لطف برخورداری از ویژگی های اقلیمی و جغرافیایی خاص در گذشته یکی از راه های اصلی تیسفون، استخر، شوش، بهبهان و اصفهان برای عبور کاروانیان به شمار می رفته. ویژگی هایی که بر اساس آنها احساس نیاز به پل هایی بر روی رودخانه جهت سهولت در رفت و آمد کاروان احساس شد، از این رو در این منطقه پل هایی متفاوت برای دستیابی به این هدف ساخته شدند، پل ها و جاده هایی کهن با قدمتی مربوط به دوران ماقبل اسلام که در دوره های بعد مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. می توان از قدیمی ترین پل بازمانده از مجموعه پل های باستانی پاتاوه به پل تخت شاه نشین اشاره کرد، پلی کهن که قدمتش به دوران ساسانی بازمی گردد و جذابیتش با وجود سنگ های تزئینی موجود بر آن چندین برابر شد.

جاذبه پل تاریخی پاتاوه ، معرفی پل پاتاوه

مجموعه پل‌های تاریخی پاتاوه در سال 52 به ثبت ملی رسیده که اواخر دهه 70 کار مرمت و احیاء مجدد مجموعه پل‌ها شروع شد و پل بزرگ دوره صفویه تقریبا به صورت کامل بازسازی شده است.

پل پاتاوه از جمله جاهای دیدنی پاتاوه و پل های تارخی در شهرستان دناست که ساختار شکلی آن همانند سازه های باستانی شهر بلاشاپور دهدشت بوده که نشانگر احداث این سازه در دوره ساسانی است.

لازم به ذکر است شهر پاتاوه مرکز بخش پاتاوه در شهرستان دنا استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده که فاصله آن تا مرکز استان 45 کیلومتر است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید