معرفی روستای زیبا و سرسبز وطن

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

روستای زیبا و سرسبز وطن که از جاذبه های گردشگری آزادشهر است در دل کوهها و در ارتفاعات سرسبز و جنگلهای انبوه قرار گرفته است.این روستا در بخش چشمه ساران شهرستان آزادشهر می باشد.از غذاهای محلی این روستا ترشو می باشد.اغلب مردم روستای وطن شالیکار هستند و برنج مورد نیاز خود را تامین میکنند .که این برنج یکی از بهترین و مرغوبترین برنج ها در منطقه می باشد.دم سیاه-سنگ تارم- تارم هاشمی- زود رس- فجر و…نمونه ایی از شالی های (شلتوک ) کشت شده توسط کشاورزان روستا می باشد.

این روستا بالغ بر ۲۵۰ خانوار و حدود ۱۲۰۰ نفر جمعیت دارد. شغل اصلی مردم روستا کشاورزی  میباشد و تعداد زیادی از مردم روستا در معادن زغال سنگ مشغول به کار میباشند ومردم روستا به زبان فارسی محلی صحبت میکنند .

روستای زیبا و سرسبز وطن

وطن  در حد فاصل جاده ی آزادشهر – شاهرود در یک جاده فرعی در بالای ارتفاعات واقع شده است . روستایی که زیباست !!!!!! روستایی که با ورود به آن احساس غرور به تو دست می دهد از اینکه می توانی  و به جایی رسیدی که بدانی روستایی حق زندگی و رفاه دارد .مدیریت خوب و همبستگی بالای روستاییان در این روستا علاوه بر کالبد زیبا و دلنشین ،روح تعاون و همکاری را نیز در این روستا زنده نگه داشته است.

وقتی وارد روستا می شوی احساس شعف خاصی به تو دست می دهد و این همان حس تعلق و عشق ورزیدن به مکان است به گونه ایی که اهالی که به شهر نیز آمده اند با غرور بسیار از روستای خود یاد می کنند.

این روستا با وجود فاصله زیاد از شهر آزادشهر  از همه امکانات اساسی به طور مستقل برخوردار است .

روستای زیبا و سرسبز وطن

وطن دارای قدمت چندین هزار ساله میباشد و چندین روستا  در همسایگی وطن بوده اند که در حال حاضر مردم آن مناطق در روستای وطن سکنی گزیده اند.آن مناطق عبارت هستند از:دهنه تخته –  بله راه – چاله زمین – هلارو و…در مناطق بالا ,شاید هر کدام بیش از پنج یا ده خانوار زندگی نمی کرد و جمعیت بیشتر را  روستای  وطن تشکیل می داد.

روستای وطن خود به ۲ بخش تبدیل می شد:بالا وطن و پاوطن که مردم بالا وطن به علت در امان ماندن از برف و هوای سرد منطقه و حیوانات درنده و مردم پا وطن برای در امان ماندن از دست راهزنان و  غارتگران به جایی مابین پاوطن و بالا وطن که وطن فعلی می باشد سکنی گزیدند که وطن فعلی را تشکیل میدهد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید