جنگل دو هزار ، یکی از زیباترین جنگل های ایران

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

شمال ایران همیشه به دلیل داشتن جنگل‌های سرسبز و انبوه و آب و هوایی و دلپذیر و قرار گرفتن در کنار دریا، همیشه مورد توجه گردشگران و طبیع دوستان بسیاری بوده است. درختانی بلند و سربه فلک کشیده که با آسمان پیوند خورده، صدای پرندگان و طنین نوک زدن دارکوب به تنه‌ی درختان، و مه غلیظی که گهگاهی کل جنگل‌های دوهزار و سه هزار تنکابن را فرا می‌گیرید مکانی مرموز و زیبا را خلق کرده که نباید دیدن آن را از دست داد. این جنگل‌ها در کنار شهر تنکابن قرار گرفته و برای رسیدن به آن‌ها باید مسافت تقریبی 275 کیلومتری از تهران را رانندگی کنید و برای فرار از شلوغی شهر و استرس روزمره به این جنگل‌های زیبا پناه ببرید.

جنگل دو هزار ، یکی از زیباترین جنگل های ایران

چشمانتان را ببندید و قدم در این جنگل بگذارید و طبیعت را با تمامی وجود خود حس کنید، نهایتاً به این نتیجه خواهید رسید که تا چشم در این جنگل کار می‌کند چیزی جز سرسبزی دیده نمی‌شود و آب و هوای این جنگل باعث تبدیل شدن آن به خوش آب و هواترین منطقه‌ی سراسر ایران شده است؛ همچنین به جرعت می‌توان گفت، «جنگل دو هزار» جزو معدود ریه‌هایی‌ست که برای تنفس در ایران باقی مانده.

شاید برایتان جالب است که بدانید چرا اسمش دو هزار است؟ دو هزار به خاطر ارتفاع دو هزار متری از سطح دریا به این نام خوانده می‌شود. بعضی هم می‌گویند 2000 از نام هَزار به معنای بلبل گرفته شده که در این صورت دو هزار بلبل مورد نظر بوده است.

این جنگل یکی از خوش آب و هواترین و زیباترین جاذبه‌های تنکابن است. جنگل 2000 تابستان‌های مطبوع و زمستان‌های نسبتاً سرد دارد.

جنگل دو هزار زیستگاه انواع گیاهان و درختان خاص است که به طور طبیعی رشد می‌کنند. درختان هیرکانی، راش، ون و چنار چند گونه از درختان این منطقه هستند.

جنگل دوهزار تنکابن یکی از زیباترین جنگل های ایران است، جنگلی که باید تا فرصت هست از آن دیدن کرد. برای بازدید  از این جنگل نسبتا بکر بهتر است اواخر شهریور تا اوایل آذرماه را انتخاب کنید چون در این فصل رطوبت و دمای جنگل متعادل است و به راحتی می توان در میان طبیعتش قدم زد و به صدای پرندگان گوش سپرد. یا می توانید پیاده در میان طبیعت بکر جنگل گشت و گذار کنید و یا مسیر کوهنوردی را به سمت قله سیالان در پیش بگیرید. پیاده روی در جنگل یکی از بهترین راه های تماشای طبیعت و تماشای چشم اندازهای بکر اطراف است. اگر بخواهید این پیاده روی را به همراه تورهای گردشگری انجام دهید معمولا شروع پیاده روی از روستای عسل محله است که با توجه به قدرت بدنی و برنامه ای که برای سفر دارید می توانید پیاده روی های چند ساعته یا چند روزه را انتخاب کنید. نکته ای که باید رعایت کنید این است که هیچ وقت جنگل گردی را بدون راهنما شروع نکنید.

رودخانه‌ دو هزار هم که در نزدیکی روستا جاری است در فصل تابستان گردشگران زیادی را به این منطقه جذب می‌کند.

جنگل دو هزار ، یکی از زیباترین جنگل های ایران

در مسیر جاده دوهزار علاوه بر طبیعت چشم نواز آن به مکانهای دیدنی دیگری نیز بر می خورید که خود از جاذبه های گردشگری شمال ایران ایران هستند :
1_ جنگل سه هزاردر کیلومتر 10 جاده سه هزار از این جاده منشعب میشود، دقیقا جایی که دو رودخانه دوهزار و سه هزار(چشمه کیله) به هم میرسند.
2_ پارک جنگلی چالدره : در کیلومتر 18 جاده قرار گرفته و دارای امکاناتی نظیر پارکینگ،آلاچیق،سرویس های بهداشتی است. بقایای چند قلعه قدیمی هم در این پارک دیده میشود.
3_ دشت دریاسر : در کیلومتر 24 و بعد از روستای امامزاده قاسم به یک دوراهی میرسد، در مسیر سمت چپ بعد از طی 7 کیلومتر در جاده ای پرشیب و زیبا به روستای سرسبز عسل محله میرسد. این مسیر نهایتا به دشت سرسبز و زیبای “دریاسر” ختم میشود.
4_ امامزاده ها : در روستا و مکانهایی که از آن عبور می کنید تعدادی امامزاده و بقعه وجود دارد که مورد احترام مردم می باشد مانند : بقعه شاه سفید کوه، امامزاده قاسم، مزار سید علی و سید محمد کیا.
5_ پرورش ماهی قزل آلا : سرتاسر جاده دوهزار میتوانید حوضچه های پرورش ماهی قزل رو ببینید که با استفاده از آب رودخانه دوهزار پر میشوند. ماهی قزل آلای زنده رو میتوانید از این مراکز خریداری کنید و بعضی ها هم ماهی تازه کبابی میفروشند.

جنگل دو هزار ، یکی از زیباترین جنگل های ایران

این جنگل در فصل پاییز هم چشم نواز و دیدنی ست؛ برگ درختان به قرمز، زرد و نارنجی تغییر رنگ داده اند و چشم اندازهای بی بدیلی از تابلوی طبیعت را به نمایش گذاشته اند. جنگل در دریاسر تمام می شود و در اینجا چشم اندازهای جنگلی جای خود را به دشتی وسیع می دهند که با کوه ها، چشمه ها و رودخانه ها به جایی دیدنی تبدیل شده است. اگر قصد اقامت در این منطقه را دارید می توانید ویلاهایی که در کنار جاده و جنگل هستند را کرایه کنید.

جنگل دو هزار ، یکی از زیباترین جنگل های ایران

دسترسی به منطقه دو هزار:

این به این منطقه از طریق شهر تنکابن و مسیر زیبای دره دو هزار قابل دسترسی است و جاد‏ه‏ای مناسب و آسفالت دارد. به عبارت دیگر از تنکابن به سمت خرم آباد (شهر کوچکی حدود ده کیلومتر تا تنکابن ) حرکت کنید و بعد از ۱۵ کیلومتر در مسیر ۲۰۰۰ به منطقه ای به اسم قلعه گردن می رسید از آنجا مسیر دوهزار را ادامه بدهید. فاصله دوهزار از تهران ۲۷۰ کیلومتر است و از طریق جاده چالوس با زمان تقریبی ۶ ساعت امکانپذیر است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید