سفر به دهستان جاسب ، بهشتی در دل کوه­ های سر به فلک کشیده

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

یکی از جاهای زیبا و دیدنی شهرستان دلیجان، دهستان “جاسب” می باشد که در مسیر اتوبان تهران – اصفهان در ۳۶ کیلومتری شمال شرق دلیجان واقع است که مشتمل بر هفت روستای مستقل از جمله روستای بیجگان و کروگان است که این ها بر پهنه کوهی در منتها الیه منطقه و در بالاترین نقطه قرار دارند.

منطقه جاسب یکی از مناطق بسیار سرسبز و پرباران استان مرکزی است و دارای جنگل های طبیعی و باغ های انبوه و آباد است. منطقه جاسب منطقه­ ای ییلاقی با کوه­ های سربفلک کشیده، باغها و مزارع پر درخت، چشمه­ها، مراتع سرسبز، درختان عظیم گردو، بادام و چنار با مناظر طبیعی و چشم اندازهای روح پرور نظر هر بیننده­ای را به خود جلب می­کند. برای رسیدن به این ییلاق ابتدا باید یک مسیر پر پیچ و خم کوهستانی و دره­ای را بپیماییم و پس از طی مسافتی به اولین روستای منطقه یعنی بیجگان می­رسیم. این منطقه در فصل تابستان که گرما شدت می­یابد مکان بسیار مناسب و دلپذیری جهت اسکان و استفاده از طبیعت آن است.

سفر به دهستان جاسب ، بهشتی در دل کوه­ های سربفلک کشیده

رودخانه فصلی پرآبی از بلندترین منطقه تا انتهای منطقه جاسب در دل روستاها جریان دارد. این منطقه در نزدیکی سد ۱۵ خرداد قرار گرفته و به علت اینکه منطقه ای ییلاقی است از طبیعت زیبا و دل نوازی برخوردار است که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند، به ویژه در فصل تابستان هوای خنک و لطیف، ‌این منطقه را به محلی بسیار مناسب با ویژگی های خاص گردشگری تبدیل کرده است.

منطقه جاسب به علت شرایط كوهستانی، زیستگاه های جنگلی، خشكی پسند، مناطق مرتفع و صخره ای است كه در بخش بسیار محدودی از اراضی غربی و جنوب غربی این منطقه به صورت نوار باریكی به سمت شمال شرقی منطقه به شمار می رود و گونه های پسته و بادام كوهی از عناصر اصلی پوشش جنگلی منطقه است.

جنگل­ های مذكور به علت محدودیت سطح گسترش آنها در منطقه و استان، ارزش حفاظتی دارد و نیازمند توجه بیشتری در این خصوص است.

سفر به دهستان جاسب ، بهشتی در دل کوه­ های سربفلک کشیده

زیستگاه خشكی پسند، رویش­ های مختلف درختچه ای كوتاه، گیاهان پشت های علفی و پایا و یك ساله است كه محل زیست جانورانی نظیر قوچ و میش و گرگ، روباه، خرگوش، كبك و بسیاری جوندگان و خزندگان می باشد.
زیستگاه مناطق مرتفع و صخره ای در ارتفاعات كول آل و كوه تخت و كوه ولیجا دارای رویش های گرمسیری گونه های بالش وش و پشته ای كه محل زیست بز و پازن و كبك و پلنگ است.
این منطقه محل تلاقی رویشگاه زاگرس با ارتفاعات مركزی ایران می باشد كه از گونه های مهم گیاهی می توان از بادام كوهی، بنه، زرشك، زالزالك و فرفیون و از گونه های مهم جانوری میتوان ازبزو پازن، قوچ و میش، آهو، پلنگ و گرگ، بلدرچین و سارگپه نام برد.
مهمترین كوههای این منطقه كه تفرجگاه در فصل بهار و تابستان محسوب می شود، شامل ولجیا، سلالت، برزه و گرگو است.
پناهگاه حیات وحش جاسب با مساحتی بالغ بر 17 هزار و 770 هكتار در سال 1381 طی مصوبه شورایعالی محیط زیست به مجموعه مناطق تحت مدیریت سازمان پیوست.

از آثار باستانی جاسب می­توان به قبرستان قدیمی واران، تپه قلعه کوه امام علی، تپه قلعه سرخ، تپه قلعه وشتگان، تپه قلعه و سقونقان، مسجد جامع و امام حسن بیجگان، برج روستای هرازجان، تپه قلعه کوه امام ولی روستای کروگان، غار سیجان در ضلع شمالی روستای واران و سنگ نوشته ­های قبرستان روستای بیجگان نام برد که همگی شماره ثبت میراث فرهنگی کشور را دارند.

سفر به دهستان جاسب ، بهشتی در دل کوه­ های سربفلک کشیده

اماکن زیارتی جاسب عبارتند از:

امامزاده اسحاق(ره): ساختمان اين امامزاده بيرون از روستاي بيجگان جاسب قرار دارد و از آثار دوره صفوي است. در اين زيارتگاه امامزادگان اسحاق و عيسي از نوادگان امام جعفرصادق(ع) و زني به نام مريم كه مادر عيسي خوانده مي­شود، مدفونند که به بارگاه عيسي بن مريم شهرت يافته است.

امامزاده حمزه(ع): اين امامزاده پسر عون بن علي بن ابيطالب(ع) است و زيارتگاه در ابتداي روستاي كروگان جاسب در دامان كوه واقع است.

سفر به دهستان جاسب ، بهشتی در دل کوه­ های سربفلک کشیده

مسیردسترسی

اگر شما مایلید از تهران به سمت جاسب بروید، مسیر این گونه است: از جاده قدیم قم به اصفهان، پس از پشت سر گذاشتن سلفچگان به سمت دلیجان ادامه مسیر دهید و حدود 5 کیلومتر مانده به دلیجان در حالی که سد پانزده خرداد را در سمت راست خود مشاهده می­کنید، دوربرگردان را به سمت روستای جاسب برگردید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید