غار کوگان ، غاری شگفت انگیز و زیبا

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

غارکَوْگان (کبکان ) یکی از معدود غارهای مصنوعی است که به دست انسان در دل کوهستان‌ به‌وجود آمده است. این غار که جزو معروف‌ترین جاهای دیدنی پلدختر به شمار می‌رود،در ۵۲ کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد و شرق شهرستان پلدختر در روستای خوش آب و هوایی به نام کوگان قرارگرفته است.

غار کوگان ، غاری شگفت انگیز و زیبا

قدمت این غار به 2200 سال پیش و دوره اشکانیان (پارت‌ها) می‌رسد.غار کوگان در آن زمان جهت نیایش و محلی برای عبادت مهرپرستان ساخته شده و معماری هوشمندانه‌ای دارد.ورودی غار بصورت چهار گوش در اندازه ۲.۵۰ در ۲.۲۰ متر است و رو به شمال باز می‌شود.این غار دو طبقه دارد که طبقه اول آن را 4 اتاق و چند فضای مرتبط به هم تشکیل می‌دهد و طبقه دوم که حدود 5/3 متر بالاتر از طبقه اول قرار دارد و چند قسمت تو در تو در آن به چشم می‌خورد.

مساحت کلی فضاهای تعبیه شده در این غار دست‌ساز حدود ۲۸۱ متر مربع است و از نکات قابل تامل در این غار وجود مخازن آب در داخل اتاق‌ها است.

غار کوگان ، غاری شگفت انگیز و زیبا

عناصر معماری باقی‌مانده در این غار مانند آبدان‌ها و محراب‌ها و اشیای کشف شده دیگر در منطقه، غار کوگان را به آیین مهرپرستی نسبت می‌دهد و بازدید از آن می‌تواند تجربه‌ای نو باشد و ما را با تاریخ اشکانیان بیشتر آشنا کند.

این غار در سال 1378 با شماره 2660 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید