مدرسه سپهداری اراک ، مدرسه‌ای تاریخی مربوط به دوران قاجار

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

عمارتی کهن و متعلق به دوران حکومت فتعحعلی شاه قاجار در بافت قدیمی شهرستان اراک و در مجاورت بازار این شهرستان قرار دارد که به مدرسه‌ی علمیه سپهداری شهرت یافته است. این بنای قدیمی که گفته می‌شود نخستین مرکز علوم دینی در اراک است، به همت یوسف‌خان سپهدار، از اقوام فتحعلی شاه احداث شده و می‌توان آن را اولین عمارت شهری که الگو گرفته از سبک مدارس دوره‌ی صفویه است، در نظر گرفت.

از تزئینات این مدرسه می‌توان به کاشی‌کاری زیبایی اشاره کرد که از دوران قدیم برایمان به یادگار مانده است.

مدرسه سپهداری اراک ، مدرسه‌ای تاریخی مربوط به دوران قاجار

این مجموعه، چهار ایوان دارد و در پیرامون حیاط مدرسه، ۲۵ حجره وجود دارد که هر حجره دارای یک ایوان کوچک در جلو و قسمت نشیمن در عقب است. سردر و لچکی حجره‌ها با کاشی‌های خشتی هفت رنگ تزئین شده و زیبایی خاصی به این بنا بخشیده است.

گنبد آجری و کلاه‌خودی این مدرسه که در واقع بزرگ‌ترین گنبد آجری در بافت قدیمی اراک به شمار می‌رود، از هر طرف دیده می‌شود. سطوح بیرونی گنبد ساده و پوشش آن از کاهگل است، اما قسمتی از سطوح داخلی گنبد و دیوارهای فضای مربع شکل آن با کاشی‌های خشتی و معرق و با نقوش هندسی و کتیبه تزئین شده است.

حوضی زیبا و فیروزه‌ای در میان صحن مدرسه آرام جای گرفته است به طوری‌که زیبایی خاصی به مجموعه می‌بخشد و آب این نماد پاکی، روح آدمی را جلا می‌دهد.

آب انبار مدرسه نیز از دیگر قسمت‌های مجموعه به حساب می‌آید که زمانی تأمین کننده آب بوده است.

مدرسه سپهداری اراک ، مدرسه‌ای تاریخی مربوط به دوران قاجار

آیت‌الله عراقی در توسعه این مدرسه نقش مهمی داشته و در سال ۱۳۳۳ هجری قمری آیت‌الله حائری یزدی این مدرسه را به یکی از حوزه‌های علمیه بزرگ کشور تبدیل کرد. از جمله دانش‌آموختگان سرشناس این مدرسه می‌توان به نورالدین عراقی، آیت‌الله گلپایگانی، سید احمد خوانساری، آیت‌الله اراکی و امام خمینی(ره) اشاره کرد.

مدرسه تاریخی سپهداری که از جاهای دیدنی اراک می باشد ، تمامی حوزویان، آن را مادر حوزه علمیه قم می‌دانند، در حال حاضر با نام «حوزه علمیه امام خمینی(ره)» شناخته می‌شود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید