ساحل چمخاله ، یکی از بهترین سواحل ماسه‌ای ایران

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

از جاذبه های گردشگری چمخاله می‌توان تالاب زیبا با پرندگان گوناگون و سواحل آرام و بکر آن را نام برد. ساحل چمخاله یکی از زیباترین و مجهزترین و همچنین کم خطرترین ساحل های موجود در کشور است که در سال ۱۳۹۰ نیز از جانب وزارت کشور به عنوان بهترین ساحل استان انتخاب گردید.

ساحل ها همواره یکی از مناسب ترین مکان ها برای گذراندن اوقات تابستانی به شمار می روند، از این رو زیبایی ساحل چمخاله بر هیچ توریست و گردشگری پوشیده نیست به طوری که در اولین برخورد با این ساحل گویا وارد سواحل اروپایی شده اید! زیبایی های منحصر به فرد این ساحل آن را به یکی از مناطق گردشگری خاص گیلان تبدیل نموده است که با نزدیک شدن به فصل گرما و تابستان مکان بسیار مناسبی برای گذراندن تعطیلات تابستانی و شنا است، اما تنها ساحل چمخاله پایان ماجرا نمی باشد و هر توریست و گردشگری با گشت و گذار در اطراف ساحل و رسیدن به طبیعتی بسیار سرسبز و منحصر به فرد می تواند لذت تفریح خود را دو چندان کند.

ساحل چمخاله ، یکی از بهترین سواحل ماسه‌ای ایران

این ساحل یکی از سواحل قدیمی و زیبای منطقه است که قبل از انقلاب ۱۳۵۷ دارای پلاژها و ویلاهای بسیار زیبا و جالبی بوده که پس از انقلاب به تدریج از رونق آن کاسته شد. هم اکنون شهر چاف و چمخاله با داشتن چندین هتل، اقامتگاه و مهانپذیر، هر ساله پذیرای بسیار زیادی از مسافران می باشد. کنار ساحل زیبای لنگرود طبیعت زیبای لیلا کوه و منطق جنگلی خرما و اطاقور هم وجود دارد که در ایام نوروز با زیبایی منحصر به فرد خود می تواند جاذبه زیبایی برای گردشگران مختلف باشد.

این منطقه ساحلی یکی از بهترین سواحل ماسه‌ای ایران است. چمخاله با ماسه های مرغوبش جان می دهد برای یک والیبال یا فوتبال ساحلی. چند زمین مجهز به تور و امکانات بازی در کنار ساحل برپا شده است که اتفاقا طرفداران بسیاری دارد و هیجان و شور مضاعفی را به ساحل گردان منتقل می کند. صدای فریادهای بازیکنان و صدای برخورد توپ ها با دست نشان می دهد با بازیکنان آماتور روبرو نیستید! این ساحل چندین بار میزبان مسابقات فوتبال و والیبال ساحلی کشور بوده است. حتی یک مسابقه کشتی پهلوانی گیلانی نیز در این ساحل ماسه ای زیبا برگزار می شود که دیدنش حتما خالی از لطف نیست.

ساحل چمخاله ، یکی از بهترین سواحل ماسه‌ای ایران

توریستی‌ترین ساحل شمال کشور از دیرباز مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده است. ساحلی بسیار زیبا که انواع مختلف تفریحات را برای مسافران خود مهیا کرده است؛ قایق‌هایی که در اطراف ساحل مشغول سوارکردن مسافرانی هستند که قصد این را دارند دل به دریا بزنند.

اسب‌هایی در ساحل وجود دارد که مشتاقان سوارکاری می‌توانند برای لحظاتی اوقاتی مفرح را با سوار شدن بر اسب در این ساحل بگذرانند. دوچرخه سواری، فوتبال، والیبال از جمله تفریحاتی هستند که حضور و اوقات فراغت را در این ساحل دل انگیز می‌کند. بدلیل توریستی بودن ساحل چمخاله گیلان ، سوییت‌های اقامتی و آلاچیق‌های اختصاصی با تمامی امکانات در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد و از این بابت نگرانی وجود ندارد.

ساحل چمخاله ، یکی از بهترین سواحل ماسه‌ای ایران

نکته جالب توجه این است که بدلیل آنکه بیشتر جمعیت منطقه‌ی چمخاله مهاجران کرد کرمانشاه هستند نام «چمخاله» که کلمه‌ای کردی است برای این ناحیه انتخاب گردیده است که ترکیب چم و خاله در این زبان معنی رودخانه را می‌دهد.
فصل پاییز سواحل چمخاله هم زیباست و اگر از علاقه‌مندان به عکاسی هستید در فصل پاییز بطور حتم به این ساحل سفر کنید تا با ثبت زیبایی‌های بی‌نظیر آن خاطرات خوبی را از سفر خود به چمخاله ثبت کنید.

چمخاله همیشه خدا پرطرفدار است. تعطیلات نوروز، روزهای گگرم تابستان حتی در روزهای سرد پاییز که کم کم از حجم گردشگران کاسته می شود، ساحل چمخاله طرفداران خود را دارد. اگر به دنبال خرید ماهی تازه صید شده آن هم از دست صیا هستید بهتر است در پاییز که قایق های صیادان عازم دریا می شود راهی چمخاله شوید. تماشای صید ماهی ها خود یک جاذبه است. فقط کافی است یک بار غروب چمخاله را بینید تا برای همیشه عاشق این ساحل استثنایی شوید. در یک جمله زیبایی چمخاله بیان کردنی نیست بلکه فقط باید با چشم دل دید و آوای بی نظیر دریا را شنید.

مسیر دسترسی

اگر با ماشین شخصی خود به شهر چمخاله سفر می‌کنید در مسیر جاده‌ی کناره از شرق به غرب بعد از چالوس و رامسر و ورود به استان گیلان به سمت لنگرود برانید. در ده کیلومتری شرق لنگرود به چمخاله می‌رسید. اگر از سمت رشت هم می‌آیید که بعد از رسیدن به لاهیجان ۲۵ کیلومتر به سمت شرق برانید تا به چمخاله برسید. فاصله پایتخت تا چمخاله ۴ساعت و ۵۴ دقیقه بدون توقف است. اگر هم ماشین شخصی ندارید برای سفر به چمخاله می‌توانید هر روز با اتوبوس‌هایی که از تهران به سمت لاهیجان می‌آیند به این شهر آمده و سپس با مینی‌بوس‌هایی از خروجی شرق لاهیجان به سمت چمخاله می‌روند به این منطقه برسید؛ البته تاکسی‌های خطی هم برای رسیدن به چمخاله وجود دارند و یک راه دیگر هم این است که از لاهیجان به لنگرود و سپس به چمخاله بروید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید