آرامگاه دانیال نبی یکی از جاذبه های گردشگری شمال خوزستان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

در سرزمین کهن ایران آرامگاه یکی از پیامبران بزرگ الهی جای گرفته است؛ آرامگاه دانیال نبی که در شهر شوش استان خوزستان بر روی ساحل شرقی رودخانه شاوور، در مجاورت تپه ارگ قرار دارد.این آرامگاه از جاذبه های مذهبی شوش،با گنبد زیبایش سال هاست که گردشگران زیادی را به این شهر می کشاند.

آرامگاه دانیال نبی  یکی از جاذبه های گردشگری شمال خوزستان

دانیال نبی که بود؟

دانیال نبی از نوادگان پسر چهارم حضرت یعقوب بود که در قرن هفتم قبل از میلاد در بابل زندگی می‌کرد. او که از پیامبران بنی‌اسرائیل بود مدتی بعد به همراه عده ای از ساکنان قوم یهود به ایران آمد و شهر شوش را برای زندگی انتخاب کرد.دقیقا مشخص نیست که این پیامبر چند سال زندگی کرده است اما به نظر می آید که او تا سومین سال زندگی کوروش زنده بوده و در ۸۳ سالگی فوت کرده است. محل دفن او به طور دقیق مشخص نیست اما به گفته بیشتر تاریخدانان جسد مومیایی او در شرق ررودخانه شاوور در شوش به خاک سپرده شده است.با این وجود، برخی ادعا می کنند که محل دفن او در مصر، عراق، سمرقند و یا بابل است.

آرامگاه دانیال نبی  یکی از جاذبه های گردشگری شمال خوزستان

مشخصات آرامگاه

بعد از گذر از دالان وارد صحن یا حیاط اصلی آرامگاه دانیال نبی می شوید که اطراف آن اتاقکهایی برای استراحت زائران در نظر گرفته شده و حوضی در مرکز آن قرار دارد. ورودی آرامگاه دانیال نبی از شرق است که دو مناره به ارتفاع حدود ۱۰ متر در دو طرف آن قرار دارد. تاریخی که بر روی مناره حک شده ۱۳۳۰ ه ق است با استاد کاری حاج ملاحسین معمار باشی.ورودی تمام کنیسه ها در ایران از سمت شرقی است، مثل آرامگاه دانیال نبی!

آرامگاه دانیال نبی  یکی از جاذبه های گردشگری شمال خوزستان

بنای آرامگاه دانیال نبی در سال ۱۲۴۹ ه خورشیدی به دستور روحانی شیعه شیخ جعفر شوشتری و به دست حاج ملاحسن معمار ، پس از سیل ویرانگر همان سال که باعث تخریب بنای قبلی شده بود، بنا شده است، و ضریحی در مرکز آن قرار دارد.بخش مردان و زنان نیز از هم جدا شده است.گنبد آرامگاه دانیال نبی به صورت گنبد اورچین (ارچین) بنا شده، گنبد اورچین (ارچین) از گنبدهای رک مخروطی است ولی روی آن پلکانی می باشد.به این گنبد اُرچین، پلکانی، مضرس، آناناسی و Pineapple Dome  گویند که در جنوب ایران فراوان دیده می شود. گنبد اُرچین دانیال نبی دارای ۲۵ طبقه مضرس و ۲ پوسته است. زیر پوسته داخلی روی ضریح تماماً آینه کاری شده است و پوسته ی بیرونی از قسمت داخل صاف و مخروطی می باشد که برای بست آن از چوب درخت کُنار (صِدر یا ختمی) استفاده شده است.ارتفاع گند ۲۰/۵ متر و قطر آن 10/5متر می باشد.علت دو پوسته ساختن گنبد دانیال نبی عبارتند از:

الف) مردم واری و مقیاس انسانی بودن در پوسته داخلی یا آهیانه

ب) تقسیم نیروها بوسیله آهیانه که در نهایت منجر به افزایش عمر گنبد می شد

ج) پوسته خارجی یا خود کارکرد شهری و نمادین دارد که از دور از تمام نقاط شهر و حتی خارج از شهر به چشم می خورد و همچون آفتابی تمام منطقه را از نظر دید می پوشاند.

نوشته هایی درباره دانیال

کتاب حزقیال
در کتاب حزقیال، که معاصر دانیال بود، او به عنوان مرد درستکار و صاحب حکمت یاد شده است؛ ولیکن نوع نوشتن دانیال در کتاب دانیال و در کتاب حزقیال متفاوت است که ممکن است اشاره به فردی دیگر باشد.
بل و اژدها
در بخش دیگری از کتاب مقدس به نام بل و اژدها که توسط همه مسیحیان مورد قبول نیست، دانیال در دربار کوروش هخامنشی حضور دارد و موفق می‌شود پادشاه را به نابودی معبد بل و پرستش خدای بنی اسرائیل ترغیب کند.
در اسلام
نام دانیال در قرآن ذکر نشده است؛ ولیکن بیشتر مسلمانان او را به عنوان یکی از پیامبران در اسلام قبول دارند. نام دانیال در حدیث و روایات مربوط به پیامبران ذکر شده است. در تمامی نسخه‌های کتاب قصص الانبیا دانیال به عنوان یکی از پیامبران ذکر شده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید