روستای زیبای شیوند کجاست؟

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شیوند روستایی با جمعیت تقریبا 5 هزار نفر در شمالی‌ترین نقطه شهرستان ایذه، در بین چند قله از کوه برف‌گیر منگشت قرار گرفته است.روستای شیوند از جاذبه های گردشگری دهدز،به دلیل همجواری با دریاچه سد و رودخانه کارون از یکسو و رشته کوههای زاگرس با جنگلهای بلوط، رودخانه ها، آبراهها، آبشارها، صخره‌‎ها و نیز برخورداری از طبیعت مطلوب از سوی دیگر از جذابیتهای بی نظیری برای گردشگری برخوردار است.

روستای زیبای شیوند کجاست؟

روستای شیوند در پشت دریاچه سد کارون 3 که تاکنون بکر و دست نخورده باقی مانده واقع شده است به قدری زیبا و دل انگیز است که به واسطه خصوصیات فراوان چشمان هر گردشگری را خیره می کند.

چون منطقه شیوند بخشی از مناطق حفاظت شده شالو و منگشت است به همین دلیل تصمیم گیری در رابطه با نوع گردشگری و طراحی محورها و پهنه های گردشگری در آن باید تابع ضوابط، مقررات و قوانین طرح های گردشگری و اکو توریستی در منطقه حفاظت شده باشد.

روستای شیوند از سه روستای بزرگ شیوند، روستای نوشیوند و پشت آسیاب تشکیل شده و از توابع دهستان دنباله رود شمالی، بخش دهدز شهرستان ایذه محسوب می شود.

این روستا در دل منطقه حفاظت شده منگشت و شالو واقع شده که رودخانه کارون از شـــرق آن می گذرد.آبشار بلند و مرتفع روستای شیوند نیز از دل کوه فاصله ای حدود چهار کیلومتر را طی می کند و به دریاچه می ریزد.

روستای زیبای شیوند کجاست؟

باغ‌های پرتعداد انار، گردو و انگور در فصول مختلف سال با پرتوی زیبای خود چشم‌نوازی می‌کند و هر گردشگری را به‌خود جذب می‌کند.

شاید وجود یک منطقه با شباهت بسیار نزدیک به مناطق کوهستانی شمال کشور، در گرم‌ترین استان کشور کمی غیرمنتظره به‌نظر می‌آید، ولی شیوند با آبشار مرتفع خود بر این نوشتار ما صحت و واقعیت می‌گذارد.

وجود سنگ نوشته‌های چند‌هزار ساله در این روستا، ارزش این منطقه را از نظر قدمت به چند برابر تبدیل می‌کند و آنرا به یکی از مناطق خاص گردشگری در استان خوزستان و کشور تبدیل می‌کند.

در شیوند کاروانسرایی قدیمی از دوره صفوی، دو آسیاب، گورستان و قلعه ای مخروبه متعلق به هزاره های سوم و چهارم قبل از میلاد حاکی از تاریخ دیرینه و دوره حیات طولانی در این منطقه است.

کاروانسرای عباسی و امامزاده محمد، سیاه چال قدیمی که زمانی به عنوان زندان از آن استفاده می شده و 25 متر عمق دارد همچنین کتیبه های بردگاری و آثار نقش برجسته در هر طرف روستا از جمله آثار تاریخی این منطقه است.

 اقتصاد روستا بر پایه فعالیتهای زراعی، باغداری، دامداری و پرورش زنبورعسل استوار است.

اهالی روستای شیوند به زبان پارسی با گویش لری سخن می‌‎گویند و برگزاری مراسم اعیاد ملی و مذهبی در میان مردم روستای شیوند اهمیتی بالایی دارد.

استفاده از لباس محلی بختیاری مرسوم است. وجود چنین ویژگیهایی طبعا افراد خوش ذوقی را در خود پرورش می دهد و به همین دلیل است که دوخت و تولید جاجیم، نمد، شال گردن، خورجین، گلیم و فرشهای دستباف رایج ترین صنایع دستی روستای شیوند محسوب می شوند .

روستای زیبای شیوند کجاست؟

مسیر سحرانگیز روستای شیوند:

برای رفتن به روستای شیوند باید در جاده ایذه- دهدز کمی پس از سد کارون ۳، از راهی انحرافی که در سمت راست جاده است به سمت دریاچه بروید.در ساحل دریاچه باید سوار شناورهایی مخصوص به نام بارج شوید.بارج فقط اهالی را جابجا نمی کند بلکه تراکتور و ماشین آلات سبک و سنگین را هم جابجا می کند. این مسیر نزدیک به ۱۴ کیلومتر طول دارد و با آن در مدت زمان یک ساعت و نیم مسیر را خواهید پیمود. در ساحل چپ دریاچه پس از عبور از راهی روستائی و سربالا با اختلاف ارتفاع ۳۳۰ متر پس از گذشتن از روستاهای ده کهنه، سرآسیاب و شهرک به مرغاب خواهید رسید.این مسیر ۳/۱۴ کیلومتر طول دارد و بارج آن را در حدود یک ساعت و نیم طی میکند.

روستای زیبای شیوند کجاست؟

بهترین فصل سفر:

بهترین فصل بازدید از روستای شیوند از اواخر زمستانتا اوایل اردیبهشت ماه است.در آن زمان هم آب و هوا خوب استهم سرسبزی طبیعت وحشی حالتی بهشتی به خود گرفته است.اما پاییز شیوند نیز بسیار دیدنی است.در این فصل جنگل انبوهکوهستانی به رنگ های مختلفی در می آید و بسیار دل انگیز و روح بخش می شود.اگر به دنبال ثبت لحظاتی پاییزی در قاب تصویر هستیدبه این منطقه سفر کنید و خیالتان راحت باشد چوننسبت به جنگل های شمالی کشور از انبوه جمعیت خبری نیست.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید