خانه عامری ها از بزرگترین خانه های تاریخی شهر کاشان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

خانه تاریخی عامری ها در کاشان یکی از بزرگترین خانه های تاریخی شهر کاشان است که در شمال محله سلطان میراحمد، در خیابان علوی و کنار حمام سلطان میراحمد واقع شده و  قدمت آن به دوران زندیه برمی گردد که البته بعدها در دوران قاجار باز هم از آن بزرگتر شده و قسمت های دیگری به آن اضافه شد.

خانه عامری ها از بزرگترین خانه های تاریخی شهر کاشان

وسعت این خانه از جاذبه های کاشان،هفت هزار متر مربع با زیر بنایی گسترده است و بطور کلی در آن ۸۵ اتاق وجود دارد. این خانه همچنین دارای چند حیاط است که قدیمی ترین آن حیاط بیرونی و درونی است.

همان طور که گفته شد این خانه هم مثل بیشتر خانه های تاریخی کاشان از ۲ بخش بیرونی و درونی تشکیل شده است که در هر کدام از آنها بخش های دیگری مثل حوضخانه، ایوان، اتاق هایی با ۳ در و شاهنشین های ۷ دری دیده می شود که دور تا دور حیاط با هماهنگی کامل قرار گرفته اند.

خانه عامری ها از بزرگترین خانه های تاریخی شهر کاشان

تمامی بدنه خارجی حیاط‌ ها و برخی از بدنه ‌ها و پوشش‌های داخلی با انواع تزیینات زیبا و هنرمندانه ایرانی همچون گچبری، یزدی و رسمی بندی، مقرنس، نقاشی روی گچ، درودگری، منبت کاری، گره چینی و برخی از هنرهای تزیینی دیگر پوشیده شده است.
در تمام حیاط‌ های خانه عامری‌ ها اصل تقارن در ضلع شمالی، جنوبی، شرقی و غربی رعایت شده است. حیاط ‌ها دارای حوضخانه‌ هایی هستند که از این فضاها در تابستان استفاده می ‌شده است. این خانه دارای بلندترین بادگیر در بین بادگیرهای خانه‌های کاشان است. چهار حیاط بیرونی، اندرونی، مهمان خانه، حیاط خدمه و سوارکاران نظامی مورد استفاده قرار می‌ گرفته و در 3 حیاط دیگر نیز بستگان سهام‌ السلطنه سکونت داشته‌ اند. خانه عامری‌ ها دارای حمام اختصاصی زنانه و مردانه جدا از هم نیز می ‌باشد.
پس از سهام السلطنه، حیاط ‌های بیرونی و اندرونی در اختیار فرزند وی، ابراهیم خلیل خان عامری و بقیه ساختمان ‌ها به افراد دیگر این خاندان تعلق گرفت و به مررو زمان برخی از حیاط‌ ها تفکیک و به افراد دیگر فروخته شد.

در حال حاضر این بنا مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی زیادی است و از محبوبیت بیش از اندازه ای در بین بقیه ی خانه های تاریخی برخوردار است اما به دلیل گذشت زمان و فرسودگی هایی که در آن بوجود آمده است، بخش هایی از آن  در حال حاضر در دست تعمیر و بازسازی است. اداره ی میراث فرهنگی در این باره گفته است که بعد از تمام شدن این مرمت ها قرار است تا این خانه ی تاریخی تغییر کاربری دهد و به اقامتگاه گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود.

خانه عامری ها از بزرگترین خانه های تاریخی شهر کاشان

اگر علاقمند به دیدن خانه های قدیمی کاشان هستید می توانید از خانه بروجردی ها و خانه طباطبائی ها در کاشان که در نزدیکی خانه عامری ها واقع شده است نیز دیدن کنید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید