دره دارانداش با چشم انداز های زیبا و دیدنی‌اش

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

دره دارانداش در ۲۴ کیلومتری شهرستان زنوز واقع در استان آذربایجان شرقی می‌باشد و شهرت آن بخاطر وجود دالانهای آبرو زیبایی میباشد که در مسیر رودخانه در اثر فرسایش بوجود آمده است.این دره در دامنه های جنوب شرقی ارتفاعات کیامکی قرار گرفته که یکی از مناطق تحت حفاظت محیط زیست است. روستای هریس (هوروز) و دارانداش دارای طبیعتی زیبا و آب و هوای مطبوعی است که موقعیت عالی جغرافیایی این روستا باعث زیبایی بیشتر این منطقه است. دره از جاذبه های زنوز،در دامنه کوه زیدر قرار داره و چشم انداز های آن در تمامی فصول سال زیبایی خاصی دارند.

دره دارانداش با چشم انداز های زیبا و دیدنی‌اش

برای عبور از این دره نیازمند تجهیزات فرود و مهارتهای صخره نوردی است. همچنین برای دستیابی به دره از راهنمای محلی استفاده کنید. پس از عبور از روستای دارانداش وارد دره رودخانه شده که حدودا دو ساعت به طول می انجامد و پس از آن در مسیر خلاف حرکت آب پس از ۲۰دقیقه به دالانهای سنگی میرسید که عبور از این مسیر با کمک نردبان وطناب البته در دو یا سه منطقه ،حدودا یک ساعت و نیم زمان نیاز دارد. بعد از عبور از این منطقه به قسمتهای بالا دست رودخانه رسیده و از انجا به جاده خواهید رسید.

موقعیت مکانی و مسیر دسترسی به دره

مسیر اول

برای رسیدن به این منطقه بایستی از مسیر ارتباطی تبریز به مرند وارد مسیر شهرستان زنوز شد و سپس از روستاهای زنوزاق و روستای هریس (هوروز) گذر کرد.

جاده ايی كه به روستا ميرسه از بعد از روستای كوهكمر حدود ٦ تا ٧ كيلومتر خاكي هستش که این مسیر خاکی مسیر مناسبی حتی برای سواری های کوچک هست.

بعد از رسیدن به روستای هریس میتوانید با گذر از باغات و سرسبزی های این روستا به دره گوورچینلیق برسید که طی این مسافت زیبا حدود نیم ساعتی بیش نمی شود.

توصیه ما به مسافران و گردشگرانی که با خانواده تشریف می برند این مسیر هست و افرادی که مجردی سفر می کنند و وقت زیاد و وسایل ورزشی مناسب برای سنگ نوردی و صخره نوردی ندارند نیز از این مسیر میتوانند استفاده کنند.

دره دارانداش با چشم انداز های زیبا و دیدنی‌اش

مسیر دوم

این مسیر به دلیل طولانی و ماجراجویانه بودن آن و از آنجایی که قبلا مسیر دسترسی به روستای هریس (هوروز) برای وسایل نقلیه سخت بود٬ مسیر مورد علاقه صخره نوردان و کوهنوردان محسوب میشود.

که برای پیمودن این مسیر باید از سه راه دارانداش به سمت این روستا بروید و از آنجا بعد از ۲ ساعت و ربع پیاده روی و صخره نوردی به دره دارانداش همان دره گوورچینلیق برسید. این مسیر برای افرادی که اهل ورزش و صخره نوردی و سنگ نوردی هستند گزینه مناسبی برای ماجراجویی هست.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید