سفر به روستای شهرستانک ، از زیباترین روستاهای ایران

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

روستای شهرستانک از زیباترین روستاهای ایران است که در جاده چالوس قرار دارد و در نتیجه برای رسیدن به این روستا باید از این جاده ی هزار رنگ و تماشایی گذشت که خود لذت سفر را چند برابر می کند. یکی از خوبی های سفر به روستای شهرستانک از جاذبه های کرج،این است که در واقع سفر شما از همان ابتدا شروع می شود، از همان ابتدایی که وارد جاده چالوس می شوید و مجبورید از این جاده ی پر پیچ و خم هزار رنگ رویایی بگذرید، یکی از بهترین اجبارهای جهان!

سفر به روستای شهرستانک ، از زیباترین روستاهای ایران

بعد از گذر از پیچ های این جاده ی بهشتی وقت آن می رسد تا وارد یک بهشت کوچک دیگر شوید، بعد از طی مسیری که این مسیر هم به زیبایی مسیر جاده چالوس است نهایتا به شهرستانک می رسید. این منطقه ی دیدنی ۸۸ کیلومتر با شهر تهران فاصله دارد، روستایی خوش آب و هوا با درختان رنگارنگ و سر به فلک کشیده و چشمه ای پر آب که صدای گوش نواز آن شما را به قلب رویا می برد در کنار آواز پرندگان، ظاهرا همه چیز در این بهشت کوچک مهیاست! و البته که طبیعت تنها موهبتی نیست که خدواند به این منطقه داده است، شهرستانک تاریخی غنی در پس خود دارد و آثار تاریخی در آن مانند کاخ ناصرالدین شاه یک نمونه از سندهای تاریخی بر جای مانده است.شهرستانک یک مقصد مناسب برای طبیعت گردی و تجربه تفریحات در طبیعت است؛ چرا که هوایی تمیز، طبیعتی زیبا و آرامشی بی حد و مرز دارد.

تفریحات لذت بخش در شهرستانک

به این جا که آمدیم باید همه چیز را کنار بگذاریم و نهایت لذت را از این روستای زیبا ببریم. شهرستانک جای خوبی برای دور بودن از هیاهوی شهری شلوغ چون تهران است و به همین دلیل به خصوص در ایام تعطیل از تهرانی های زیادی میزبانی می کند.

تفریحات زیادی را می توانید در این ییلاق زیبا تجربه کنید؛ از جمله :

1) قدم زدن در کوچه باغ هایی بی نظیر:قدم به داخل این روستا که می گذاری حتی اگر خسته باشی و دلت یکجا نشستن و استراحت را بخواهد، چشمانت که به کوچه باغ های باریک و سرشار از درختان میوه می افتد بی اختیار خستگی را فراموش میکنی و خود را به صدای جوی آبی که در زیر درختان روان است می سپاری و آن وقت است که قدم زدن و گوش سپردن به صدای نغمه زیبای طبیعت را آرزو میکنی و بی درنگ قدم در کوچه باغ های زیبای شهرستانک می گذاری.با رفتن به این کوچه باغ ها رنگ دیگری به سفر خود میزنی زیرا این روستای زیبا در هر فصل، رنگ های منحصر به فرد خود را دارد. به جرات میتوان گفت که پیاده روی در این کوچه باغ ها از بهترین و لذت بخش ترین تفریحات این روستا می باشد.

سفر به روستای شهرستانک ، از زیباترین روستاهای ایران

2) پیک نیک:روستای زیبای شهرستانک به دلیل آب و هوای مطبوعی که به خصوص در فصل تابستان دارد ، محل خوبی برای برپایی پیک نیک است.نشستن در کنار رودخانه ی زیبا زیر سایه ی درختان و لذت بردن از طبیعتی بخشنده می تواند تفریحی لذت بخش باشد.در این روستا نقاط بسیاری برای پیک نیک برپا کردن مهیا است ، به خصوص در کنار کاخ ناصری که آلاچیق هایی در کنار رودخانه برای راحتی مسافران تعبیه شده است.

3) دوچرخه سواری:در طول مسیرِ رسیدن به شهرستانک حتما ورزشکاران دوچرخه سواری را خواهید دید که طبیعت فوق العاده و مسیر زیبای شهرستانک را برای تمرین و تفریح خود انتخاب کرده اند. اگر اهل دوچرخه سواری هستید شاید یکی از بهترین مسیرها برای لذت بردن از ورزش دوچرخه سواری، شهرستانک باشد.البته این نکته را هم فراموش نکنید که در روستای شهرستانک محلی برای اجاره دوچرخه وجود ندارد و کسانی که با دوچرخه به این روستا می آیند ورزشکاران حرفه ای هستند که برای دوچرخه سواری در طبیعت، شهرستانک را انتخاب کرده اند. اگر شما هم می خواهید این لذت را تجربه کنید باید با خودتان دوچرخه بیاورید و یا اینکه در تورهای دوچرخه سواری که در این منطقه برگزار می شوند شرکت کنید.

سفر به روستای شهرستانک ، از زیباترین روستاهای ایران

4) موتور کراس در کوه های شهرستانک :شهرستانک به سبب داشتن کوه های متعدد به محلی برای موتور کراس سواران حرفه ای تبدیل شده است.برخی از حرفه ای های این ورزش گاهاً به این روستا می آیند و در دل کوه های آن هیجان موتور سواری را تجربه می کنند.حتی اگر نتوانید این تفریح را خودتان تجربه کنید ، تماشای این موتورسواران، هیجان انگیز خواهد بود ؛ البته اگر خوش شانس باشید که در روز سفر شما به شهرستانک این موتورسواران در روستا حضور داشته باشند.

5-عکاسی از مناظر تماشایی شهرستانک:یکی از جذابترین تفریحات شهرستانک ، عکسبرداری از طبیعت فوق العاده آن است که به غیر از عکاسان حرفه ای، گردشگران عام را هم وادار به عکاسی می کند تا تکه ای از این طبیعت خیال انگیز را در تصویری با خود به یادگار ببرند.پاییز شهرستانک آنقدر زیباست که در هر قسمتش رنگهایی متفاوت و درخشان را می بینید و اغلب عکاسان حرفه ای این فصل را برای عکاسی از شهرستانک انتخاب می کنند. البته تمام فصل ها زیبایی های خودشان را دارند و می توانند سوژه های خوبی برای عکاسی بیآفرینند.

جاهای دیدنی شهرستانک

کاخ ناصری شهرستانک:کاخ شهرستانک عمارت ییلاقی‌ای است که ناصرالدین‌شاه قاجار در این منطقه خوش‌آب‌وهوا ساخته و خیلی‌وقت‌ها برای شکار و استراحت در آن اقامت می‌کرده. کاخ ناصری معروف‌ترین جاذبه شهرستانک است که برای رسیدن با آن باید مسیری طولانی را پیاده‌روی کنید. اگر قصد رفتن به کاخ شهرستانک را دارید تصور نکنید با یک عمارت شاهانه طرف هستید، این روزها این کاخ که زمانی جلال و شکوه داشته به خرابه‌ای بدل شده که دیوارهایش پر است از دیوارنوشته‌هایی که گردشگران نوشته‌اند. در و پنجره‌ها و ستون‌های شکسته تصویر قشنگی از یک مکان تاریخی نیست. امیدواریم در آینده این عمارت بازسازی و از تخریبش جلوگیری شود.

از کاخ ناصری که به سمت شمال حرکت کنید، به چشمه زلالی به نام گل کیله می‌رسید. این چشمه از زیر سنگی می‌جوشد و به رودخانه می‌ریزد. اگر قصد دارید جایی بنشینید و ناهار بخورید، اطراف این چشمه انتخاب خوبی است، درختان میوه و طبیعت زیبای اطراف چشمه منظره زیبایی می‌سازد. البته برای رسیدن به کاخ و این چشمه باید یک پیاده‌روی طولانی را به جان بخرید.

سفر به روستای شهرستانک ، از زیباترین روستاهای ایران

قلعه دزدبند:روی بلندترین قله کوه شهرستانک، بقایایی از یک بنای تاریخی دیده می‌شود. تاریخ ساخت این بنا را به دوران ساسانیان نسبت می‌دهند. اما از این بنا فقط پایه‌های اتاق‌ها و قسمتی از سقف یک اتاق باقی مانده است و مشخص نیست کاربری واقعی این بنا در گذشته چه بوده است.

سفر به روستای شهرستانک ، از زیباترین روستاهای ایران

درخت کهنسال اورس و کتیبه ناصری هم از دیگر دیدنی‌هایی هستند که در سفرتان به شهرستانک و گشت‌وگذار در آن با آن‌ها مواجه خواهید شد.

بهترین وقت سفر به شهرستانک

به عنوان راهنمای سفر به شهرستانک باید به بهترین زمان برای سفر به این روستا هم اشاره کنیم.

هر فصلی در شهرستانک زیبایی خودش را دارد و این به سلیقه شما بسته‌ است که کدام مناظر را ترجیح بدهید. اگر بهار به این روستا سفر کنید،منظره‌ای از درختان پر شکوفه در برابرتان خواهد بود و می‌توانید با اجازه‌گرفتن از محلی‌ها از درختان توت و آلبالو میوه بچینید. فصل تابستان درختان سرسبز و باغ‌های میوه فضای زیبایی می‌سازند، اما حواستان باشد که همه این‌ باغ‌ها شخصی هستند و باید برای ورود به آن‌ها از صاحبانشان اجازه بگیرید.

و اما پاییز! پاییز شهرستانک یکی از قشنگ‌ترین فصل‌های این منطقه است، آب‌وهوای معتدل این فصل و برگ‌های رنگارنگ درختان منظره‌ای بی‌نظیر می‌سازند. در این فصل می‌توانید از محلی‌ها توت و آلبالوی خشک بخرید.

اگر از سرما فراری نیستید، از زمستان شهرستانک هم لذت خواهید برد و منظره درختان سفیدپوش حتما برایتان جذاب خواهد بود.

امکانات رفاهی شهرستانک

در این روستا ۲ مسجد وجود دارد که میتوانید برای نماز خواندن به آن ها رجوع کنید.

در صورت نیاز به سرویس بهداشتی نیز می توانید از سرویس هایی که کنار مساجد تعبیه شده استفاده نمایید.

اگر می خواهید چادر بزنید و بساط یک پیک نیک عالی در طبیعت را بر پا کنید، در کنار کاخ شهرستانک محوطه وسیعی وجود دارد که مناسب نشستن و برپایی چادر است چرا که آلاچیق های متعددی در کنار رود در این منطقه وجود دارد که می تواند شرایط خوب و راحتی را برای شما مهیا کند.

برای ناهار و خوراکیِ سفر حتما قبل از ورود به روستا خرید کنید چون امکانات رفاهی مناسبی وجود ندارد. تنها چند بقالی کوچک است که می توان خوراکی های ساده را از آنجا تهیه کرد.

سفر به روستای شهرستانک ، از زیباترین روستاهای ایران

دسترسی به روستای شهرستانک

هر طور شده با ماشین شخصی یا عمومی به بازدید از این روستا بروید و از نزدیک طبیعت خیال انگیزش را ببینید.

۱ ) برای رسیدن به شهرستانک با اتومبییل خود می توانید در محور کرج به چالوس، بعد از حدود یک ساعت ( ۴۴کیلومتر ) و گذر از روستای آسارا، نرسیده به گچسر ، به دوراهی شهرستانک در سمت راست جاده بروید. تابلویی سبز رنگ مسیر را به شما نشان می دهد. از اینجا تا روستا حدود ده دقیقه راه دارید.

۲ )  اما اگر می خواهید با اتوبوس یا تاکسی سفر خود را آغاز کنید، به ترمینال غرب در میدان آزادی بروید و سوار اتوبوس یا تاکسی چالوس شوید و در دوراهی شهرستانک پیاده شده و منتظر ماشین های گذری باشید و یا اینکه دل به جاده دهید و مسیر را پیاده طی کنید.

۳)  مسیر دیگر، مناسب کوهنوردان و ورزشکاران است که می توانند از قله توچال در ارتفاعات تهران به سمت شهرستانک بروند و بالعکس. آنها با قدم گذاشتن در این مسیر می توانند صعودی متفاوت را تجربه کنند. همانطور که گفتیم انتهای روستای شهرستانک بن بست است و به سه دره منتهی می شود که یکی از این دره ها به سمت قله توچال می رود؛ دقیقا همان مسیری که کوهنوردان از آن به روستا می آیند. دره دیگر به سمت میگون که به دره هملون می رسد و دره دیگری در سمت جنوب شرق قرار دارد.

مسیر مخصوص کوهنوردی از سمت غرب توچال آغاز شده پس از طی حدودا یک ساعت به قله شاه نشین می رسد، از این قله پس از یک ساعت و نیم پیاده روی به روستای شهرستانک خواهید رسید. وقتی از این مسیر، راهی شهرستانک می شوید ، در ابتدا به کاخ ناصری می رسید و از آن به بعد می توانید گشت و گذراتان را آغاز کنید.

اما اگر به راه آشنا نیستید و می خواهید سفری بدون دردسر داشته باشید بهترین راه استفاده از تورهای یک روزه سفر به شهرستانک است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید