گشت‌وگذار در بازار ورنیساژ و کشف بهترین سوغات ارمنستان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

ورنیساژ بازاری روباز در ایروان است. در دهه‌ی ۱۹۸۰ هنرمندان ارمنستان نمایشگاه‌های آثار هنری خود را در پارک‌های مختلف ایروان برپا می‌کردند. در گذشته این نمایشگاه‌ها در خیابان‌های «آرام» و «بوزاند» برگزار می‌شد و از آن پس آن منطقه مکانی شد برای نمایش آثار و صنایع دستی هنرمندان در ارمنستان و محلی برای بازدید مسافران (البته افراد بومی هم امکان بازدید از این مجموعه را داشتند).

گشت‌وگذار در بازار ورنیساژ و کشف بهترین سوغات ارمنستان

این بازار در امتداد خیابان‌های آرام و بوزاند قرار دارد و خیابان‌های هانراپتیوتیون و خانجیان را بهم متصل می‌کند. ورنیساژ که لغت آن ریشه‌ی فرانسوی دارد، در قلب پایتخت است و فاصله‌ی چندانی با میدان جمهوری ندارد. در گذشته ورنیساژ فقط در آخر هفته‌ها باز بود، اما اکنون می‌توانید در طول هفته هم از این بازار دیدن کنید.

گشت‌وگذار در بازار ورنیساژ و کشف بهترین سوغات ارمنستان

بازاری با ویژگی های منحصر به فرد

در این بازار می توانید چیزهای زیادی ، عروسک، قفل، زیورآلات منحصر به فرد، فلوت، پیراهن، نقاشی و تخته های دست ساز شطرنج را مشاهده نمایید. بسیاری از قطعات شطرنج و تخته شطرنج در اینجا وجود دارد که برخی از آنها چوبی هستند و برخی دیگر فلزی هستند اما هر دو با دست ساخته شده اند و واقعاً شگفت انگیز هستند.

گشت‌وگذار در بازار ورنیساژ و کشف بهترین سوغات ارمنستان

در اینجا قفسه های عتیقه نیز وجود دارد که برخی از آن ها به نظر می رسد واقعاً از یک دوره تاریخی به جای مانده باشند. نقاشی ها در اینجا نیز یافت می شوند که توسط هنرمندان منطقه کشیده شده اند و همچنین تابلوهای نقاشی مطرح و نفیس نیز در این مکان وجود دارند و به فروش گذاشته شده اند.زیورآلات، پلاک ها، انگشتر ها و گردنبند های زیبا و متنوعی در این مکان به فروش می­رسند. همچنین انواع سنگ آمتیست نیز در این مکان در طرح ها و اشکال گوناگون به فروش می رسد. به گفته محلیان، آمتیست دارای خاصیت درمانی است، قرار دادن آن در نزدیکی قلب شما به بهبودی آن کمک می کند و به جذب انرژی منفی کمک می کند و باعث می شود در برابر درد و دلهره مقاومت بیشتری داشته باشد. می­توانید این سنگ شفابخش و جادویی را نیز در انواع طرح ها و رنگ ها از این منطقه تهیه کنید و به یادگار ببرید.

جاذبه های این بازار تمامی ندارند…اگر خوش شانس باشید، یکی از فروشندگان فلوت ممکن است به شما بیاموزد که چگونه از فلوت استفاده کنید، فقط خجالتی نباشید. غرفه ها واقعاً مرتب و منظم هستند و بارهای زیادی از کالاهای محلی، سازه های چوبی، فرش، شیرینی و انواع مختلفی از هر نوع مواد غذایی و جواهرات را به نمایش می گذارند. همچنین کافی شاپی نیز در ابتدای بازار وجود دارد که قهوه های بی­نظیری سرو می­کند.

گشت‌وگذار در بازار ورنیساژ و کشف بهترین سوغات ارمنستان

کیفیت کالاها و لوازم ارائه شده در این بازار روباز متفاوت می­باشند، اما چون اکثر آن ها محلی می­باشند از کیفیت خوب و قابل قبولی برخوردار هستند و مطمئنا با این همه طرح و رنگ، دست خالی از این بازار باز نخواهید گشت. چانه زنی هم تا حدودی ممکن است و فروشندگان به خوبی و با مدارا با خریداران و بازدید کنندگان برخورد می­کنند.

سوغاتی هایتان را همراه ببرید!

این بازار منحصر به فرد مکان بسیار خوبی برای دیدن هنرمندان محلی است که کارهای خود را در فضای باز نمایش می دهند. با گشت و گذاری چند ساعته در این بازار و دیدن از نقاشی ها، مجسمه ها و موارد دیگری که در صحنه هنری ایروان دست به دست هم داده اند تا شما را مجذوب خود نمایند، سوغاتی های بسیاری پیدا خواهید کرد و همچنین مجموعه ای خارق العاده از یادگاریهای قدیمی شوروی و شاید چند سوغات را پیدا خواهید کرد تا در پایان با خود به خانه ببرید. این یک بازار شگفت انگیز درست در مرکز پایتخت ایروان است. آثار باستانی گسترده از دوره اتحاد جماهیر شوروی؛ تجهیزات عکاسی قدیمی و عتیقه؛ هنر معاصر و خیلی موارد دیگر. همانطور که قبلا هم ذکر کردیم این بازار هر روز باز می­باشد، اما بهترین روز برای بازدید شنبه است، یعنی وقتی که بازار بسیار شلوغ است و غرفه های زیادی فعال هستند.

گشت‌وگذار در بازار ورنیساژ و کشف بهترین سوغات ارمنستان

بازار ورنیساژ کجاست؟

برای پیدا کردن بازار ورنیساژ فقط کافی‌‌ست خود را به میدان جمهوری (Republic Square) برسانید. این بازار از ضلع جنوبی این میدان و در نزدیکی ایستگاه مترو شروع و در امتداد خیابان‌های «آرام» (Aram) و «بوزاند» (Buzand) تا تقاطع خیابان «خوانجیان» (Khanjiyan) ادامه دارد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید