غذاهای خوشمزه شهر بمبئی ، هند

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

بخش مهم و قابل توجهی از فرهنگ هند از طریق غذاهای خوش آب و رنگ و پر ادویه آن، مشخص خواهد شد. بمبئی نیز یکی از شهرهای هند است که غذاهای محلی و خوشمزه در سراسر این شهر در کنار خیابان چشم‌نوازی می‌کند. شما نمی‌توانید به بمبئی سفر کنید و طعم غذاهای معروف خیابانی آن را نچشید.

آکوری (Akuri)

شاید برای اولین بار است که اسم این غذا را می شنوید، اما این املت معروف و محبوب شهر بمبئی، ریشه ایرانی دارد. آکوری با نان تست، یکی از صبحانه های محبوب شهروندان بمبئی است و هر کسی دستور مخصوص خودش را برای درست کردن این املت دارد. با وجود اینکه مواد اولیه این غذا برای هر فردی می تواند متفاوت باشد، آکوری را معمولا با تخم مرغ، پیاز، گوجه و یا انبه، پودر فلفل قرمز چیلی، چیلی سبزبه همراه گشنیز درست می کنند. در تهیه نوعی از این غذا، از زنجبیل، شیر، زردچوبه و سیر هم استفاده می شود.

غذاهای خوشمزه شهر بمبئی ، هند

کباب با دود معروفش

در جاده محمد علی، بوی کباب‌های سرخ شده و دودی به مشام شما خواهد رسید. کباب‌های بمبئی معمولا از تکه‌های گوشت ماهی یا گوشت قرمز (گوشت گوسفند) تهیه می‌شود. این غذا از خاورمیانه وارد هند شده و مانند بیشتر مانند اصل آن به سیخ کشیده شده و روی کباب‌پز پخته می‌شود.

غذاهای خوشمزه شهر بمبئی ، هند

تیفان جنوب هند

این غذا در زمان استعمار بریتانیا، با اسم تیفان شناخته می شد. تیفان به معنی غذای سبک و مختصری است که بین وعده ها خورده می شود. خیلی زود تیفان جنوب هند یا ایدلیس و واداس، نه تنها در این منطقه، بلکه در تمام هند و مخصوصا شهر بمبئی طرفداران زیادی پیدا کرد. در شهر بمبئی، در هر گوشه و کنار و هر ساعتی از شبانه روز می توانید این غذای هیجان انگیز را پیدا کنید. این دامپلینگ های بخار پز شده (ایدلیس) و یا سرخ شده (واداس)، از خمیر عدس درست می شوند.

غذاهای خوشمزه شهر بمبئی ، هند

وادا پاو (Vada Pav)

میان وعده‌ای که در تمامی بمبئی به وفور دیده می‌شود. برای تهیه این غذا، پوره‌ی سیب زمینی را با سیر، چیلی، گشنیز و آرد نخود درون روغن سرخ می‌کنند، سپس درون نان قرار داده و با ترشی میل می کنند.

غذاهای خوشمزه شهر بمبئی ، هند

واران بهات (Varan bhaat)

اگر فقط یک غذای بمبئی باشد که بتواند دل هر کسی را به دست بیارود، آن واران بهات است! این غذای ساده و سبک، از خورش آرام پز شده ی عدس مخصوص هندی به همراه زردچوبه و کره درست می شود. این خورش به همراه برنج داغ، ترکیبی جادویی را خلق می کند. بهتر است در سفر به بمبئی حتما این غذای خوشمزه را امتحان کنید.

پانی پوری (Pani puri)

یکی از پرطرفدار‌ترین غذاهای خیابانی در سراسر هند، پانی پوری است. توپی تو خالی و ترد که با سیب زمینی، پیاز، جوانه عدس و ادویه پر شده و سرو می‌شود. این غذا می‌تواند بسته به سلیقه مشتری، ترش، شیرین و تند باشد.

غذاهای خوشمزه شهر بمبئی ، هند

 ساندویچ بمبئی (Bombay sandwich)

در غذاهای خیابانی هند، معمولا مواد اولیه ی متفاوت تری را پیدا می کنید. این ساندویچ های هوس انگیز از نان تست کره زده شده به همراه ورقه های نازک چغدر، سیب زمینی آب پز، خیار، گوجه فرنگی، پیاز حلقه ای و چوتنی نعنایی تهیه می شوند. با هر گازی که از این این ساندویچ های مثلثی می زنید، حس دلنشینی از تازگی و طعم های هندی را به شما می دهند. در تهیه بعضی از این ساندویچ ها از سبزیجات مختلف استفاده می شود. به هر حال این مدل ساندویچ ها در دنیا همتا ندارند!

مرغ تیکا رول

مرغ تیکا رول، یکی دیگر از گزینه‌های مناسب برای غذا است. این مرغ در برش نازک بخارپز شده و با خلال پیاز پوشانده می‌شود. این غذا به قدری لذیذ و آب دار است که نیازی به سس ندارد.

 زونکا باکار (Zhunka bhakar)

این غذا که به عنوان غذای محبوب مردان یا کارگران شناخته می شود، در سراسر این شهر پیدا می شود. غرفه های غذایی زیادی را می توانید در سطح شهر پیدا کنید که این غذا را به قیمت ۱۰ روپیه می فروشند. در تهیه زونکا باکار از پیاز، دانه های خردل، برگ های کادی پاتا و آرد نخود استفاده می شود. این غذای ساده و اصیل با نان بهاکری با روتی خورده می شود.

میان وعده بلپوری (Bhel puri)

یکی از رایج‌ترین میان وعده‌ها که در تمام طول روز پخته و سرو می‌شود. این غذا از برنج بوداده شده به همراه پیاز خردشده، فلفل سبز سرخ‌شده و سبزیجات تهیه می‌شود و همراه با سس تند میل می‌شود.

غذاهای خوشمزه شهر بمبئی ، هند

 سابودانا وادا (Sabudana vada)

سابودانا وادا را می شود نوعی فست فود سنتی دانست! این غذای ترد و خوشمزه را می توانید در بیشتر رستوران های شهر بمبئی پیدا کنید. در تهیه این غذا از سیب زمینی آب پز، چیلی سبز (پای ثابت غذاهای هندی!) و برگ گشنیز استفاده می شود. این ترکیب را به صورت گلوله ای درمیاورند و در روغن زیاد سرخ می کنند تا ترد و طلایی رنگ بشود. یک گاز از این غذا کافی است تا شما را ترغیب به خوردن ده ها عدد سابودانا وادا بکند!

دوکلاس و فارسان (Dhoklas and farsan)

این اسنک های پرطرفدار، آنقدر کامل هستند که بیشتر غذاها بدون آن ها معنی ندارد! هندی ها حتی در سفر هم این غذا را با خودشان می برند. دوکلاس یا خامان، از خمیر نخود بخار پز و سرخ شده به همراه چیلی و زنجبیل و دانه های خردل تهیه می شود. این غذای هوس انگیز را می توانید در بیشتر نقاط شهر بمبئی پیدا کنید. البته مراقب باشید، تندی این غذا ممکن است بیشتر از حد تحملتان باشد!

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید