با لذیذترین غذاهای سنتی اهواز آشنا شوید

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

غذاهای سنتی هر شهر با توجه به آب‌وهوا، پوشش گیاهی و… متفاوت هستند. صنایع دستی، جاذبه‌های گردشگری، پل‌ها، هتل‌ها و جاهای دیدنی اهواز، تنها ویژگی‌های این شهر نیستند. در بین خوش‌خوراک‌‎ها، غذاهای سنتی اهواز طرفدارهای بسیاری دارد. در اهواز بیش از صد نوع غذا پخته می‌شود که بیش‌ترشان با توجه به ذائقه‌ی مردم محلی، طعمی تند دارند. برای آشنایی با این غذاهای سنتی اهواز همراه ما باشید.

قلیه ماهی

قلیه ماهی یکی از مشهورترین غذاهای سنتی اهواز و استان خوزستان است که معمولاً به‌صورت خورش در کنار پلو سرو می‌شود. به‌دلیل نزدیکی استان خوزستان به خلیج فارس و رواج صید ماهی، غذاهای فوق‌العاده‌ای با استفاده از این ماده‌ی غذایی ارزشمند درست می‌شوند که یکی از آن‌ها قلیه ماهی‌ست. تمبر هندی، سبزی‌های مخصوص قلیه و ادویه‌‌ها به‌خصوص فلفل، پای ثابت غذاهای جنوبی، مواد تشکیل دهنده‌ی این غذا هستند.

با لذیذترین غذاهای سنتی اهواز آشنا شوید

فلافل

اینکه ریشه فلافل در اصل لبنانی است یا هندی و یا به کشور و فرهنگی دیگر می‌رسد روایت‌ّهای رایجی است که معمولاً زیاد می‌شنویم. به هر حال فلافل با هر اصل و ریشه‌ای در اهواز زیاد طبخ و صرف می‌شود. خیابان لشکرآباد هم به عنوان یکی از مهمترین مراکز فلافل ایران یا به ادعای خودش پایتخت فلافل ایران، بهترین جا برای قدم زدن‌های شبانه و شکم‌گردی در اهواز است.

نتیجه تصویری برای فلافل اهواز

امگشت

امگشت از دیگر غذاهای سنتی اهواز است که بیش‌تر در میان اعراب شهر رواج دارد و از بهترین نوع ماهی تن، یعنی ماهی کباب، در پختش استفاده می‌شود. ماهی نمک سود شده، پیاز، سیر و ادویه‌های مخصوص، مواد اولیه‌ی این غذای خوشمزه هستند. این غذای خوشمزه را کنار پلو نوش جان کنید.

با لذیذترین غذاهای سنتی اهواز آشنا شوید

نافله خوزستان

نافله غذایی شبیه شامی کبابی است که با سرکه و شکر طعمی ملس می‌گیرد. در نهایت هم مانند دونات میان هر نافله را سوراخ و بعد سرخ می‌کنند.

با لذیذترین غذاهای سنتی اهواز آشنا شوید

ماهی صبور تنوری

با توجه به مصرف بالای ماهی در جنوب، غذاهای سنتی اهواز با متنوع‌ترین ماهی‌ها تهیه می‌شوند؛ ماهی صبور تنوری یکی از آن‌هاست. ماهی با ترکیبی از سبزی‌های مخصوص، سیر، تمبر هندی و ادویه‌ پر و سپس کباب می‌شود که در اصطلاح محلی به آن «حشو» می‌گویند. طعم این ماهی کباب فوق‌العاده‌ست. این غذا را با پلو یا به‌صورت خوراک میل کنید.

با لذیذترین غذاهای سنتی اهواز آشنا شوید

حمیص توله یا پنیرک

این غذا بیشتر بین دزفولی‌ّها رواج دارد و شباهت زیادی به بورانی دارد. با این تفاوت که از گیاه پنیرک با حمیص توله، رب انار و نارنج در طبخ آن استفاده می‌کنند.

پاکوره یا پاکورا

این غذا از آرد نخود و تخم مرغ تهیه می‌شود و یک غذای اصالتاً هندی است. اما به دلیل تردد زیاد هندی‌ها به خوزستان در فرهنگ غذای این مردمان جای خودش را باز کرده و طرفداران زیادی دارد.

با لذیذترین غذاهای سنتی اهواز آشنا شوید

آش ارده

برخلاف اسم این غذا، خبری از ظاهر آبکی و مخلفات آش نیست. آش ارده نوعی پلو است که برنج، ماش، شیره‌ی خرما و ارده‌ی کنجد در پختش استفاده می‌شوند. این غذا در شهر «دزفول» بسیار محبوب است؛ غذایی که نامش هیچ شباهتی به خودش ندارد. سبزی‌خوردن پای ثابت سفره‌ی اهوازی‌ها، هنگام خوردن این غذاست؛ ترکیب طعمش با آش ارده بی‌نظیر است.

با لذیذترین غذاهای سنتی اهواز آشنا شوید

سمبوسه

این غذا هم از معروف‌‌ترین غذاهای سنتی اهواز و جنوب ایران است که از گوشت چرخ‌کرده، سیب زمینی، گشنیز و ادویه‌های مخصوص تهیه می‌شود. این غذا از پر طرفدارترین غذاهای جنوبی‌ست که طعم تند فلفل مزه‌ی اصلی‌اش است. تندی این غذا با سلیقه‌ی بسیاری از ایرانی‌ها جور است.

با لذیذترین غذاهای سنتی اهواز آشنا شوید

رنگینک

رنگینک یک دسر محلی و سنتی‌ست که به‌روش‌های مختلف تهیه می‌شود. خرما، گردو، آرد و روغن مواد اولیه‌ی تهیه این دسر لذیذ هستند که اغلب به‌عنوان وعده‌ای غذایی در «ماه مبارک رمضان» سر سفره‌ی اهوازی‌هاست.

با لذیذترین غذاهای سنتی اهواز آشنا شوید

حمیس توله

حمیس توله که به آن «پنیرک» هم می‌گویند، شبیه «نرگسی» یا «بورانی»ست که بدون تخم مرغ درست می‌شود. حمیس توله از گیاهی بومی به‌نام پنیرک تهیه می‌شود. این گیاه با داشتن خاصیت دارویی بسیاری با رب انار، نارنج و ادویه‌های مخصوص تهیه می‌شود. از این گیاه دارویی برای درمان بیماری‌های تنفسی، افزایش ترشح شیر و همچنین درمان یرقان و باز کردن مجاری کبد استفاده می‌شود. مسهل بودن، تقویت روده و بهبود زخم کلیه، از ویژگی‌های دیگر این گیاه است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید