موزه واسا ، حقایقی عجیب درباره کشتی واسا

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شاید دیدن یک کشتی قدیمی که از زیر آب سربرآورده برای شما بسیار جالب باشد. کشتی واسا با داشتن سرگذشتی جالب و شنیدنی از جمله دیدنی های سوئد است که بازدید از آن در موزه واسا شما را با تاریخ این کشتی بیشتر آشنا می‌کند.

موزه واسا ، حقایقی عجیب درباره کشتی واسا

این موزه دربردارنده‌ی تنها کشتی بازمانده از قرن 17 میلادی است که یک گنجینه‌ی منحصر به فرد شناخته می‌شود و سالانه افراد زیادی از آن بازدید می‌کنند. داستان این کشتی  نیروی دریایی (کشتی واسا) به سال 1628 برمی‌گردد زمانی که سفر خود را آغاز کرد و راهی دهانه‌ی بندر استکهلم شد اما به دلیل باد شدید و کج شدن کشتی آب به داخل آن نفوذ کرد و منجر به غرق شدن آن شد. این واقعه برای کشور سوئد بسیار غم‌انگیز بود و تا ابد در یاد و خاطره‌ی مردم آن دوران باقی ماند.

موزه واسا ، حقایقی عجیب درباره کشتی واسا

کشتی واسا برای مدت ۳ قرن تمام در زیر آب ها بود که بالاخره در قرن ۱۹ میلادی کشف شد. این کشتی توسط یکی از پژوهشگران آزاد سوئدی به نام آندرس فرانزن کشف شد که پس از کشف این کشتی در سال ۱۹۵۰ میلادی، سر و صدای بسیاری در دنیای اکتشافات تاریخی به پا کرد.مدت زیادی هم اتفاقا طول نکشید که ایده ی ساخت این موزه با محوریت نمایش این کشتی به وجود آمد. برای آماده سازی این کشتی، یک گروه مهندسی هلندی بسیار مشهور به صورت تخصصی کار بر روی آن را شروع کردند. سال پس از کشف این کشتی غرق شده ی باشکوه، ایده ی به وجود آوردن موزه ای با محوریت یک کشتی به وجود آمد که پس از عملی کردن آن، این موزه یکی از پر بازدیدترین موزه های موضوعی استکهلم نامیده شد.

موزه واسا ، حقایقی عجیب درباره کشتی واسا

گروه هلندی که بر روی این پروژه کار می کردند، از مجسمه سازها، باستان شناس ها، آهنگران، شیشه کاران و نجارهای حرفه ای تشکیل شده بود که با استفاده از مهارت های خود بتوانند تا این موزه را به شکل اولیه ی خود در بیاورند. پس از اعمال تغییراتی  که این گروه بر روی کشتی اعمال کردند بالاخره کشتی واسا در سال ۱۹۶۱ از جای اولیه ی خود خارج شد و پس از ریختن ماده ای مومی از پلی اتیلن که برای چندین ماه بر روی کشتی می ریختند، این کشتی آماده ی بازدید عموم شد. این ماده موجب بالا رفتن استحکام و عمر کشتی می شود.

امروزه کل کشتی در موزه واسا نگهداری می‌شود و در آنجا می‌توانید هر آنچه را که یادگار آن روزگار تلخ است مانند استخوان‌های خدمه، مجسمه‌های کنده‌کاری شده و تجهیزات را دید. همچنین بعضی از وسایل به جامانده ازدرون کشتی واسا مرمت شده‌اند و می‌توانید به تماشای آن‌ها بنشینید.

موزه واسا ، حقایقی عجیب درباره کشتی واسا

حقایقی عجیب درباره ی کشتی واسا در استکهلم

کشتی واسا به خاطر وزش باد غرق شده است! در واقع این کشتی به خاطر شدت وزش باد در جهت مخالف، نتوانسته تا تعادل خود را حفظ نماید و در نتیجه خود و تمام خدمه اش غرق می شوند.

حدود ۱۵۰ نفر در آن لحظه سوار بر کشتی واسا بودن ولی طبق شواهد بین ۳۰ تا ۵۰ نفر غرق شدن و در حال حاضر اسکلت ۲۵ نفر از آن ها پیدا شده است. برخی از بخش های این موزه در حال بازسازی و مقاوم سازی مجدد است.

موزه ی واسا را در نهایت به عنوان یک موزه ی دریانوردی در تمامی منابع معرفی می کنند.

ترمیم کشتی واسا که امروزه موزه واسا است، ۲۷ سال طول کشید.

موزه واسا در استکهلم بین سال های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۰ افتتاح شد و عموم مردم این اجازه را پیدا کردند تا از آن بازید نمایند.

شاید برایتان عجیب باشد که چرا این کشتی که با توجه به این که به نسبت زمانه ی خودش با امکانات فراوانی ساخته شد، اما چگونه با وزش باد در جهت مخالف غرق شده است؟ در جواب شما باید بگوییم که، با قرار دادن بیش از اندازه ی توپ های جنگی بر روی عرشه و انبار کشتی باعث عدم تناسب کافی وزن بخش های بالایی و پایینی کشتی شده بود. بنابراین وقتی کشتی در معرض بادهای شدیدی قرار گرفت، تعادل خود را از دست داد و غرق شد.

در سال ۲۰۰۸ میلادی، بیش از ۱ میلیون ۲۰۰ هزار نفر از موزه واسا در استکهلم بازدید کردند که این در نوع خود یک رکورد برای این کشتی جنگی سابق و موزه ی فعلی محسوب می گردد.

امروزه این کشتی غرق شده ی سابق که در حال حاضر تبدیل به موزه واسا در استکهلم شده است را می توان گفت که تبدیل به پربازدیدترین موزه در سراسر منطقه ی اسکاندیناوی و کشورهای حاضر در آن شده است.

زمانی که این کشتی از آب بیرون کشیده شد، اجسام زیادی هم در آن بودند و با کشتی بالا آمدند و به همین خاطر، یکی از مهم ترین کشف های تاریخی قرن ۱۹ در سوئد و اسکاندیناوی به حساب می آید.

لیست این اقلام در کل، ۱۴ هزار سازه ی چوبی و ۷۰۰ مجسمه می باشد.

تمام اشیا پیدا شده در این کشتی در طی سالیان مختلف، همگی در پلن اصلی خود قرار گرفته اند.

آدرس موزه واسا در استکهلم

Galärvarvsvägen 14, 115 21 Stockholm, Sweden

این موزه در روزهای کاری باز است و شما می توانید از ساعت ۱۰ صبح از آن بازدید نمایید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید