معرفی کاخ پترهوف و جاذبه های دیدنی آن

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

کاخ پترهوف یا پتر گوف که در شهر سنت پترزبورگ روسیه واقع شده است به دستور پیتر کبیر و در سال ۱۷۱۴ ساخته شد این کاخ در منطقه فدرال سنت پترزبورگ و در ضلع جنوبی سواحل خلیج فنلاند قرار دارد.

معرفی کاخ پترهوف و جاذبه های دیدنی آن

نام این کاخ واژه آلمانی و به معنای دربار پیتر است. پیتر بعد از بازدید از کاخ ورسای فرانسه دستور دارد تا این کاخ را به سبک معماری اروپایی بسازند. لقب “ورسای پترهوف” برای این کاخ دلیل دیگری است بر شباهت این بنا با سبک معماری غربی.

تولیدی پترهوف در کنار این قصر و در زمان پترس راه اندازی شد که بعدها کارخانه ساعت سازی جای آنرا گرفت. از سال ۱۹۲۶ تا کنون ساعت های معروف روسی با مارک Raketaدر اینجا تولید می شود.

الیزابت دختر پیتر بعد از مرگ پدر ساختمان کاخ را وسعت داد. توسعه محوطه قصر و افزدون تعداد باغ ها و تنوع بخشیدن به مجموعه فواره های باغ از اقدامات او بود. در طول قرنهای ۱۷ و۱۸ هم تغییرات دیگری توسط حاکمان وقت در این کاخ اعمال شد و در یک دوره کوتاه از فرمانروایی کاترین کبیر محل فرمانروایی از این کاخ به پوشکین تغییر یافت اما طولی نکشید که نیکلاس اول دوباره به اقامتگاه سلطنتی کهن در این کاخ بازگشت.

در زمان حمله آلمانها به روسیه در جریان جنگ جهانی دوم ساختمان این کاخ دستخوش تغییراتی ناخوشایند شد که سالهای بعد در نیمه قرن نوزدهم با کمک ۱۰۰۰ داوطلب مردمی و مساعدت مهندسین ارتش بهسازی شد و مورد مرمت قرار گرفت.

معرفی کاخ پترهوف و جاذبه های دیدنی آن

محبوبیت کاخ پترهوف به دلیل وجود آبشارهای فوق العاده زیبا ، مجسمه های طلایی و زیبایی منحصر به فرد محوطه کاخ و خود کاخ است. پترگوف از دو پارک بالا و پایین تشکیل شده است.

در این مکان ۱۵۰ فواره و ۵ آب نمای بزرگ به صورت آبشار وجود دارد. این فواره ها در زمان پترکبیر با جریان آب طبیعی و با استفاده از اختلاف سطح کار می کردند، اما امروزه به پمپ های مدرن مجهز شده اند. در این مجموعه کلیسا، آشپزخانه، حمام خانواده تزار و ده ها بنای دیگر موجود است. رو به روی قصر بزرگ مجموعه فواره های سامسون قرار گرفته اند که به مناسبت پیروزی ارتش روسیه بر کشور سوئد احداث شده است.

محوطه باغ ‌های این مجموعه بیش از ۸۰ مجسمه مرمری را در خود جای داده است. فواره‌ آبشار بزرگ مجموعه پترهوف نیز یکی از زیباترین سازه‌های معماری شوروی است. این آبشار بزرگ که در سال ۱۹۶۴ ساخته شد، از سه آبشار پلکانی مستقل با ۱۷ پله تشکیل می‌شود و با تعداد زیادی آثار هنری مانند ۳۷ کتیبه، ۲۹ نقش ‌برجسته و بیش از ۱۵۰ قطعه‌ تزیینی کوچک آراسته شده است.

معرفی کاخ پترهوف و جاذبه های دیدنی آن

علاوه بر تمامی این ویژگی ها، کاخ رویدادهای بسیاری را هم پشت سر گذاشته است که از مهم ترین آن ها می توان حصر خانگی کاترین کبیر قبل از توطئه اش بر علیه پتر را نام برد. از دیدنی‌ های کاخ پترهوف در روسیه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آبشار بزرگ

قدم زدن در مسیر از طریق مرکز پارک پایین (در کنار کانال دریایی) شما را به آبشار مشهور بزرگ هدایت می کند. آبشارهای شیب دار که پارک های پایین و کاخ بزرگ را پشت سر می گذارند، این آبشار شامل سه آبشار، ۶۴ چشمه و ۳۷ تندیس ارزشمند است. سیستم آب و فاضلاب از سال ۱۷۲۱ تا کنون تقریبا بدون تغییر بوده است. کانال ها و لوله ها آب را از فاصله ۲۰ کیلومتری (۱۲ مایل) انتقال می دهند. در مرکز آبشار مجسمه‌ ای قرار دارد که آب از همان جا به هوا پرتاب می شود. مجسمه نشان دهنده پیروزی ۱۷۰۹ روسیه در برابر سوئدی ها در Poltava در روز سنت سامسون است. شکل فعلی یک کپی دقیق از اصل آن است که توسط آلمانی ها در طول جنگ جهانی دوم ربوده شد. ورودی کوچکی به سمت بالا از پله سمت راست وجود دارد که به یک حفره ختم می شود، جایی که می توانید بر روی تراس قدم بگذارید . از فاصله نزدیکتری به مجسمه ها و تشکیلات این سازه باشکوه نگاه کنید.

مونپلیزر | Monplaisir

قدیمی ترین ساختمان در پترهوف، مونپلیزر (در لغت به معنی My Pleasure) در نیمه شرقی پارک پایین واقع شده است. این همان جایی است که پتر کبیر هنگام نظارت بر ساختن محل اقامت اصلی سلطنتی زندگی می کرد و همچنین در بسیاری از مواقع او این کاخ را بر ویلایی که بعدا برای اقامتش احداث کرد ترجیح می داد. بازدید از این قصر برای عموم مرد آزاد است  و تورهای کاملی با توضیحات به زبان انگلیسی در آن برگزار می شود. برخی از اتاق های جالب مطالعه آن با تاثیر گرفتن از  پانل های  نقاشی شده سبک چینی تزئین شده اند ( نسخه اصلی در طی جنگ جهانی دوم نابود شد)؛ اتاق مطالعات دریایی پتر کبیر و اتاق خواب او که در آن برخی از متعلقات شخصی مانند کلاه شبش و دستبندی ساخته شده توسط همسرش نمایش داده می شود.

هرمیتاژ

در قسمت غربی پارک پایین، ساختار معروف دیگری به نام هرمیتاژ، که در سال ۱۷۲۵ ساخته شده است، قرار دارد و ادعا می شود که نخستین هرمیتاژ امپراطوی بزرگ روسیه (و البته هنوز معروف ترین آن ها در شهر سن پترزبورگ) است. این بخش دو طبقه معنای جدیدی را به نوعی مراسم مذهبی به نام movable feast می دهد. ساختمان، که عمدتا به عنوان سالن مهمانی برای مهمانهای ویژه مورد استفاده قرار می گرفت، زمانی مجهز به دستگاهی بود که می توانست میز ناهار خوری را از طبقه همکف به اتاق خصوصی نهار خوری در طبقه بالا انتقال دهد.

معرفی کاخ پترهوف و جاذبه های دیدنی آن

کاخ مارلی

تقریبا در مجاورت هرمیتاژ، کاخ مارلی، ساختمان کم نظیر پتر کبیر قرار دارد که بیشتر از آن که شبیه به کاخ باشد نمادی از انزوای یک کشور است. مانند مونپلیزر، بیشتر یادداشت های Petrine  در اینجا نمایش داده می شود؛ توجه داشته باشید چهار حوض در اطراف پشت کاخ است که کاترین بزرگ برای پرورش ماهی از آن استفاده می کرد.

فواره نپتون

این باغ علی رغم داشتن تقارن با پارک پایین به خاطر نبود آبشارهای بزرگ و فواره‌ها دنیا دیگری دارد و می‌توان گفت بسیاد ساده تر است. نقاز بارزترین دیدنی های آن  می توان به فواره نپتون اشاراه کرد که در قرن هفدهم توسط آلمانی ها ساخته شد. در سال ۱۷۸۲ توسط پولیس I خریداری شده است. در طول جنگ این گروه سه طبقه از مجسمه های برنز توسط آلمانی ها ربوده شد و در نهایت در سال ۱۹۵۶ بازسازی و دوباره نصب شد.

ورسای روسی، پایتخت فواره‌ های روس، کاخ پترهوف در روسیه املاک سلطنتی فوق العاده لوکس که در ساحل خلیج فنلاند (دریای بالتیک) قرار دارد، ترکیبی از چند قصر و پارک است. مجموعه کاخ  توسط پتر بزرگ تاسیس شد و در مدت کوتاهی پس از سال ۱۷۱۰ شاه صاحب پارکی با صفا و چندین کاخ باشکوه شد.

در میان پارک پایین و باغ بالا، کاخ بزرگ (Bolshoi Dvorets) با آبشارهای بزرگ (Bolshoi Kaskad) در کنارش قرار دارد. کاخ که بین سال های ۱۷۱۴ تا ۱۷۲۵ ساخته شده در سال های ۱۷۴۵ تا ۱۷۵۵ توسط معمار مشهور Bartolomeo Rastrelli باز سازی شد، او طراحی کاخ زمستانی مرکز شهر سن پترزبورگ را نیز بر عهده داشته است.

متاسفانه در طی جنگ جهانی دوم آسیب های فراوانی به کاخ پترهوف در روسیه وارد شد اما روس ها تمام تلاششان را کرده اند تا مجموعه را با همان جزییات و دقت کامل بازسازی کنند.

آبشار بزرگ که از تپه‌ ها به سمت دریای بالتیک سرازیر می شود یکی از بزرگ ترین فواره های جهان است. مسیر آن از کانال آغاز شده و به پارک پتر می رود، یعنی همان جایی که  قایق های باله دار به مقصد سن پترزبورگ توقف دارند. چندین مجموعه فواره و باغ در سراسر کاخ پترهوف در روسیه دیده می شوند. در بخش خلوتی از پارک الکساندرا کاخ Cottage قرار دارد که بر خلاف سایر قصرها برای اقامت خاندان سلطنتی استفاده شده و مورد حفاظت کامل است.

باغ زیبای بالا به سبک باروک  (روشی است در هنرهای معماری، نقاشی، موسیقی و مجسمه ‌سازی که از اواخر قرن ۱۶ (میلادی) در ایتالیا آغاز شد و تا اواخر قرن ۱۸ (میلادی) در اروپا رواج داشت و سپس در آمریکای مرکزی و جنوبی مورد توجه قرار گرفت. آزادی در طراحی، شمار زیاد شکل ‌ها و درآمیختگی آن‌ ها از ویژگی‌ های این سبک است) احداث شده و بین کاخ بزرگ و بزرگراه سن پترزبورگ قرار دارد. علی رغم محدودیت های بیشماری که به خاطر کاخ پترهوف برای شهر ایجاد شده است جمعیت آن ۸۲ هزار نفر است و اغلب مردم روسیه آن را به خاطر Raketa ساعت مشهورش می شناسند. اگر به شهر سن پترزبورگ می روید حتما از این کاخ زیبا دیدن کنید برای رفت و آمد به این کاخ حداقل ۲ ساعت و برای گشت و گذار در آن حداقل ۳ ساعت زمان نیاز دارید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید