معرفی مسجد فاتح استانبول

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شهر استانبول را می توان نماد مدرنیته و پیشرفت در کشور ترکیه دانست که با بناها و آثار گوناگون شناخته می شود. مسجد فاتح از جاهای دیدنی استانبول، واقع در خیابان فوزا پاشاست و جزو اولین بناهای ساخته شده در این شهر می باشد و می توان آن را آغازگر آثار تاریخی استانبول دانست.

معرفی مسجد فاتح استانبول

مسجد فاتح Fatih محراب مقدس و بنای مرکزی مجموعه امپراتوری ساخته شده توسط سلطان محمد فاتح Mehmed II به پاس گرامیداشت فتح قسطنطنیه (استانبول کنونی) است و به مسجد فاتح نیز معروف است. در قسمت عقبی این مسجد مزار محمد فاتح و همسرش گلبهار قرار دارد.

معمار این مسجد مردی به نام سینان الدین یوسف Atik Sinan یا سینان بزرگ بود. منابع اولیه نشان می دهد که او این مسجد را بین سال های 1463 ق و 1470 ق یعنی در هفت سال ساخته است.

نتیجه تصویری برای مسجد فاتح استانبول

این مجموعه در بالای یکی از هفت تپه استانبول و بلندترین آنها و در محل سابق کلیسای بیزانس روحانیون روم شرقی بنا شده است.  محوطه اطراف مسجد توسط دیوارها در طرف شمال غربی و جنوب شرقی و توسط یک دیوار حوزه در سمت چپ (شمال شرقی و جنوب غربی) محاصره شده است. دو دروازه در دیوارهای شمال غربی و جنوب شرقی اجازه دسترسی به محوطه را می دهند.

ستون های این بنا از گرانیت، سنگ ماربل ساخته شده است. بالای هر پنجره با کتیبه های قرآنی بر روی سنگ مرمر سفید و سبز تزئین شده است.

مجتمع مسجد فاتح حاوی چندین ساختار دیگر از جمله مدرسه‌ها (دبیرستانهای مذهبی) ، خوابگاه برای دانش آموزان ، آسایشگاه ، کتابخانه ، بیمارستان ، بازار ، حمام و مقبره بود. متأسفانه امروز فقط مدارس ، کتابخانه ها ، آسایشگاه ها و مقبره ها زنده مانده اند. در اثر آتش سوزی و زمین لرزه که در دهه 50 اتفاق افتاد مسجد و سایر سازه ها از بین رفت. در واقع از زمان ساخت و ساز آن، مسجد آسیب زیادی متحمل شده و بارها بازسازی شده است.

معرفی مسجد فاتح استانبول

حقایقی در مورد مجتمع مسجد فاتح

تنها عناصر زنده مانده از مجتمع مسجد فاتح (قرن پانزدهم) ، پرتال بیرونی مسجد ، مقبره های مکتب دوم و همسرش و برخی از قسمت های حیاط مسجد است. بقیه مسجد مربوط به بازسازی قرن هجدهم است.

حیاط مجتمع مسجد فاتح یکی از بزرگترین پیاده روهای مساجد است ، بنابراین مراسم تدفین مهم مردم در مسجد فاتح برگزار می شود.

هر چهارشنبه بزرگترین بازار خیابانی استانبول (فاتیح پازاری) در اطراف مسجد فاتح برگزار می شود.

معرفی مسجد فاتح استانبول

جاذبه های نزدیک

مسجد فاتح در وسط شبه جزیره تاریخی استانبول قرار دارد و بسیاری از نقاط دیدنی مهم استانبول در نزدیکی مسجد فاتح وجود دارد که شامل موزه چورا Chora Museum ، موزه فتحیه Fethiye Museum، مسجد یاوز سلطان سلیم و قنات والنس Valens است. علاوه بر این ، چندین رستوران قیمتی سنتی و مقرون به صرفه در مجاورت مجتمع مسجد فاتیح مانند اوز کیلیس کباب سالونو ،Öz Kilis Kebap  صدف دونر ، فاتیح درام و سور Ocakbaşı وجود دارد.

مسیر دسترسی

راحت ترین راه برای رسیدن به مسجد فاتح ، واقع در فاتیح در تور استانبول در خیابان فویزی پاشا ، اتوبوس یا از تاکسیم یا امینانی با عبور از فاتح و پیاده شدن در ایستگاه اتوبوس فاتیح کامی است.

ساعات افتتاح مسجد فاتح

مسجد فاتح از 9 صبح تا 6 عصر هر روز باز است اما در ایام نماز بسته است. مسجد فاتح در نماز ظهر جمعه بسیار شلوغ است ، حتماً بازدید خود را به ترتیب ترتیب دهید. مسجد فاتح – درست مانند سایر مساجد عمومی استانبول – هزینه ورودی یا قیمت بلیط ندارد ، از این رو کمکهای مالی استقبال می شود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید