آشنایی با موزه مادام توسو استانبول

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

موزه ی مادام توسو یکی از دیدنی های استانبول است. این موزه در سراسر جهان دارای شعبات معروف و مختلفی است که افراد بسیاری را به سمت خود جذب می کند. موزه ی مادام توسو در استانبول یکی از این شعبات موزه است.

آشنایی با موزه مادام توسو استانبول

مادام توسو هنرمند و مجسمه ساز اهل فرانسه است که به خاطر ساخت مجسمه‌های رئال(واقع گرایانه) شهرت یافته است. در سال 1761 در پاریس به دنیا آمد و هنر مجسمه سازی را نزد دایی خود آموخت. مادام توسو تمام عمر خود را وقف هنر کرد و در سراسر زندگی هنری‌اش به ساخت مجسمه‌های واقعی مشاهیر جهان پرداخت. مادام مجسمه‌ها را با چنان ظرافت و دقتی خلق می‌کرد که تشخیص آن‌ها از یک انسان واقعی کار دشواری است. وی برای ساخت مجسمه‌هایش از موم استفاده می‌کرد و نقل است که زمان زیادی را برای برای مطالعه و شناخت زندگی و آثار شخصیت مورد نظرش صرف می‌کرد. آثاری که مادام توسو خلق کرد در موزه‌ای در پاریس فرانسه قرار دارند. آثار وی چنان تاثیر گذار واقع شدند که هنرمندان بسیاری را به دنبال خود کشاند و امروزه در سراسر جهان موزه‌های مختلفی با الهام از سبک کار او ساخته شده‌اند و به احترام ایشان نام «مادام توسو» را بر آن‌ها نهاده‌اند.

اولین نمونۀ موزه مادام توسوی کشور ترکیه، در سال 2016 و در خیابان استقلال ساخته شد. در این موزه مجسمه‌ی 60 چهرۀ مطرح ترکیه و جهان کار شده است.

آشنایی با موزه مادام توسو استانبول

یکی از مشهورترین چهره های این موزه که گردشگران داخلی و خارجی این شهر از آن بسیار استقبال می کنند، مجسمه ی مولانا جلال الدین بلخی، عارف و شاعر ایرانی است که توسط حاکم زمانه اش به قونیه یا همان ترکیه ی امروزی تبعید شده بود و در همان جا نیز درگذشت. درباره ی این مجسمه نکته ای وجود دارد. مجسمه ای که از مولانا در موزه ی مادام توسو استانبول به نمایش گذاشته شده است به دلیل نبودن هیچ عکس و نقاشی خاصی از مولانا از حالت و مشخصات جسمانی بیست و دومین نواده ی او به نام فاروق چلبی ساخته شده و همچنان ساخت آن بسیار زمان بر بوده است.

آشنایی با موزه مادام توسو استانبول

در این موزه مجسمه ی افراد مشهور ترکیه ای همچون: مصطفی کمال آتاتورک، سلطان سلیمان، آردا توران، برن سات، کیوانچ تاتلیتوع و تولگا تویچ، رجب طیب اردوغان، مسی، رافائل نادال، ماریا شاراپوآ، محمد علی کلی، برد پیت، آنجلینا جولی، دیوید بکام، آلبرت انیشتین، مونا لیزا، لئوناردو داوینچی، موتزارت و استیو جابز و بسیاری از افراد معروف دیگر ترکیه ای و بین المللی را به نمایش گذاشته شده است. به صورت کلی در موزه ی مادام توسو استانبول مجسمه ی ۶۰ چهره ی مشهور و محبوب محلی و بین المللی از دنیای سیاست، ورزش، فرهنگ و هنر به نمایش عموم گذاشته شده است.

آشنایی با موزه مادام توسو استانبول

هزینۀ بازدید از موزه

برای بازدید از موزه دو نوع بلیط معمولی و VIP در نظر گرفته‌اند. هزینۀ بلیط معمولی برای بزرگسالان 50 لیر و برای کودکان زیر 13 سال 40 لیر است. برای دریافت خدمات VIP هم باید 102 لیر پرداخت کنید. با تهیۀ بلیط VIP می‌توانید از درب دیگری که خلوت‌تر است وارد موزه شوید. همینطور کتابچۀ راهنما و عکسی یادگاری از خودتان به عنوان هدیه دریافت می‌کند. در کنار این هدیه‌ها مجسمه‌ای از دست‌تان که با رعایت تمام جزئیات ساخته شده است به شما تقدیم می‌کنند.

در هنگام خرید بلیط توجه داشته باشید که…

افراد ۳ الی ۱۴ سال می توانند از بلیط کودکان استفاده کنند.

توجه داشته باشید که این موزه هر روز باز است و از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب باز است.

به یاد داشته باشید که موزه مادام توسو در استانبول از ساعت ۷ شب به بعد کسی را نمی پذیرد و تنها زمان موجود برای شما و برای بازدید از این موزه، ۱ الی ۱ ساعت و نیم می باشد.

همچنین در نزدیکی موزه مادام توسو استانبول مراکز خرید، کافه‌ ها و رستوران‌ های متعددی وجود دارد که در صورت تمایل می ‌توانید به آن‌ ها مراجعه کنید و ساعاتی را همراه دوستان و خانواده ی خود سپری کنید و حتی به خرید سوغاتی بپردازید.

بازدید برای کودکان زیر ۳ سال رایگان می باشند.

راه‌های دسترسی به موزۀ مادام توسو

این موزه در نزدیکی میدان تقسیم واقع شده است و تنها 10 دقیقه پیاده تا آنجا راه است. این موزه در خیابان مشهور استقلال قرار دارد. اگر شما در منطقه‌ای دور از میدان تقسیم اقامت گزیده‌اید می‌توانید به راحتی و با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نظیر مترو و اتوبوس و حتی گاهی تراموا خودتان را به موزۀ مادام توسو برسانید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید