میدان روسیو ، قلب تپنده‌ی شهر لیسبون

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

پرتغال کشوری جذاب و باقدمت فراوان است که سفر به آن را نباید نادیده گرفت. این سرزمین زیبا با داشتن شهرهای پرهیاهو و میدان‌های وسیع همچون میدان روسیو در شهر لیسبون میزبان گردشگران زیادی است که از همه جای دنیا برای دیدن این سرزمین درخشان سفر می‌کنند.

میدان روسیو ، قلب تپنده‌ی شهر لیسبون

پرتغال در جنوب غربی اروپا قرار دارد که سبب شده تا با داشتن آب و هوایی معتدل به مقصدی محبوب برای جهانگردان تبدیل شود. پس اگر خواهان دیدن شهرهایی پرشور و هیجان با غروب‌های خیره‌کننده هستید، حتما سفر به پرتغال و پایتخت آن یعنی شهر لیسبون را در برنامه‌ی خود قرار دهید. دیدن قلب تپنده‌ی شهر لیسبون یعنی، میدان روسیو به هر گردشگر باذوقی پیشنهاد می‌شود.

این میدان بزرگ که محل تلاقی خیابان‌ها و محله‌های اطراف است، می‌تواند یک مکان عالی برای دورهمی و یا صرف صبحانه باشد. میدان روسیو در زمان قرون وسطی ساخته شده است و واژه‌ی روسیو به معنای میدان عمومی بزرگ است. در اطراف این میدان پر جنب و جوش انواع کافه‌ها را می‌توان دید که دو کافه مشهورتر و قدیمی‌تر هستند، کافه نیکولا و سوئیسا.

میدان روسیو ، قلب تپنده‌ی شهر لیسبون

میدان روسیو همچون کتابی تاریخی روایتگر رویدادهای زیادی است که شامل انقلاب‌ها، اعدام‌ها، گاوبازی‌ها و جشن‌های گوناگون بوده است. این میدان با سنگفرش‌‌های سیاه و سفید قرن 19 پوشیده شده است و ماشین‌های بسیاری در آن تردد می‌کنند.

جاذبه های میدان روسیو

ستون پدروی چهارم: ستونی به ارتفاع ۲۷ متر که بنای یادبود پدروی چهارم است و از دور جلب توجه می کند. این ستون در سال ۱۸۷۴ در این محل نصب شد و از آن زمان به بعد میدان به پدروی چهارم تغییر نام داد اما هنوز هم اینجا به همان نام میدان روسیو معروف است. مجسمه ی برنزی پدروی چهارم در بالای این ستون قرار دارد و در پایه ی ستون هم ۴ مجسمه ی تمثیلی دیده می شوند که نشان دهنده ی ویژگی های اخلاقی پدرای پهارم هستند: عدالت، درایت، قدرت و اعتدال. طبق افسانه ها، مجسمه ی پدرای چهارم که در بالای این ستون قرر دارد اول برای امپراتور مکزیک ساخته شده بود اما از آن جایی که او  در سال ۱۸۶۷ کشته شد این مجسمه به میدان روسیو فرستاده شد.

میدان روسیو ، قلب تپنده‌ی شهر لیسبون

تئاتر ملی دونا ماریای دوم: در قسمت شمالی میدان ساختمان نئوکلاسیک تئاتر نظرتان را جلب می کند، ساختمانی که قدمتش به دهه ۱۸۴۰ برمی گردد و به جای قصری که در آتش سوزی از بین رفت ساخته شد. در بالای نمای این ساختمان مجسمه ی ژیل ویسنته، نمایش نامه نویس پرتغالی و پدر تئاتر پرتغال را می بینید.

ایستگاه قطار روسیو: در سمت چپ تئاتر ملی ایستگاه قطاری هست که با ورودی غیر معمولش جلب توجه می کند. ایستگاه قطار با معماری جذابش در سال ۱۸۸۷ در بخش شمال غربی میدان ساخته شد و امروز معماری میدان را کاملا تحت تاثیر قرار داده است. اگر می خواهید از لیسبون به سمت سینترا بروید باید از این ایستگاه استفاده کنید.

کافه نیکولا: میدان روسیو قرن هاست که محل گردهمایی های مردم است و بعضی از کافه ها و مغازه های اطراف میدان برای قرن ۱۸ هستند مثل کافه نیکولا که محل ملاقات یکی از شعرای معروف پرتغال با دوستانش بود. این کافه که یکی از معروف ترین کافی شاپ های لیسبون است نمای جذابی دارد و بیش از ۲۰۰ سال از عمرش می گذرد.

کف پوش مواج: در این میدان شاید چیزی که اول از همه نظرتان را جلب می کند کف پوش مواج آن باشد، کف پوش های یکه به رنگ سیاه و سفید هستند و این تصور را ایجاد می کنند که انگار پیاده رو در حال حرکت های مواج است! در قرن ۱۹ کف این میدان با الگوهای موجی شکل سنگ فرش شد، همان طرحی که امروز در خیلی از پیاده روهای سایر شهرهای پرتغال و مستعمره های پرتغال مثل ماکائو و ریو دو ژانیرو هم دیده می شود.

فواره های پری دریایی:  این فواره ها از جنس برنز هستند و از فرانسه وارد شده اند، با دیدن این فواره ها شما هم با ما هم عقیده می شوید که این ها یکی از عوامل اصلی جذابیت میدان اند.

خانه های کوچک با معماری عجیب: خانه هایی که در اطراف میدان قرار دارند قدیمی به نظر می رسند اما بعضی از آن ها کاملا معماری پرتغالی را نشان می دهند و تماشای طراحی اصیل آن ها جذاب است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید