جاذبه های نروژ ، یکی از کشورهای زیبا و خاص قاره اروپا

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

کشور نروژ یا پادشاهی نروژ، کشوری در شمال اروپا بوده که غربی ترین و شمالی ترین نواحی شبه جزیره اسکاندیناوی را به خود اختصاص داده است. این کشور با کشورهای سوئد، فنلاند و روسیه همسایه است.

جاذبه های نروژ ، یکی از کشورهای زیبا و خاص قاره اروپا

پادشاهی نروژ همچنین بر جزایر اسوال‌برد و ژان ماین که در قطب قرار دارند حکومت می‌کند. پس از جنگ جهانی دوم، نروژ رشد اقتصادی سریعی را تجربه کرد. رشدی که امروزه نروژ را به یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان تبدیل کرده است. این کشور همچنین در سال ۲۰۰۷ میلادی به عنوان آرام‌ترین کشور جهان شناخته شد. این کشور عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است. وایکینگ‌ها مهمترین اقوامی بودند که در نروژ سکونت داشتند. وایکینگ‌های نروژی به عنوان یک چهره مشخص در طی قرون هفتم و هشتم میلادی نمایان شدند. در سال ۸۰۲ میلادی نروژی‌ها بر جزایر فعلی بریتانیا شامل انگلستان و ایرلند دست یافتند و تا سال ۸۸۰ بر آن حکومت کردند. از سال ۱۰۰۰ به بعد نروژ موقتا به تصرف قوای مشترک شاهان سوئد و دانمارک درآمد. در حقیقت می‌توان گفت تاریخ نروژ در تمام طول هزار ساله اخیر بستگی فراوانی به تاریخ سوئد و دانمارک داشته است. در بیست و هشتم مارس ۱۸۱۴،‌ کنگره وین، به پاس خدماتی که سوئد در شکست قوی ناپلئون بناپارت امپراطور فرانسه کرده بود نروژ را، برخلاف میل مردم آن،‌ ضمیمه خاک سوئد کرد و همراه با آن جزیره ایسلند نیز که متعلق به نروژ بود به سوئد واگذار شد. به این ترتیب استقلال داخلی نروژ عملا از بین رفت و نروژیان سر به شورش برداشتند و خواستار حکومتی مستقل شدند. سرانجام رهبران سوئد و نروژ با استقرار سلطنت دوگانه به توافق رسیدند. وضع نروژ تا روز پانزدهم اکتبر ۱۹۰۵ به همین روال باقی ماند و در این تاریخ پس از سال‌ها مبارزه، سرانجام استقلال مسالمت‌آمیز این کشور از سوئد به دست آمد. در سال ۱۹۶۷ اولاف پنجم (فرمانده کل قوای نروژ در اثنای جنگ جهانی دوم) به سلطنت نشست که اکنون نیز پادشاه آن کشور است.  به دنبال کشف منابع عظیمی از نفت و گاز طبیعی در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۷۰، نروز تبدیل به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت اروپا شد. نروژ یکی از بزرگترین ارقام درآمد سرانه در اروپا داراست.

نروژ کشوری کوهستانی است. بارزترین پدیده طبیعی نروژ  آب دره‌های آن است که مناظر  زیبایی را ایجاد کرده است. جنگل‌ها قسمت اعظم آن را پوشانده و آب و هوای آن در نواحی جنوبی معتدل و مرطوب و در سایر نواحی سرد و یخبندان است.

محصولات صادراتی این کشور شامل نفت و مشتقات آن، ماشین‌آلات و تجهیزات، آهن‌آلات، مواد شیمیایی،کشتی و ماهی است. محصولات وارداتی آن هم شامل ماشین‌آلات و تجهیزات، مواد شیمیایی، آهن‌آلات و مواد خوراکی است.

این کشور دو زبان رسمی دارد. یکی نروژی بوکمال و دیگری نروژی نینورسک.

کشور نروژ در مجموع دارای مساحت بیش از ۳۸۵ هزار کیلومتر مربع بوده و جمعیتی بیش از ۵ میلیون نفر دارند.

جاهای دیدنی نروژ

آب دره های ترمسو

این مکان مخصوص کسانی است که رویای خیره نگاه کردن به نور های شفقی را دارند که این جاذبه توریستی در نروژ فرصتی را برای ساختن این رویا فراهم کرده است. دره های ترمسو در جزایر زیبایی قرار دارد که پشت به قعله های یخی منطقه واقع اند و به دریای نروژ می ریزند. این مسیر های آبی از شبکه های طویلی ساخته شده اند که در عصر یخبندان شکل گرفتند. این منطقه ماهی هایی همچون کاد، سالمون و هالیبوت برای ماهیگیری وجود دارد. ترمسو اغلب به عنوان پایتخت شمالی نام برده شده است که این مرکز فرهنگی در شمال نروژ قرار دارد. در ماه های گرم سال می توانید برای کایاک سواری و قایقرانی به اینجا بیایید و اگر هم بین دسامبر و فوریه به این منطقه سفر کنید، شانس دیدن شفق قطبی را خواهید داشت.

جاذبه های نروژ ، یکی از کشورهای زیبا و خاص قاره اروپا

شهر معدنی roros

یکی از شهرهای کشور نروژ و جاذبه های گردشگری نروژ که دارای معادن مس بسیار قوی است و در آن رگه هایی از مس را از دوران های گذشته کشف کرده اند و تا مدت ها به برداشت از این ماده معدنی همچنان ادامه می داندهمین شهر می باشد.  خانه های این شهر از چوب ساخته شده بودند و هم اکنون نیز آن ها را به همان شکل اولیه آن حفظ و حراست کرده بودند و شما با ورود به آن می توانید چیزی بالغ بر 2000 خانه را ملاحظه می کنید که با قدم زدن در بین آن ها حس خواهید نمود درگذشته های بسیار دور هستید.این ناحیه بسیار زیبا ازجمله مناطق نروژ محسوب می شود که دارای صنعت گردشگری است و مردم در حوالی معادن آن به کاشت محصولات کشاورزی مشغول هستند.

جاذبه های نروژ ، یکی از کشورهای زیبا و خاص قاره اروپا

شهر تروندهایم

تروندهایم شهری کوهستانی است و یکی از شهرای قدیمی نروژ به شمار می رود. اگرچه تروندهایم نسبت به شهر های اروپایی مانند لندن یا پاریس بسیار بزرگ نیست اما سومین شهر بزرگ در نروژ به شمار می رود. آبدره تروندهایم از جاذبه خاصی برخوردار است که این شهررا یکی از محبوب ترین شهر های دانشجویی نروژ کرده است و حضور گسترده دانشجویان در این منطقه به این معنی است که این شهر محیطی فرهنگی با  تعداد زیادی رستوران، برگزاری جشنواره ها و موسیقی است.

جاذبه های نروژ ، یکی از کشورهای زیبا و خاص قاره اروپا

کلیسای چوبی urnes

قدمت این کلیسای زیبا که یکی از دیدنی های نروژ است، به حدود 900 سال پیش بازمی گردد و همچنان توانسته که سالم و سرپا بماند و شما با دیدن آن به یاد بناهای کلیسا در زمان های بسیار قدیم بیفتید شاید در حدود قرون وسطا و لذت بسیاری را برای شما به ارمغان خواهد آورد. در اکثر بناهای نروژ نکته ای که حائز اهمیت می باشد این است که در این ساختمان های به جای به کارگیری از سنگ از چوب بهره برده شده است. مکان قرارگیری این کلیسا در قیمت غربی در ساحل نروژ می باشد که در دل خود 28 کلیسای دیگر را شامل می شودکه آن ها هم ساخته شده از چوب می باشند.
جاذبه های نروژ ، یکی از کشورهای زیبا و خاص قاره اروپا

لیلهامر

لیلهامر در جنوب غربی نروژ و در نزدیکی دریاچه زیبا میوسا واقع شده است و جز پربازدید ترین نقاط گردشگری نروژ محسوب می شود. لیلهامر یک شهر مشهور اسکی است که در آنجا بازی های المپیک زمستانی برگزار می شود  از جمله تفریحات زمستانی که می توان در لیلهامر تجربه کرد می توان به اسکی ، اسکیت، راه نوردی اشاره کرد.

جاذبه های نروژ ، یکی از کشورهای زیبا و خاص قاره اروپا

آبشار ورینگفوسن

شما در نروژ آبشارهای زیادی را مشاهده می کنید که در بین آن ها ورینگفوسن هشتاد و سومین آبشار از دیدگاه بلندی به شمار می آید و یکی از جاهای دیدنی نروژ است که علاقه مندان به طبیعت را به سوی خود می کشاند. این آبشار بسیار خارق العاده از مناطق معروف نروژ محسوب می گردد که مکان قرارگیری آن نیز در منطقه ای خاص است جایی در بین دره ی mabodelen و اسلو oslo) ) و برگن (bergen) که همواره و باگذشت 200 سال موردعلاقه همه مسافرانی است که به این کشور سفر می کنند.
جاذبه های نروژ ، یکی از کشورهای زیبا و خاص قاره اروپا

موزه کشتی واکینگ

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شهر اسلو موزه کشتی واکینگ ها است که این موزه شامل قایق و کشتی های غول پیکر از دوران واکینگ ها و متعلق به قرن نهم است. از معروف ترین آن ها می توان قایق اسبرگ را نام برد. بازدیدکنندگان می توانند از این جای دیدنی و جذاب دیدن کنند.

جاذبه های نروژ ، یکی از کشورهای زیبا و خاص قاره اروپا

کلیسای جامع NIDAROS

ویلیام فاتح در سال 1066 اقدام به حمله به بریتانیا نموده بود و در گیرودار این جنگ به سر می برد در همین زمان وایکینگ های ساکن این منطقه اقدام به ساخت یکی از بهترین کلیساهای نروژ نمودند و کلیسای جامع nidaros را در شهر تروندهایم نروژ( trondheim) بنا نهادند. این بنای عظیم با توجه به اینکه چیزی در حدود هزار سال از تاریخ ساخت آن گذشته است ،در طول این دوران همواره توانسته لقب مهم ترین و ویژه ترین کلیسای نروژ را با خود به همراه داشته باشد و ازجمله عظیم ترین بناهایی محسوب شود که از قرون وسطای اسکاندیناوی به یادگار مانده است.
جاذبه های نروژ ، یکی از کشورهای زیبا و خاص قاره اروپا

پارک مجسمه ویگلاند

پارک مجسمه ویگلاند یکی از جاذبه های گردشگری برتر شهر اسلو است که در آن 650 مجسمه ساخته شده توسط گاستو ویگلند وجود دارد. در این پارک 200 اثر برنزی و گرانیتی وجود دارد که در 5 گروه منظم شده اند معروف ترین آن ها در گروه چشمه است که چرخه حیات انسان را در یک سنگ16 متری به نمایش گذاشته است و خود پارک هم شامل زمین بازی و دروازه اصلی است.

جاذبه های نروژ ، یکی از کشورهای زیبا و خاص قاره اروپا

یخچال طبیعی jostedalsbreen

بزرگ ترین یخچال های طبیعی در دنیا در این کشور قرارگرفته است و جزو جاهای دیدنی نروژ اند.در یخچال jostedalsbreen تا جایی که چشم شما یاری می دهد یخ وجود دارد،یخ و فقط یخ، منظره ای شگرف و بسیار خاص که شما تنها می توانید در همین ناحیه با این وسعت به تماشای آن بنشینید.

جاذبه های نروژ ، یکی از کشورهای زیبا و خاص قاره اروپا

جاده اقیانوس اطلس

جاده اقیانوی اطلس یکی از جاذبه های توریستی و میراث فرهنگی کشور نروژاست اگرچه این جاده خوش منظره 8 کیلومتر طول دارد اما به عنوان یکی از بزرگترین بزرگراه های ساحلی در جهان به شهرت رسیده است. در طول مسیراز دهکده های ماهگیری و کلیساهای قدیمی می گذرد و گردشگران می توانند فرصت بازدید این مناطق زیبا را داشته باشند.

جاذبه های نروژ ، یکی از کشورهای زیبا و خاص قاره اروپا

 کلیسای چوبی heddal

از بزرگ ترین کلیساهای نروژ می توان به کلیسای haddal اشاره نمود این کلیسا که از ساخت آن در افسانه های کهن منطقه نیز یادشده است یکی از زیباترین کلیساها این ناحیه به شمار می آید. در افسانه های قدیمی آمده است که 5 کشاورز بومی منطقه این کلیسا را ساخته اند ولی نکته قابل تأمل این قضیه تعداد روزهایی است که صرف ساخت آن شده است، در این روایت نقل شده که کشاورزان فقط در 3 روز موفق به تمام کردن بنای این مجموعه شدند.

جاذبه های نروژ ، یکی از کشورهای زیبا و خاص قاره اروپا

مسیر های راه آهن

نروژ دارای خطوط راه آهن با منظره شگفت انگیزی است از جمله خوش منظره ترین راه آهن نروژ می توان به راه آهن برگن که از فلات هاردانگرویدا می گذرد و راه آهن دوره اشاره کرد. خط ریل راه آهن نروژ چیزی در حدود 3218 کیلیومتر است که در این مسیر پر هیجان از 755 تونل و 3000 پل میگذرد.

جاذبه های نروژ ، یکی از کشورهای زیبا و خاص قاره اروپا

 آبدره geirangerfjord

در سفر به نروژ و از نظر مهم ترین جاهای دیدنی نروژ، این آبدره، یکی از مناطقی ست که بسیار حائز اهمیت است و Geirangerfjord یکی از بهترین و مشهورترین این آبدره های به شمار می آید.مکان جغرافیایی این آبدره در جنوب غربی کشور نروژ و در اطراف شهر السوند( slesund) می باشد و چیزی در حدود 15 کیلومتر درازا دارد.

جاذبه های نروژ ، یکی از کشورهای زیبا و خاص قاره اروپا

اگر بخواهید بدانید که آبدره چیست می توانیم به زبان ساده تر بگوییم که به شاخه هایی باریک و عمیقی از دریا گفته می شود که در دل خشکی پیش روی کرده است و به نوعی تحت عنوان یک معجزه طبیعی شناخته می شود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید