چورسو بازار تاشکند ، قدیمی‌ترین بازار در ازبکستان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

بازار چارسو (چورسو بازار) در تاشکند را برخی بزرگترین و قدیمی‌ترین بازار آسیای میانه می‌دانند. بازاری که سنگ بنای ساختش به قرن نهم هجری باز می‌گردد و تا قرن 13 مدام در حال تکمیل بوده‌است. پس از فروپاشی شوروی نیز چندین فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ در چارسو، جا خوش کرده‌اند و چهره این مکان را تقریبا تغیییر داده‌اند.

چورسو بازار تاشکند ، قدیمی‌ترین بازار در ازبکستان

این بازار دهقانی به نام بازار اسکی ژووه نیز شناخته می‌شود و در آن همچون دیگر بازارهای سنتی شرقی می‌توانید رقص رنگ‌ها و عطر ادویه‌ها را حس کنید. هر قسمت از بازار چارسوی تاشکند که امروز از جاذبه‌های ازبکستان به شمار می‌آید به فروش محصول و کالای خاصی اختصاص دارد از ادویه، صنایع دستی، و لباس گرفته تا گل و میوه و آجیل و خشکبار را در آن می‌توانید ببینید.

بر طبق دست نوشته های افرادی که در زمان های دور از این بازار دیدن کرده اند، چورسو بازار حجره های بسیار زیادی به همراه اجناس متنوع داشته است و مملو از گرمابه، کاروانسرا، چایخانه، دکه های فروش آثار هنری و دیگر امکانات بوده است. ولی امروزه اجناسی که در این بازار به فروش میروند به بخش های چون مواد غذایی، صنایع دستی، پوشاک و غیره منقسم می شوند. دو بخش اول چورسو بازار بسیار جلب توجه می کند. این بخش از بازار در زیر عمارت عظیم که سقف آن  از گنبد های ساخته شده  به سبک آسیای مرکزی  است قرار دارد. گنبد اصلی که در وسط بازار قرار دارد شبیه به گنبد تاشکند است که در همان منطقه از شهر قرار دارد.

چورسو بازار تاشکند ، قدیمی‌ترین بازار در ازبکستان

مواد غذایی نیز با توجه به نوع آن در بخش های مختلف بازار به فروش می رسد. برای مثال، قسمتی در بازار وجود دارد که مختص فروش مواد لبنی است. برای مثال، ماست که در زبان محلی به آن “کاتیک” می گویند، انواع محلی پنیر، پنیر فتا و کشک در این راسته از بازار عرضه می شود. همچنین، از شیرینیجات پرطرفدار در ازبکستان بین مردم نوات یا همان نبات خودمان است که در رنگ های مختلفی تهیه می شود. همچنین بسان بازارهای سنتی در کشورمان ادویه جات  متنوع در بازار چورسو ازبکستان در دسترس است. در نزدیکی بازار اغذیه فروشی های مختلفی وجود دارند که می توانید در آنجا غذاهای سنتی کشور ازبکستان را امتحان کنید.

چنانچه به بازار رفتید، حتما سری هم به راسته هنرهای دستی در آنجا بزنید. اینجا آن قسمت از بازار است که انواع و اقسام سوغاتی را می توان تهیه کرد. جواهرات، ظروف خانگی، پیاله های مخصوص نوشیدن آب و غیره از این موارد است. در ضمن میتوان فرشهایی با الگوهای سمرقندی، بخارایی و خیوائی در راسته کنار هنرهای دستی پیدا کرد. بعلاوه، ادوات موسیقی ازبکی مانند سورنا، زورنا، دایره و غیره نیز در این بخش از بازار می توان پیدا کرد.

چورسو بازار تاشکند ، قدیمی‌ترین بازار در ازبکستان

در ضمن بسیار معمول است که در هنگام پرداخت مبلغ خرید یک جنس  از روش  چانه زنی برای گرفتن تخفیف استفاده نماییم. البته بنک داران قیمت را کمی بالاتر در نظر میگیرند تا بتوانند در صورت لزوم تخفیف بدهند.

برای رفتن به چورسو راههای مختلفی وجود دارد. میتوانید از خطوط مترو تاشکند برای این منظور استفاده کنید که خود ایستگاه مترو نیز از جاذبه های گردشگری این شهر محسوب می شود. دو خروجی ایستگاه مترو تاشکند به بازار منتهی می شوند. مثل بسیاری از بازارها در تاشکند، چورسو بازار از ساعات اولیه صبح شروع به کار می کند و تا ساعات پایانی روز به فعالیت خود ادامه می دهد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید